Canyon vet hur en elcykel ska konstrueras
Björn Åslund
14 jul 2023
Canyon Precede:ON 5 har en lätt framåtlutad sittställning med en geometri för att ge maximal pedalkraft. Så jag susade lätt upp i 30 km/tim och kunde inte ens känna när motorn slutade ge assistans. Inget skrammel utan allt på cykeln ger ett mycket gediget och väl genomtänkt intryck.
Canyon är en tysk tillverkare som designar cyklar som tillhör toppskiktet i flera olika kategorier. Försäljningen sker över webben för att minska antal led och förhoppningsvis ge lägre pris till kunden. Ett antal lokala cykelhandlare anlitas för att hantera exempelvis reklamationer. De har en sexårig förlängd garanti på vissa delar. Cykeln leveras i ett stort paket och det är i stort sett bara framhjulet som behöver monteras.
Canyon anger att Precede:ON 5 är en mångsidig cykel att ta sig runt i stan med, men den fungerar även utmärkt som en pendelcykel och på grusvägar då den har breda däck.
Redan när stödet fälls upp märks det att det är ett gediget bygge. Och skärmarna är dubbelväggiga vilket ger rejäl styvhet. Främre skärm är långt framdragen och följer perfekt hjulets profil och avslutas långt ner för att minimera sprut.
Kablarna går in under styret och syns sedan inte ”utifrån” vilket ger en snygg och ”ren” profil. Pakethållaren är smart fäst mot ramen och är mycket stabil. Framgaffelvinkel och övrig geometri bidrar till en fartglad cykel som gilla tvära kurvor. För att få nytta av de breda däcken är det viktigt att pumpa med rätt lufttryck och belöningen blir bättre fäste, det rullar lättare och blir komfortablare.
Den saknas dämpning i framgaffel men de breda däcken tar upp ojämnheterna fint och det blir aldrig de hårda islagen utan mjukare ”dunsar” vid de större ojämnheterna. Sammantaget märks det tydligt att Canyon har kunniga konstruktörer som vet hur elcyklar ska konstrueras.
Samma modell finns med lågt och högt insteg och tre ramstorlekar. Det finns även andra varianter med högre utrustningsnivå.
Drivsystem:
Mittmotorn är välkända Bosch Active Line Plus med 50 Nm och momentsensor. Med utvändiga växlar har den något högre kraftförstärkning (270%) jämfört med om det varit navväxel. I riktigt branta backar rullar den några km/h långsammare än de med de starkaste motorerna.
Med effektläte Turbo hörs ett dovt morrande i branta backar. Det är ganska högt ”tickande” från kassetten vid frihjul. Promenadassistenten fungerade klockrent. Den fast monterade displayen Bosch Purion är minimalistisk men visar tydligt den väsentligaste informationen och det finns fem olika assistanslägen som har mycket följsam reglering av motorkraften.
Batteriet sitter inbyggd i ramen och monteras ovanifrån vilket är lättare att hantera jämfört med de som monteras underifrån. Det är ingen lös batterikåpa utan den är integrerad med batteriet vilket innebär att det blir öppet för regn då batteriet är borttaget. En 2 A smidig laddare ingår.
Testet gick mest på högsta Turbo, och det verkar som att 500 Wh-batteriet ska ge en räckvidd på cirka åtta mil på detta effektläge.
Övergången vid ca 25 km/h då assistansen upphör märktes inte och det kändes inget ”trampmotstånd”.
Betyg: 4
Byggkvalitet:
Lackering och svetsar ser bra ut. Utmärkta skärmar, pakethållare och ledningsdragning. Ett föredöme för andra cykeltillverkare.
Betyg: 5
Utrustning:
- 57 mm breda däcken, Schwalbe G-One Allround
- 11 utvändiga växlar, Shimano Deore, och en kassett från SunRace.
- Främre lampa är Light Skin Ultra Mini. Väger endast 25 g.
- Skivbromsarna är från Promax.
- Lås saknas.
Betyg: 4
Cykelkänsla:
Ramen är styv och cykeln är lättrampad med mycket bra reglering av assistansen. I branta nerförsbackar och i högre hastigheter är den mycket stabil. Det var lätt att göra hårda inbromsningar och att gradera bromsförmågan. Sittställningen var mycket bra optimerad för att ge bra kraft från benen och tillräckligt upprätt för att ge god överblick i stan. Kurvor tas galant och mycket stabil och lättmanövrerad i låg hastighet.
Den minimalistiska framlampan lyser överraskande starkt och är StVZO godkänd.
Betyg: 5
Prisvärde:
En mycket välkonstruerad cykel med välprövade och bra val av komponenter gör att den hamnar högt i prisvärde.
Betyg: 4
Utseende/design:
Den rena profilen där kablar är väl dolda ger ett snyggt utseende. Den faller mig verkligen i smaken.
Totalbetyg: 22/25
Test: Canyon Procede:ON 5
- Klass: Mellanklass
- Cirkapris: 29399 kr
- Vikt: ca 24 kg
- Batterikapacitet: 500 Wh
- Motorsystem: Bosch Active Line Plus (gen 3)
- Testcykeln från Canyon
- Testcyklist: Per Wickman