En smidig och allsidig pendlarhoj

Björn Åslund

Björn Åslund

6 jul 2023

TEST / Flexer är en smidig, allsidig och snabb elcykel som är en av de bästa med navmotor och avsedd för stadspendling. Den har mellanhögt insteg och passar för personer mellan 165-195 cm och är riktig rolig att cykla på med sina fina vägegenskaper. 

Ecoride Flexer är en kompakt cykel med mindre, 20 tums hjul, med breda däck som rullar lätt och spårar mindre och fastnar inte i spårvagnsspår. Mindre hjul ger bland annat fördelarna av att drivkraften i uppförsbackar blir större och att den inte så lätt ”tippar över” vid kraftiga inbromsningar med frambromsen.

Med fulladdat batteri passeras de flesta andra elcyklar i uppförsbackarna och i nedförsbacken är det mycket lätt att få stopp med de utmärkta och lättgraderade bromsarna.

Flexer är försedd med pakethållare både fram och bak och har AVS-plattformar så det är bara att klicka i olika typer av korgar. Med ett batteri på 576 Wh kan du räkna med att komma 6-8 mil och ännu längre med låg assistansnivå. De nio utvändiga växlarna är lätta att använda och eftersom motorn sitter i hjulnavet så slits inte drivlinan så mycket som med mittmotor.

Ecoride har utmärkt service, det finns bra med reservdelar och vid leverans av cykeln så får köparna en gedigen information som kanske är den bästa på marknaden. Sedan något år tillverkas alla cyklarna i Göteborg. Cyklarna förbättras allteftersom och sedan 2021 har bland annat en mer avancerad laddare införts och en kraftigare planetväxel inuti motorn.

Som de flesta hjulnavsmotorer med rotationssensor tappar den något i kraft allteftersom batteriet laddas ur. Displayen anger kvarvarande batterikapacitet utan att ”hoppa” fram och tillbaka som på många andra och visar ganska korrekt information om laddningsnivån.


Display med reglage för gå-assistans. 

Drivsystem:

I bakhjulet sitter motorn Ecoride Drive System R5 pâ 250W och cirka 50 Nm. Displayen är en LCD färgskärm och går inte att ta loss. Den har fem assisistansnivâer; Off, Low, Mid, High, Power. Den saknar automatisk ljusinställning vid mörker. Systemet ger assistans hela vägen upp till cirka 27 km/tim där motorn sedan stängs av. Med de lägre nivåerna på assistans erhålls mycket längre körsträcka men den ger då mindre kraft i uppförsbackarna. 

Jämfört med andra navmotorer så känns den starkare, vilket främst beror på små hjul som ger annan utväxling av motorkraften. Motorn styrs av en av en rotationssensor på pedalerna. Motorstyrningen reagerar snabbt. Motorn är ganska ljudlig. Vid displayen finns ett tumreglage för gå-asisstans som fungerar bra. 

Betyg: 4


Elanslutning motor med kontakt som dras ut vid demontering av hjul.

Byggkvalitet:

Ekrar och hjul är kraftigt byggda och lackering och svetsar riktigt bra. Ecoride har lång erfarenhet av elcyklar och har hela tiden förbättrat kvalitén så numera är den riktigt bra.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Hydrauliska skivbromsar Shimano. 
  • Breda däck från Schwalbe, Super Moto-X, 62-406 (20×2.40). 
  • Nio utvändiga växlar Shimano Sora. 
  • Godkänt ramlâs som kan användas med kedja. 
  • Två pakethâllare med AVS-klicksystem. 

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Det är en agil cykel som gillar tvära svängar och den känns stabil. Med de mindre hjulen hamnar pakethållarna lägre vilket ger låg tyngdpunkt och stabilitet även vid tyngre last.  

Bromsverkan är mycket bra och det går att bromsa rejält med frambromsen utan att cykeln tippar över i och med de mindre hjulen och att motorn sitter i bakhjulet. Vid hantering så känns det att cykeln är baktung men det märks inte vid cykling. 

Utan assistans känns den okej på plan väg men blir något tung i uppförsbackar. Körställningen är ganska upprätt vilket ger god överblick i stan. Trots de breda däcken är den något stötig vid ojämn körbana. Endast rotationssensor ger inte lika bra känsla som med momentsensor vilket drar ner betyget till 3.

Betyg: 3

Prisvärde:

Mot bakgrund av det stora batterier på 576 Wh och bra köregenskaperna samt tillgång till bra service och reservdelar så är den prisvärd trots relativt högt pris för att vara försedd med hjulnavsmotor.

Betyg: 4

Utseende/design:

Den gula färgen sticker ut och en del kan tro att den är en barncykel med de små hjulen men det stämmer inte. Jag gillar utseendet.

Plus

  • Smidig att hantera
  • Bra bromsar
  • Snabb och förhållandevis stark motor
  • Bra tillgång till service och reservdelar
  • Passar olika långa cyklister

Minus

  • Ljud från motor
  • Enbart pedalsensor
  • Långa fötter kan ta i stödet

Totalbetyg: 19/25

Test: EcoRide Flexer HS H-9 20

  • Klass: Mellanklass
  • Cirkapris: 21995 kr
  • Vikt: 24 kg (inkl batteri)
  • Batterikapacitet:  576 Wh
  • Motorsystem: Ecoride Drive System R5 bakhjulsmotor 
  • Testcykeln från Ecoride butik i Göteborg
  • Testcyklist: Per Wickman

Läs mer

Annons: