Elcykeln logo Meny

Motorn rasade efter två år. Biltema får inte fram reservdelar.

Budgetcklar

Två år och tre månader efter köpet av en elcykel hos Biltema rasade motorn för andra gången. Ägaren David Dotzsky har legat på Biltema ordentligt för att få fram en ny motor. Men han fick slutligen besked, det finns inte reservdelar.

Den 5 oktober 2018 köpte David Dotzsky sin elcykel av märket Yosemite hos Biltema i Veddesta norr om Stockholm. För 7 999 kr fick han en elassisterad mountainbike med motor i bakhjulet.

Cykeln har mest använts för resor mellan arbetet och flickvännens bostad, mellan Sundbyberg och Alvik. Det är en sträcka på dryga halvmilen på cykelbanor, som han cyklat året runt i kyla, regn och värme. Men någon terrängkörning har det inte blivit, uppger han.

-Jag tyckte det var ok kvalitet för det låga priset. Jag var nöjd med cykelns komponenter.

Så nöjd att han även skaffade en likadan elcykel till flickvännen.

David Dotzsky.

Biltema lämnade ett års garanti på sin varor. Men efter ett år och tre månader så gav motorn upp. Så han beställde en ny motor hos Biltema.

-Det tog lång för Biltema, jag fick vänta i mer än en månad. Men priset vara cirka 1400 kr, så det var okej.

Även denna motor gav upp rätt snart, det hände i januari 2020. Då hade det gått två år och tre månader efter köpet av cykeln.

David Dotzsky vände direkt sig till Biltemas varuhus i Veddesta, i hopp om att snabbt kunna få fram en reservdelsmotor.

-Först sa de att jag kunde få vänta några veckor. När jag ringde igen var det ett par månaders väntetid. Jag ringde gång på gång men fick inget klart besked. 

Efter tio månaders väntan och många samtal fick han dock ett tydligt svar:

-Till slut var det ändå en ärlig person som svarade, som gav beskedet att Biltema troligen inte kan få fram reservdelar, berättar David  Dotzsky.

Även om elcykeln var billig i inköp, så tycker David att Biltema inte levt upp till vad man förvänta sig av ett seriöst företag.

Ingen kompensation

-Ska man vara tvungen att skrota elcykeln efter drygt två år. Jag tycker det är ganska rimligt att det finns reservdelar till en produkt längre än två år och tre månader. Att det inte går att reparera cykeln är skandalöst.

Han har försökt förhandla med varuhuset, om att få någon slags kompensation eller andra lösningar. Men inte fått ut något alls.

Enligt konsumentköpslagen har man rätt att reklamera en felaktig vara i tre års tid (se faktaruta nedan).

Biltema har uppenbarligen en treårig reklamationstid på elcyklar, vilket framgår av den citerade texten nedan vi hämtat från Biltemas webb:

”Om du under garantitiden eller den treåriga reklamationstiden får problem med din elcykel eller ditt batteri, kontakta ett Biltemavaruhus snarast möjligt. Detta för att Biltema på bästa sätt kunna hjälpa dig med vad som är det egentliga felet. Öppna aldrig batteriet, och låt aldrig en tredjepartsverkstad reparera eller modifiera ditt batteri då detta kan framkalla fara för dig. Garanti för elcykel och batteri upphör om batteriet öppnas. ” 

I mitten av november kontaktade vi Biltema för att få kommentarer. Trots flera påminnelser har vi ännu inte fått svar från Biltema.

FAKTA

Reklamationsrätt gäller i tre år

En garanti innebär att företaget garanterar att varan eller tjänsten ska fungera under hela garantitiden. Men kom ihåg att du alltid har ett skydd av konsumentlagstiftningen. Du har tre års reklamationsrätt, även om garantitiden är kortare.

Det är upp till företaget att erbjuda garanti eller inte.
Du ska få skriftlig information om vad garantin innebär.
Du har enligt lag alltid rätt att klaga på fel i varan eller tjänsten. Reklamationsrätten gäller minst i tre år och har ingen koppling till garanti.

Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för ett företag att lämna men du har alltid reklamationsrätt enligt konsumentlagstiftningen i tre år. Rätten att reklamera en felaktig vara enligt lagen finns alltså i tre års tid, vare sig du har garanti på din vara eller inte. Har du köpt en tjänst har du rätt att reklamera i tre eller tio år, beroende på vad det är för typ av tjänst du har köpt.

Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och din vara går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet.

Källa: Hallå Konsument/konsumentverket

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-11-30

Relaterade artiklar