Mittmotor och växlar i en enhet
Björn Åslund
21 jun 2023
Tyska Pinion har utvecklat en ny produkt som sammanför mittmotor och växel i en enhet. ”Pinion MGU är nästa generations elcykelteknik”, konstaterar företaget inför lanseringen på Eurobike.
Produktnamnet är Pinion Motor.Gearbox.Unit (MGU). Avsikten är att skapa bättre växlingsprestanda, minska slitage och underhållskostnader som ofta är fallet med mittmotor och konventionella cykelväxlar i bakhjulet. Pinion MGU kombinerar en kraftfull elmotor med beprövad Pinion-växellådsteknik och kan ge elektrisk växling av upp till 12 växlar i ett kompakt paket, berättar nyhetssajten Bike-eu.com.
Pinion MGU kommer att presenteras för allmänheten för första gången på branschmässan Eurobike 2023. En rad cykelmärken har planerar att ha cyklar med MGU till modellåret 2024. Här finns Rotwild, Simplon och Bulls inom e-mtb. Kettler, Flyer, Tout Terrain, Pegasus, Zemo och I:SY för trekkingcyklar, lastcyklar samt kompaktcyklar.
Modulärt system
Genom en modulär design har Pinion utvecklat flera konfigurationer och versioner av MGU. Den finns för antingen nio eller tolv växlar och aktiveras av elektrisk växling. Dessutom kommer systemets mjukvara i två varianter – ‘Comfort’ och ‘Performance’.
MGU-erbjuder cirka 85 Nm vridmoment jämfört med konventionella motorer utan integrerad växellåda. Men på grund av den integrerade växellådan är värdena på utgående axel inte direkt jämförbara med vanliga mittmotorer. I de fyra första växlarna levererar MGU upp till 160 Nm vridmoment till bakhjulet. Toppeffekten är 600 watt och 800 watt för speedpedelec-versionerna.
Oljebyte var 10 000:e km
– MGU:n är placerad centralt och lågt i vevfästet, vilket resulterar i optimal viktfördelning på cykeln. En MGU och dess integrerade växlingsteknik fungerar praktiskt taget slitagefritt och kräver inget mer än ett oljebyte var 10 000:e km, skriver Pinion i ett pressmeddelande.
Källa:
https://www.bike-eu.com/45528/pinion-unites-motor-and-gearbox-in-new-e-drive-system
Vår digitala tidning finns på Readly