Innovativ elcykel: Litet batteri och superkondensator 

Björn Åslund

Björn Åslund

15 jan 2024

Den franska elcykeltillverkaren Anod tror på kombinationen av ett minimalt batteri och en superkondensator.

I höstas kunde vi berätta om den franska unika elcykeln Pi-Pop som istället för batterier har en superkondensator för att lagra energin.

Anod tar superkondensatorn ett steg vidare, när den kombineras med ett batteri som är extremt litet i elcykelsammanhang. Det lilla batteriet väger bara 650 gram, vilket är ungefär en fjärdedel av ett vanligt elcykelbatteri. Mängden lagrad energi reduceras i motsvarande omfattning, det rymmer bara 80 Wh. Men Anod anser att denna energilösning ska räcka till upp till 70 kilometers körsträcka, berättar ebike-news.de

 Om batteriet har tagit slut kan det laddas fullt inom en timme genom en USB-C-laddare. Batteriet kan inte bara användas till elcykeln, utan cyklister kan också använda det för att ladda mobilen eller som en powerbank.

Superkondensatorn, som är placerad i ramröret, laddas genom att motorn i bakhjulet vid inbromsning fungerar som en generator som återvinner energi.

Istället för en kedja har cykeln remdrift, vars stora fördel är att den kräver lite underhåll. Hydrauliska skivbromsar garanterar säkerhet vid inbromsning. 

Anod är trots sitt lilla batteri inte någon extremt lätt elcykel, men med 20 kilo ändå mindre tungt än de flesta elcyklar. Priset på den europeiska marknaden är satt till 3 499 euro.

Källa: https://ebike-news.de/e-bike-mit-superkondensator-das-anod-hybrid-gibt-es-schon-ab-3-499-euro/216122