Elcykeln logo Meny

I.Am.Ultra – Ultrabekväm för alla åldrar

TEST / I.Am.Ultra bjuder på bekväm cykling i upprätt position, med assistans av en kraftfull motor. Det är en välbyggd elcykel med tuff design som ger bra värde för pengarna.

Svenska märket Wafabike är mest kända för sina fatbikes – cyklar med extremt breda däck, som kan ta sig fram i bland annat snö. Årets nyhet I.Am.Ultra är dock av mer klassisk elcykelmodell, även om designen fortfarande går i märkets robusta stil. Däcken är fortfarande breda (fast inte fatbike-breda), och mäter 2,1 tum. Det i kombination med en rejäl och bred sadel med dämpning i sadelstolpen ger en riktigt bekväm cykelupplevelse, även på gropiga grusvägar. 

Insteget är mycket lågt vilket förenklar användningen, särskilt för cyklister med begränsad rörlighet. En upprätt sittposition och ett bekvämt styre med handlovstöd på handtagen gör också att cykeln passar alla som värdesätter komfort, både unga och äldre. 

Wafabike har utrustat den med ett batteripack av det lite större slaget – det rymmer 540 Wh och battericellerna kommer från Samsung. Den har en mittmotor från Bafang som kan leverera ett vridmoment på hela 95 Nm, vilket gör cykeln lättrampad även i branta uppförsbackar. Sammantaget känns detta som en välbyggd cykel med kvalitetskomponenter. Med tanke på det studsar vi inte för prislappen på 27 900 kronor, utan tycker att man får ganska mycket elcykel för pengarna.

Motor:

Mittmotorn från Bafang levererar en maxeffekt på 250 Watt och har ett vridmoment på hela 95 Nm. Det är mycket – betydligt mer än hos många konkurrenter. Det gör att man kan trampa på med bibehållen hastighet i kraftigt motlut om man vill, utan att lägga överdrivet med kraft bakom tramporna. Hur mycket elassist man vill att motorn ska bidra med går att justera i fem olika effektlägen. På plant underlag kommer man lätt upp i 25 km/ h med assistläge 1 eller 2, och de lägre lägena funkar även fint i snällare backar. Ju mer hjälp man vill ha från motorn, ju snabbare tar batteriet förstås slut. Wafabike lovar ingen exakt räckvidd eftersom den beror på flera omständigheter, som temperatur och körstil. Men 540 Wh är ett stort batteripack i elcykelsammanhang, som har potential att räcka uppåt tio mil.

Batteriet är centralt placerat bakom sadelstolpen. För att ta loss det måste man ta bort sadeln.

 

Motorn arbetar nästan ljudlöst och utan ryck, och den svarar tydlig på pedalkraften. Lite anmärkningsvärt är att den fortsätter ge kraft upp till cirka 30 km/h, trots att den egentligen ska strypa kraften vid 25 km/h.

Displayen är placerad mitt på styret och går inte att plocka med sig i fickan när man parkerar cykeln – något som annars blivit vanligt på många elcyklar. Tyvärr hör displayen till I.Am.Ultras svagheter, eftersom mycket info anges så finstilt att den är omöjlig att läsa när man trampar. Hastighet och vilket assistläge man valt visas stort och tydligt mitt på skärmen, men hur mycket batteri som finns kvar, och saker som återstående räckvidd, maxhastighet med mera visas bara pyttelitet i kanten av skärmen. För att avläsa det får man stanna och luta sig fram. 

Batteriet är centralt placerat bakom sadelstolpen. Det ger bra balans att ha det tunga batteriet rakt undersig, men en nackdel är att sadeln måste lyftas bort för att batteriet ska kunna tas loss. Det är visserligen en enkel manöver – sadeln har ett quick-release fäste. Men det är ändå några extra handgrepp jämfört med att bara klicka loss batteriet från ramen, och det blir lite bängligt att hålla på med om man till exempel parkerar på stan. 

Betyg: 4

Byggkvalitet:

I.Am.Ultra känns välbyggd, och har av allt att döma hög kvalitet på ram, hjul och andra komponenter.

Betyg: 5

Det är svårt att läsa det finstilta på displayen när man sitter på cykeln. Till exempel återstående batterinivå och räckvidd.

Utrustning: 

  • Hydrauliska skivbromsar, 180 mm skivor. Tar som de ska.
  • 26×2,125 tumsdäck.
  • Stänkskydd i metall.
  • Sadel från Velo, dämpad både under sitsen och i sadelstången.
  • Lyse fram och bak som får ström av huvudbatteriet.
  • Utanpåliggade 8 växlar Sturmey. 
  • Pakethållare bak ingår, fram finns som tillval.
  • Inget lås. 
  • Betyg: 4

Cykelkänsla:

Wafabike I.Am.Ultra är lättrampad även elassistans, i alla fall så länge det inte lutar för mycket uppför. Med assistansen påslagen går cyklandet som en dans. Den lyhörda responsen från motorn på kraften på pedalerna ger en fin cykelkänsla. På en elcykel ska man inte behöva tänka på att motorn finns där, och så är det med den här cykeln. Växlarna hade kunnat flyta in lite finare, ibland hamnar de mellan lägen. Men det är möjligt att det bara var en fråga om inställningen på just detta exemplar.

Annars är det inget som stör, konstruktionen känns gedigen. Att cykeln är så bekväm att köra bidrar till cykelglädjen. Styret är riktigt skönt med bra stöd för handlovarna.

Betyg: 4

 

Prisvärde: 

Priset på 27 900 kr känns rimligt med tanke på kvalitén. 

Betyg: 4

Utseende/design: 

En cykel med attityd. En lite robustare känsla, samtidigt som designen är ren och enhetlig. För coola katter i alla åldrar.

Plus

  • Hög komfort.
  • Stort batteri.
  • Motor med högt vridmoment som ger bra drag
  • Låg vikt.

Minus

  • Liten och svårläst display.
  • Sadeln måste tas bort för att ta ur batteriet.

 

Totalbetyg: 21/  25

 Test: Wafabike I.Am.Ultra

  • Klass: Premium 
  • Pris cirka 27 900 kr
  • Vikt: ca 25 kg 
  • Motor: Bafang mittmotor
  • Batterikapacitet: 540 Wh
  • Testcykeln från: Wafabike
  • Testcyklist: Lotta Hedin.
Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-07-08

Relaterade artiklar