En stabil snygging för stan

Björn Åslund

Björn Åslund

20 maj 2022

TEST / Är du ute efter en elegant och pigg elcykel för daglig pendling så Ecoride Tripper HS H-9 ett vettigt alternativ. Den är stadig och stabil, med utmärkta bromsar. Den har bakhjulsmotor som håller tempot uppe, men inte i de värsta backarna.

Ecoride Tripper en serie elcyklar av hybridtyp, där testmodellen blev Tripper HS H-9. Det innebär klassisk herram, navmotor i bakhjulet och utanpåliggande växlar.

Tripper HS H-9 är av lite mer sportig hybridtyp med lätt framåtlutad sittställning. Den har en AVS-plattform på framgaffeln, och testcykeln kunde utrustas med en korg under färden. En lättare last i korgen på framgaffeln störde inte cykeln stabilitet. I bak sitter sidoväskhållare.

Vi tycker den passar för daglig pendling på sträckor utan alltför extrema inslag. Navmotorn känns hyfsat pigg, men räcker inte riktigt vid ordentliga backar. Önskar man en Tripper med mer ork finns med Shimanos mittmotor. Riktig långa turer är inte aktuellt med HS H-9, då batteriet på 576 Wh troligen inte räcker mer än 7-8 mil.

Denna modell med klassisk herram finns i endast en storlek, och cyklisten bör vara minst 170 cm lång. Den finns även i ram med lägre insteg och då med också med bakhjulsmotor.

Navmotor i bakhjulet och nio utanpåliggande växlar. Räcker långt, men i riktigt branta backar tappar man fart.

Motor:

Navmotor i bakhjulet är ganska ovanligt. Men vi känner ingen direkt skillnad jämför med framhjulsmotor, förutom att tyngdpunkten förskjuts mot aktern, vilket märks när man lyfter den.

Vi startar färden på effektläge Low och känner rätt snart att denna räcker på plan mark. Cykeln sticker rätt snabbt upp i 26-27 km/ tim. Men börjar det luta uppåt mer tydligt, så är det läge att öka till Normal, High eller Power. Vi letar upp några rejäla uppförsbackar och där blir det uppenbart att navmotorn har sina begränsningar även på högsta effektläge. Ska du ofta dra i tunga backar, så skulle vi välja modellen med mittmotor som har ett bättre bett.

Navmotor styrs av en rotationsensor kopplad till pedalerna, vilket innebär en liten fördröjning när man börjar trampa. Detta kan vara lite störande när man snabbt vill få upp farten från noll, då kraften inte kommer direkt. Vid effektläge Low och uppe i fart märks inte fördröjningen, men på de högre effekterna kan man notera lite ryckighet i drivlinan.

Räckvidd? Vi körde mest på Low och efter 14 km försvann den första av fem batteriprickar. Då var det ändå en varm dag, när batterierna presterar som bäst. Vi tror på max 7-8 mil sommartid, och kortare på vintern.

Batteriet verkar vara av god kvalitet. Vi kan inte se något spänningsfall (som syns på display att laddningen tillfälligt sjunker), när vi pressar motorn hårt. 

Motordisplayen på styret har ordentliga knappar. Dess färgskärm är lättläst och tydlig, så att man ser hastighet, effektnivå mm. Upplägget med en spak på motordisplayen för att aktivera gåassistans fungerar bra.

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Cykeln känns rejält byggd, och vår erfarenhet av Ecoride är att de har en god kvalitetsnivå.

Betyg: 4 

Här hänger man på sidoväskor.

Utrustning: 

Ramlås

AVS-lastplattform som gör att olika väskor och korgar kan klickas fast.

Skivbromsar

Shimano Alivio 9 växlar

Belysning som tänds centralt

Hållare för sidoväskor

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Det här känns som en välbyggd cykel. Den är rejält styv i ramen, och är tydligt stabil när man börjar pressa den. Frånvaro av dämpning bidrar till styvhet, men tyvärr känner man underlagets ojämnheter rätt tydligt. Så den är måttlig kul på skumpiga skogsstigar och grovt grus.

Motorn känns ju skapligt pigg, utom när vi kommer till ordentliga uppförslut. Då kan man tvingas ståtrampa, vilket fungerar som det ska. Stopp blir det också, om man använder de hydrauliska skivbromsarna som är riktigt effektiva.

Skivbromsar som tog riktigt bra.

Testcykeln var försedd med tillbehöret korg framtill, vilket funkade fint med last. Vi upplevde ingen påtaglig känsla av vinglighet, vilket annars är en risk med korg i framgaffeln.

Sadeln är rätt bred, kanske i bredaste laget för långturer. Inte heller batteriet inbjuder till turer över många mil. Vi ser denna Tripper mer som en pigg elcykel för de dagliga turerna i och runt stan.

Vi noterar att växling (utanpåliggande växlar) flyter ovanligt smidigt med motor i bakhjulet, inte alls som med mittmotor där det är viktig att minska tramptryck vid växling. 

Tomt batteri är alltid surt. Tripper HS H-9 känns rätt seg när vi trampar den med motorn avstängd.

Betyg: 4

 

Prisvärde:

Priset är fullt rimligt för en elcykel med navmotor och stort (576 Wh) batteri.

Betyg: 3

Utseende/design:

Ecoride beskriver den gärna som sportig, och det kan vi hålla med om. Den utstrålar också lätthet och elegans, vilket stämmer på rull och med eldriften aktiv. Men speciellt lätt på vågen är den inte, speciellt inte bakdelen.

Plus

  • Snygg
  • Stabil
  • AVS-fäste för korg, låda eller väskor framtill
  • Riktig bra bromsar

Minus

  • Orkar inte riktigt branta motlut
  • Lite seg utan el

Totalbetyg: 18/25

  •  Test Ecoride Tripper HS H-9
  • Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000
  • Pris cirka 19 995 kr
  • Vikt: 24 kilo
  • Motor: Ecoride Drive System
  • Batterikapacitet: 576 Wh
  • Testcykeln från: Ecoride butik Stockholm
  • Testcyklist: Björn Åslund

Läs mer