Elcykeln logo Meny

Ambassador – för längre körsträckor

Det finns några punkter där Ecoride Ambassador sticker ut positivt, den har ett stort batteri och ett elsystem som gör att man köra med låg effekt och få längre körsträckor. I övrigt är det en välbyggd brukscykel som fungerar för de flesta.

Ambassador är Ecorides storsäljare. Ecoride har valt en lite udda placering av batteriet, alldeles bakom sadelstolpen. Men vi ser inga nackdelar med detta, tvärtom så får cykeln en lite lägre tyngdpunkt och pakethållaren blir några centimeter lägre än på Elina då det inte rymmer ett batteri. Ska man ha en barnstol på cykeln, så har lägre tyngdpunkt betydelse för att få en stadigare färd.

Ambassador bör fungera för de flesta cyklister för vardagens färder. Den är stadigt byggd och du kan få med dig en del last på pakethållaren.

Ambassador har motorsystemet Spintech och har ett större batteri än Elina. Enligt Ecoride kan det ge upp till 75 kilometer körsträcka. Ska man nå så långa körsträckor så är det lägsta effekt som gäller. Knappast några elcyklister behöver så långa körsträckor till vardags, men på vintern när batteriet inte ger lika mycket energi, kan verkligen ett större batteri vara ett plus. Dessutom behöver ett större batteri inte laddas lika ofta, vilket bidrar till ett långt batteriliv.

Ecoride är visserligen ett svenskt cykelmärke, men tillverkningen sker numera i Polen.

Inte heller Ecoride Ambassador dras med några stora rykten om tveksam kvalitet. Den verkar i stora drag vara en trogen och trygg arbetshäst för vardagens alla färder.

Ambassador finns med hjulstorlekar både 28 och 26 tum. Den mindre cykeln är tänkt för cyklister som är kortare än 165 cm. Den finns även med s k herram, då med namnet Ambassador Gent.

Bild: 2020-03/ecoride-amb-bild-6.jpg
Den finns även mer herram med namnet Ambassador Gent.

Motorsystem:

I framhjulet på Ambassador sitter elmotorn Spintech F3 250W, som har helical-cut drivning för mjuk gång, enligt Ecorides beskrivning.

Ambassador system har fyra assisistansnivåer; Low, Normal, High, Power. Systemet är programmet så att alla nivåer ger assistans hela vägen upp till cirka 26-27 km/tim där motorn stängs. Vill man ha en mjuk gång och få extra långa körsträckor väljer man Low. I övrigt så känns den ungefär lika stark som andra navmotorer.

Motor av en pedalsensor som känner av när pedalerna roterar. Vi tyckte att motorstyrningen kändes behaglig, den reagerar hyfsat snabbt och mjukt.

På styret finns ett lätt åtkomligt tumreglage för gå-asisstans, det kan även användas i högre hastigheter när man trampar och vill ha en extra boost.

Cykeln har en Spintech  display som visar all nödvändig information (hastighet, trip, odometer, batteri, effektläge m m) om systemet på LCD display.

Lyse fram och bak tänds centralt från displayen.

Ambassador har ett eget system som ska försvåra stölder. Den har en RFID-bricka som ska beröra displayen på styret när man startar elsystemet.

Batteriet är klart större än hos konkurrenten Elina. Det rymmer hela 520 Wh, men det är till priset av ett större och tyngre batteri, som är så stort att det inte platsar i vilken väska som helst. Det är väldigt lätt att lyfta ur batteriet, men lite pilligare att få på plats.

Betyg: 4

Byggkvalitet:

Ecoride har tydligen dragit erfarenhet av tidigare brister i kvalitet. För 2020 har Ecoride Ambassador fått ny sadel, ny handtag, andra däck och ett bakljus som ska vara mer skyddat.

Vi noterar att Ecorides pakethållare är fästad med skruvar, till skillnad från konkurrenten som har helsvetsad pakethållare.

Betyg: 4

Bild: 2020-03/ecoride-amb-bild-4.jpg
Ambassador har lås förberett för vajerlåsning. Vi skulle önska att pakethållare var mer uppvikt i fronten, för att hålla kvar lasten.

Utrustning:

Skivbroms på framhjulet och fotbroms på bakhjulet. Fungerade som de ska.

8 växlar i baknavet Shimano Nexus.

Godkänt ramlås som kan varjerlåsas: Abus 5850 shield

Däck: Impac Streetpac, 47-622.

Ambassador kunde vara bättre för last, går det knappast att förvara lösa småsaker i korgen då gallret är glest (dock har Ecoride en textilinsats som löser problemet). Vi skulle önska en tydligare uppåtvinkel i pakethållarens front, för att motverka att paket glider framåt. Men den har spännremmar, vilket inte finns på Elina.

Sidostöd, som dock ger ganska upprätt parkering (konstruktionen medger inte montering av centralstöd, som är bra om ska lasta och skjutsa barn). 

En ganska hård sadel.

Stänklappar på både fram- och bak-skärm.

Betyg: 3

Bild: 2020-03/ecoride-amb-bild-2.jpg
Så här tydlig är displayen inomhus, men i dagsljus var det svårare att läsa av den.

Cykelkänsla:

Tydligt upprätt körställning, som ger bra överblick över trafiken. Du sitter bra, men vill du ha en riktig mjuk sadel är Ambassador inte första valet. Å andra sidan, ska man cykla seriöst är styvare sadlar bättre, fast det kan ta lite tid att vänja sig.

Med elsystemet aktiverat är Ambassador en riktigt trevlig upplevelse, och uppför sig ungefär som de flesta cyklar med navmotor. Vi hittar inte några direkt invändningar mot cykeln och dess konstruktion, men det finns saker som gör att den passar bättre för vissa cyklister och bättre för andra.

Navmotorn gör att ork i backar inte är lika bra som med mittmotor (där har Ambassador istället Sense).

I elcykelhastigheten 25 km/tim upplevde vi att växel 5 gav en vettig trampfrekvens. De högre växlarna 6,7 och 8 hade vi lite användning för. Å andra sidan är detta med utväxling en smaksak, och enkelt att ändra hos en cykelverkstad.

Vi testade att köra utan el, och det var ingen höjdare. Cykelns tyngd är påtaglig, men batteriet är stort så det är nog sällan man drabbas.

Ambassador borde ha lite lägre tyngdpunkt och vara aning stadigare, då batteriet är lite lägre monterat. Men vi märkte ingen skillnad i jämförelse med Elina.

Betyg: 3

Prisvärde:

Listpriset är 500 kr lägre än Elina. Vi tycker faktiskt man får lite mer elcykel för pengarna för en Ecoride, bland annat större batteri med längre körsträckor och fler växlar. 

Betyg: 4

Utseende/design:

Ambassador har ju en lite egen form, med batteriet bakom sadelstolpen. När jag såg den första gången så höjde jag på ögonbrynen. Numera funderar jag inte över det.

Plus

+ Större batteri som ger längre körsträckor 

+ Alla effektlägen driver i hela fartregistret.

+ Går inte att starta utan RFID-bricka (stöldskydd)

Minus

– Displayen svår att läsa i dagsljus

– Tung utan el

– Klumpigt batteri (lite svårt att bära i väska)

Totalbetyg: 18/25

Test: Ecoride Ambassador, 8 vxl

Klass: Mellanklass 10 000 – 20 000 kr

Pris cirka 18 495 kr

Vikt: 26 kilo

Motor: Spintech F3 250W navmotor

Batterikapacitet: 520 Wh

Testcykeln från: Ecoride butik Södermalm Stockholm

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-02-17

Relaterade artiklar