En mittmotor håller sällan lika länge som själva cykeln.

Ny metod för reservdelar till motorsystem

Björn Åslund

Björn Åslund

7 jun 2023

Livslängden för elcyklars mittmotorsystem har en bortre gräns. De går sällan att laga och måste kasseras, vilket kan innebära att cykel blir skrot. Men en ny metod ska verkstäder kunna skriva ut reservdelar och reparera viktiga komponenter.

Det tyska Fraunhofer-institutet har utvecklat ett system för 3d-utskrift av reservdelar till elcykelmotorer. I en liten minifabrik har tyska ingenjörer lyckats 3d-printa 120 komponenter från 20 olika elcykelmotorer, berättar Ny Teknik. Med en utsliten del som förlaga har de skapat digitala modeller som sedan kan matas in i en 3d-skrivare.

I Tyskland såldes drygt 2 miljoner elcyklar under 2021, och i dag finns det mer än 10 miljoner elcyklar på de tyska vägarna. Men nu fruktar myndigheterna att uttjänta elcyklar kan alstra väldigt mycket skrot.

Anledningen är att trasiga eller skadade motorer sällan repareras, utan de kastas och en ny motor monteras. Livslängden för en elcykel beräknas ofta till 8–10 år, och det är de elektriska och elektroniska komponenterna som begränsar livstiden.

Men med additiv tillverkning, 3d-printing, skulle elcyklarna drivsystem kunna bli mer cirkulära och hållbara. Med finansiering från Tysklands forskningsdepartement har Fraunhofer-Institut für Produktionstechnik und Automatisierung utvecklat en lösning som ska ge nytt liv åt trasiga motorer.

Läs mer på Ny Teknik:

https://www.nyteknik.se/fordon/malet-sa-blir-elcyklar-ingen-slit-och-slang-vara/2059169

Läs mer