Elcykeln logo Meny

David fick vänta ett år på reservdelsmotor

David Dotzskys elcykel köpt på Biltema är lagad. Det tog ett år för Biltema att få fram ett nytt bakhjul med motor i.

– Enligt Biltemavarhuset berodde detta på att transporter med reservdelar försenats på grund av corona, säger David Dotzsky.

Alltomelcyklar har tidigare (se artikel 30 nov 2021) berättat historien om David Dotzskys elcykel som drabbades av två motorhaverier. Det är en Yosemite mtb inköpt vid ett Biltema varuhus. Redan efter ett år och tre månader dog första motorn. Då tog det en månad, men Biltema lyckades skaffa fram en reservdelsmotor.

Men den nya motorn höll bara i ett år. Åter till Biltemas varuhus för att beställa en ny motor. Nu var det svårare att få besked om när ny motor kunde levereras. Efter tio månader fick han dock svaret att Biltema troligen inte kunde få fram en reservdelsmotor.

David Dotzsky var inte nöjd med detta svar. Han ansåg att Biltema borde ha reservdelar till elcykeln, det hade ju bara gått två år och tre månader sedan han köpte den. Han tog kontakt med Alltomelcyklar, och vi berättade historien. Vi försökte även få svar och kommentar från Biltemas presstjänst. Det tog lång tid innan presstjänsten reagerade, och till slut fick vi uppgifter om att ett svar skulle komma via mailen. Det dök aldrig upp.

Försenad transport

David Dotzsky gav sig dock inte, utan kontaktade ånyo varuhuset där cykeln köptes. Till slut blev det resultat. Nu sitter en ny motor i bakhjulet, den tredje motorn. Den monterades i cykelverkstaden på varuhuset.

-Jag frågade om de letat fram en motor, men nej de sade att den kommit med en större transport som blivit försenad av corona.

-Varuhuset fixade monteringen bra, men jag fick betala 1550 kr då garantin gått ut. Men jag fick faktiskt ny garanti på ett år på bakhjulet med motorn, säger David Dotzsky.

Sannolikt är coronan en rimlig förklaring till att reservdelar dröjt, då det varit mycket störningar tillverkning och i godsfrakter från Asien, där mycket cykeldelar tillverkas. Exempelvis Shimano, som är en tung leverantör av cykeldelar, har haft långa leveranstider på grund av pandemin.

David Dotzsky tror att den första publiceringen på Alltomelcyklar kan ha bidragit till att få fart på Biltema.

-På varuhuset frågade de mig om jag kontaktat journalister. De bidrog säkert till att de uppmärksammade mitt fall, tror han.

Är du nöjd med Biltemas hantering av ditt ärende?

-Under omständigheterna är jag nöjd, om nu förseningar på grund av covid är en rimlig förklaring. Om inte var det riktigt dålig planering av Biltema att inte ha reservdelar.

Vi har mailat Biltema för en kommentar, men företaget har inte svarat.

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-01-14