Starkaste lådcykeln i stan

Björn Åslund

Björn Åslund

26 maj 2023

TEST / Rawbikes lådcykel e-cargo har vridmoment som en äldre sportbil och tuggar sig lätt uppför även riktigt branta backar. Den långa cykeln vänder inte på en femöring, men känns både stabil och välbyggd.

Rawbike spar inte på krutet när de nu kompletterar sitt stall av små, muskulösa tvåhjulingar med en lådcykel. Med en motor som kan leverera ett vridmoment på hela 120 Nm är den bland de absolut kraftfullaste i klassen. Även om ekipaget är tungt är det inget problem att hänga med i trafiken och snabbt komma iväg från stillastående när trafikljusen slår om till grönt. Det är heller inget problem att ta sig upp för branta backar. 

Även prislappen är av det kraftfullare slaget – närmare 40 000 kronor. För det får man inte bara en stark drivlina och ett batteripack av det större slaget, utan också en välbyggd cykel med genomtänkta och praktiska detaljer.

Cykeln är lång, ekipaget mäter hela 227 cm, vilket gör vändradien ganska stor. Samtidigt känns den väldigt stabil, och det är tveksamt om vändradien i praktiken blir så mycket större med den här modellen jämfört med mer normalstora lådcyklar. Ett vanligt problem med trehjulingar är att de kan kännas instabila i kurvorna. Den känslan har man aldrig här. 

Drivssystem:

Mittmotorn från kinesiska Ananda levererar en maxeffekt på 250 Watt och har ett vridmoment på hela 120 Nm. Det är betydligt mer än på många andra lådcyklar, och gör att man inte behöver anstränga benmusklerna särskilt mycket ens i kraftigt motlut. 

Det finns fem assistlägen att välja mellan, och rätt kombinerade med de sju inkapslade växlarna blir färden mjuk och smidig oavsett trafiksituation.

Displayen är placerad mitt på styret, och är av det lite enklare men funktionella slaget.

Batteriet på 672 Wh är placerat under den ena sittbänken i lastlådan. Det är väl tilltaget, samtidigt som ekipagets tyngd och hur mycket man maxar assisten på motorn påverkar hur länge det räcker. Tillverkaren uppskattar det till 5-6 mil.

Om man inte vill ta det med sig in och ladda finns också ett uttag i lådan framför pedalerna där laddsladden kan koppla in.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Rawbike e-cargo känns mycket välbyggd, med genomtänkta detaljer som underlättar användningen i vardagen. Till dem hör bland annat smarta fotsteg att kliva på för barn som klättrar i och ur lådan och gummimatta i lådans botten för att inte halka. Den gediget byggda trälådan har plats för fyra (små) barn och klarar en totalvikt på 80 kilo.

Styret är höj- och sänkbart, men det är synd att tillverkaren inte placerat quick release-klämmor för att kunna justera höjden, så som man gjort på bågarna som håller uppe kapellet. 

Den har inkapslad navväxel vilket är en bra idé på den här typen av cykel. Inte minst om den ska tjäna som arbetshäst för familjen i alla väder, då inkapslingen håller sand, smuts och salt borta från vitala delar av växelsystemet. Ram, hjul och andra komponenter håller också hög kvalitet.

Betyg: 5

Utrustning:

• Batteri från Samsung, 672 Wh 

• Hydrauliska skivbromsar och handbroms.

• 20” hjul fram, 24” bak. Däck från Schwalbe. 

• Sadel med dämpning i sadelstången.

• Lyse fram och bak som får ström av huvudbatteriet.

• Inkapslade navväxlar i 7 steg från Shimano Nexus.

• Pakethållare bak ingår, klarar en last på 25 kg.

• Inget lås. 

Betyg: 5

Cykelkänsla:

Rawbike e-Cargo är inget man med lätthet trampar iväg med utan motorassist – den väger hela 65 kilo utan last.

Som tur är finns den mittmonterade motorn, som ger mjuk och fölsjam assistans som inte blir ryckig. Pedalerna svarar lyhört på hur mycket kraft man lägger på dem, precis som man vill med en elcykel. 

Extra mjuk blir framfarten om man ser till att jobba med de sju växlarna, som manövreras genom en vridning vid höger handdtag. De flyter fint och sömlöst. Sittpositionen är bekvämt upprätt. Allt detta bidrar till en härlig cykelkänsla, det är roligt att känna sig så lätt med en så stor cykel. Samtidigt går det inte komma ifrån att det är ett ekipage som kräver sin plats både på längden och bredden och som man inte trixar runt med hur som helst.

Betyg: 4

 

Prisvärde: 

Priset på 39 500 kr är i saftigaste laget, å andra sidan får man mycket för pengarna. 

Betyg: 3

Utseende/design: 

Klassisk och modern på samma gång. Den fernissade trälådan i kombination med den robusta svarta ramen ger ett stilrent intryck.

Plus

  • Stort batteri.
  • Stark motor med högt vridmoment.
  • Flera bra och genomtänkta detaljer.
  • Känns stabil.

Minus

  • Dyr
  • Stor vändradie

Totalbetyg: 21 av 25

Fakta: 

Test: Rawbike e-cargo

Klass: Lastcyklar

Pris cirka 39 500 kr

Vikt: 65 kg inkl batteri

Motor: Ananda (mittmotor) 250 W, 120 Nm

Batterikapacitet:  672 Wh

Testcykeln från: Bonne Mécanique

Testcyklist: Lotta Hedin