TEST 2024: En nöjesmaskin för stan

Björn Åslund

Björn Åslund

3 maj 2024

TEST: Yamaha Booster Easy är en udda konstruktion i elcykelvärlden. Men den levererar ordentligt. Bra kraftfull motor och bekväm att cykla stan. Er testcyklist hade verkligen inte tråkigt.

Booster Easy är inget för dig som vill färdas anonymt. Du syns verkligen. Aluminiumramen har ju en minst sagt ovanlig form och de riktigt grova däcken visar sig vara blickmagneter när jag far runt på stan.

Ögat säger elmoped om Yamaha Booster Easy, men sådana tankar försvinner snabbt när man rullar iväg. Den har ett kraftfullt motorsystem och utmärkt sittställning. Vi har riktigt kul när vi fräser runt med Booster Easy.

Vi tänker oss att Yamaha byggde Booster Easy för cykling i och nära stan. Den upprätta körställningen och rätt måttliga körsträckor trots stort batteri gör att vi nog avstår verkliga långturer.

I grundutförande tar den inte mycket last, förutom pakethållaren som behöver förses med remmar för att hålla last. Men Yamaha har olika korgar och väskor som löser det problemet. 


Batteriet är lätt att lossa. Det väger 3,6 kilo, så då underlättar bärremmen hanteringen.

Drivsystem:

Den är utrustad med drivenheten Yamaha PW-S2, som får ström från ett 630 Wh batteri.

Vi inleder med landsvägscykling på cirka 40 km. Vi kör på läge Auto vilket innebär att systemet anpassar motorkraften och växlar då mellan olika körlägen, ibland High när jag trycker på och i uppförsbackar, ibland Eco när det går lätt. På Auto beräknades batteriet räcka cirka 85 km, vilket visade sig stämma bra.

Auto fungerade för det mesta riktigt bra, där motorn effektpåslag anpassar sig efter förutsättningarna. Men några gånger när vi snabbt ville ha mer effekt, tog det lite tid att växla till högre effektläge. Vi tyckte ändå att Standard-läget kändes bäst, bra tryck i motorn hela tiden och inga hopp mellan olika körlägen. Den beräknas ge samma körsträcka som Auto, cirka 85 km.

Väljer man körläge Eco väntar längre körsträckor (cirka 10-11 mil), men då går det rätt segt så det passar bäst när man vill cykla lugnt. Lägsta Eco Plus är riktigt segt, så det väljer man bara om batteritorsk hotar. På högsta High finns ordentligt med kraft i motorn; 75 Nm i vridmoment.

Batteriet är snyggt integrerat i konstruktion och enkelt att lossa. 630 Wh väger också en del, 3,6 kilo. En stropp gör det enklare att bära.

Yamahas display är tämligen enkel, inte översållad med funktioner, men har de basala funktioner som räcker för de flesta cyklister.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Känns som rejäla grejor rakt igenom. Men så väger den betydligt mer än vanliga elcyklar.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Framgaffel med 80 mm slaglängd
  • Enkel pakethållare, kräver remmar.
  • Enviolo steglös växel
  • Roxim led-strålkastare
  • Inget lås
  • PROMAX DSK-925 – 180 mm skivbromsar

Betyg: 4


Enviolo steglös växel gör att man lätt hittar optimal kadens.

Cykelkänsla:

Oj, vad lätt det var att grensla den öppna ramen. Bra om man är lite stel.

Sittställningen är ganska upprätt. Den gav undertecknad en bra position i förhållande till tramporna, så det gick att ge ordentligt tramptryck vid behov. Personligen tyckte jag sadeln funkade bra även för längre turer

Styrningen är aningen trögare än vanliga cyklar, och den har en tendens att dra iväg mer åt det håll man svänger. Man kunde verkligen svänga tajt, bokstavligen vända på en femöring.

De feta däcken fångar riktigt mycket av ojämnheter i gatan. Färd på gatsten och gropar var mjukare än vanligt, och att slänga sig ut från höga trottoarkanter gick utmärkt.

Vi körde mycket på läge Auto, vilket kändes bra med denna tunga konstruktion. Det innebar bra fart i uppförsbackar, och ännu mer fart i nedförsbackar (över 25 km/tim). Men körläge Standard funkade minst lika bra – motorn ger ordentligt svar när man lägger press på tramporna. 

Hydrauliska skivbromsar förstås, och de gjorde absolut sitt jobb som förväntat. Det blir stopp snabbt och resolut, med hjälp från de breda däcken som hugger fast i underlaget.

Enviolo steglös växel gör att man snabbt och exakt kan hitta en lagom utväxling.

Faktiskt en riktig kul elcykel!

Betyg: 4

Prisvärde: 

Närmare 40 000 kr är rätt mycket för denna elcykel. Men den är välbyggd med bra komponenter. Och vill man bli kändis på cykelbanorna, kan det vara värt några kronor.

Betyg: 3

Utseende/design:

Behöver vi påpeka att designen verkligen sticker ut i cykelsammanhang. Yamahas formgivare hade kreativa dagar på jobbet.

Plus

  • Designen
  • Kul att köra
  • Bra bromsar
  • Motor med ork

Minus

  • Tung konstruktion
  • Riktigt seg med tomt batteri

Totalbetyg: 21/25

Test Yamaha Booster Easy

  • Premium 30 000 – 40 000
  • Pris cirka 39 900 kr
  • Vikt: 35 kilo
  • Motor: Yamaha PW-S2
  • Batterikapacitet: 630 Wh
  • Testcykeln från: Yamaha
  • Testcyklist: Björn Åslund