Ny batterityp sägs minska risken för brand
Björn Åslund
8 sep 2024
Våldsamma bränder i elcykelbatterier är en realitet, även om risken är liten. Men en ny typ av batterier sägs minska risken för brand.
Det väller ju ut nyheter inom batterier, det är nya kemiska sammansättningar, som lovar ytterligare kapacitet och effekt. Men ofta är de presenterade framstegen på ett tidigt stadium, och det finns inga säkra indikationer på att just det framsteget så utmynna i industriell tillverkning.
Men den intressanta batterinyhet vi här kan berätta om har lämnat försökslabbet, och finns redan på elcyklar, dock ännu inte på den svenska marknaden. Det handlar om batterier med inkapslade celler, som ska öka brandsäkerheten ordentligt.
Först ut är sannolikt Rad Power Bikes som är ett ledande elcykelmärke i USA, som i mars lanserade sitt “Safe Shield Battery”, som ska minska oron och risken för batteribränder.
Nu är risken för brand inte stor. Enligt myndigheten MSB inträffade 81 bränder med koppling till elcykel under åren 2018-2022, det innebär i snitt 15-20 bränder per år. Då ska man veta att det finns minst en halv miljon elcyklar i Sverige.
Men bränder i batterier kan få riktigt våldsamma förlopp, då det sker en termisk rusning på grund av upphettning. Sådana bränder är svårsläckta och skapar mycket giftig rök. Risken för bränder har också gjort att många företag och myndigheter förbjuder laddning av batterier på arbetsplatser.
Nu finns alltså ett sätt att utforma elcykelbatterier som påstås avsevärt öka säkerheten. Det går ut på att åtskilja och skydda battericellerna genom att de ingjuts med ett härdande harts. Då ska isoleras från varandra, och dessutom skyddas de mer från yttre faktorer, som korrosion och fysiska skador av stötar, vilket kan leda till brand, berättar bland annat den USA-baserade sajten Electrek.
En annan fördel med inkapslade batterier är också att de skyddas bättre från vibrationer och stötar, vilket kan bidra till batteriets åldrande, eller förtida död. Vibrationer kan ju leda till lödningar till battericeller lossar.
Denna utformning är tämligen ny, och verkar inte ha spritt sig till den europeiska elcykelmarknaden. Electrek berättar om ett mindre antal märken på USA-marknaden, som har inkapslade batterier. Förutom Rad Power Bikes nämns också Pedego. Rad Power Bikes har sålts i flera länder i mellaneuropa, men att döma av företagets hemsida säljs inga elcyklar längre i Europa, men man erbjuder eftermarknad.
Texten är hämtad från vår digitala tidning som finns på Readly. Där finns årets två nummer men även äldre tidningar.