TEST 2024: Sportig tjockdäckad cykel-SUV

Björn Åslund

Björn Åslund

19 jul 2024

TEST: Varbergs stolthet Crescent fortsätter bredda programmet med elcyklar. Den senaste modellen heter Elska och är utrustad med mittmotor från Shimano och ett par väldigt tjocka däck. Prislappen ligger lite över genomsnittet, men cykelns mångsidighet lyfter den över mängden.

Elska beskrivs som en kameleont – en cykel som passar i många olika sammanhang. Man har tagit lastförmågan från stadscyklar och kombinerat den med hybridcykelns vägvinnande rullförmåga och kryddat med en gnutta mountainbike. Nischen kallar man SUV-elcykel. Fungerar det? Vi säger ja på den frågan.

Cykelns pakethållare innebär att den är väl förberedd för lastcykling. Den bakre accepterar också sidohängda packväskor. Samtidigt är modellen både styv och lättrampad även med avstängd assistans, vilket öppnar upp den för mer dynamisk cykling. Hjulen på 27.5 tum är en bidragande faktor till Elskas lekfulla sida. Sittställningen är åt det upprätta hållet för god sikt, men samtidigt går det att anamma sin sportiga sida. 

Vi tror att Elska tilltalar stadscyklisten som letar efter ett transportredskap, men som också underhåller när andan faller på. Modellen finns också med högre topprör och heter då Elgot.

Crescent är ett välrepresenterat märke i Sverige och vi ser inga tveksamheter kring att få underhåll utfört eller hitta reservdelar. 


Shimanos drivenhet 6100 assisterar cyklisten. Batteriet infällt i nederröret laddas via porten på sadelröret.

Drivsystem:

Shimano har levererat E6100 som ger upp till 60 Nm vridmoment. Drivenheten är mittmonterad och styrd med magnet-/rörelsesensor. Förutom Off, erbjuds effektlägena Eco, Normal och High, som enkelt går att styra via reglage. 

Motorsystemets följsamhet beskriver vi som god, med en varsam introduktion av assistans när man börjar trampa. I läge Eco gav systemet en fullt godkänd skjuts från stillastående och vidare upp till lugn cykling. Under test gav detta läge en räckvidd på cirka 100 km. 

Med aktiv användning av de fem växlarna kunde vi hålla ett acceptabelt tempo. Men vid cykling i elakare uppförsbackar, nödgades vi gå till läge Normal och High för en vägvinnande framfart. Systemet klipper assistansen vid 25 km/tim. Displayen presenterar all önskad information, men skärmen är liten och kan enbart visa ett datafält.

Batteriet från Egoing har en kapacitet på 400 Wh och är monterat i nederröret. Energikällan går att ladda på plats eller tas ur relativt enkelt. 

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Intrycket av Elska är överlag gott. Ramkonstruktionen är solid och visade inget flex. De bägge pakethållarna är stadigt fastskruvade i ramens baktriangel och styrrör. Svetsar, rörprofiler och lackering signalerar om en genomarbetad cykel. Crescent har lång erfarenhet av det svenska klimatet och vi tror att Elska är väl rustad att möta årets fyra säsonger. 

Betyg: 4

Utrustning: 

  • 5 växlat internt växelnav
  • Pakethållare fram och bak med AVS-klicksystem
  • Hydrauliska skivbromsar, bromsskiva 180 mm fram / 160 mm bak
  • Fram- och bakbelysning som aktiveras automatiskt
  • Sidostöd
  • Lås AXA Imenso, godkänt av SSF

Utrustningsmässigt saknar vi egentligen ingenting, Elska är redo att användas som den äri vardagen.

Betyg: 4


Den främre pakethållaren är fastskruvad i den breda styrrörsprofilen.

Cykelkänsla:

Elska är utrustad med 27.5-tumshjul och har därför däck av samma dimension. De är hela 60 mm breda och har en tongivande inverkan på cykelns åkuppträdande. Med lite lägre ringtryck gav de en förlåtande gång – med lite högre en mer lättrullande. Det gemensamma är den vakna och lekfulla karaktären de skänker Elska, lättsvängd men med ett tryggt grepp. Tänk motard i motorcykeltermer.

Den dämpade framgaffeln är en trevlig detalj men har inte särskilt stor inverkan på framfarten. De feta gummivalsarna till däck renderar den i stort sett överflödig. 

Att rulla fram utan händer på styret var en smal sak med assistansen från de gyroskopiskt positiva hjulen. Bromsarna är hydrauliska. Den bakre bromsskivan är bara 160 mm i diameter och vi önskade oss en aning mer bett från den. 

Det interna växelnavet Alfine styrs enkelt med vridreglaget på styret. Men navet har bara fem växlar och i uppförsbackar önskade vi oss fler lätta växlar.

Den tydligaste plumpen i protokollet är de obekväma och hala pedalerna. Elska är värd bättre plattformspedaler. 

Betyg: 4

Prisvärde:

Crescent är en av de största och Elska en väldig trevlig vardagscykel med sportig touch. Prislappen är tilltagen, men cykelns många positiva facetter gör den till en investering för både vardags- och fritidscykling.

Betyg: 3

Utseende:

”För Crescent i tiden” kanske är företagets valspråk, för Elska är en alltigenom modern skapelse med en ramkonstruktion som för tankarna till origami. Den pastellmjuka lacken är också helrätt.

Plus

  • Motorsystem
  • Lekfull cykelkänsla
  • För arbete och nöje

Minus

  • För få växlar
  • Hala pedaler
  • Vikten

Totalbetyg: 19/25

Fakta

  • Test: Crescent Elska 20S, 5 vxl
  • Klass: Premium
  • Cirkapris: ca 38 995 kr
  • Vikt: 27.9 kg
  • Batterikapacitet: 400 Wh
  • Motorsystem: Shimano STEPS 6100, mittmotor
  • Testcykeln från: Velo & Oxygen, Nacka
  • Testcyklist: Erol Orhun