Superkondensator istället för batterier

Björn Åslund

Björn Åslund

29 sep 2023

Den franska entreprenören Adrien Lelièvres har skapat den unika elcykeln Pi-Pop. Istället för batterier så använder en superkondensator för att lagra energi. Det ger dock andra egenskaper än på vanliga elcyklar. 

Ett problem med vanliga elcyklar är att batterierna kräver naturresurser som litium eller sällsynta jordartsmetaller som kräver omfattande och ofta miljöpåverkande gruvprocesser.

Den franske entreprenören Adrien Lelièvre har dock skapat en lösning som eliminerar batterierna. Uppfinnaren, som har en bakgrund inom elektronik, har designat och patenterat en elcykel som lagar energin superkondensatorer. Superkondensatorer är gjorda av vanliga material (aluminium, kol, cellulosa, polymer, etc.). Det är material som är relativt lätta att bearbeta, enligt företaget Pi-Pop.

– Systemet laddas när det är lätt att åka och när cykeln bromsar – tack vare motorbromsen – återlämnas energin när det behövs”, säger Lelièvre, chef för STEE, företaget bakom cykeln, till Euronews Next (länk nedan på sidan).

Enkelt uttryckt fungerar en superkondensator genom att lagra energi på ett elektrostatiskt sätt, eller genom en långsam laddning. Superkondensator har då egenskapen att kunna lagra och frigöra energi mycket snabbt när det behövs. När det gäller elcykeln innebär det att dess motor (bakhjulsmotor Aikema Electric Drive Systems AKM100SX) kan fungera som en generator som laddar superkondensatorn när personen trampar på plan mark och i utförsbackar eller bromsar. 

Energin kan sedan användas vid tillfällen då det behövs extra kraft, som att starta cykeln eller ta sig upp för tunga backar. Det blir alltså inte som med batteridrift när man kan ha ständig eldrift så längre batteriet är laddat.

Dessa är cyklar designade för stadskörning med måttliga stigningar. Enligt företaget Pi-Pop så är mängden energi ombord är relativt låg. Dock uppges ingen siffra för mängden energi. Cykeln uppges byggd för att klättra uppför sluttningar 500 meter långa med en lutning på 10 procent.

Priset på cykeln är i dagsläget 2 450 euro.

Läs mer:

https://www.euronews.com/next/2023/09/20/this-french-company-has-designed-the-first-e-bike-that-doesnt-need-a-battery