Elcykeln logo Meny

Det finns lättare än marknadens lättaste

Motortillverkaren Mahle hävdar att deras ultralätta system för elcyklar innebär en ny milstolpe för industrin. Hela drivlinan väger endast 3,2 kilo, och ska vara marknadens lättaste. Men detta är inte hela verkligheten…

3,2 kilo för ett elmotorsystem inklusive batteri är verkligen lätt, och sannolikt stämmer påståendet att det är lättast på marknaden, alltså den öppna marknaden. 

Men allt hamnar inte på marknaden. Det går definitiv att konstruera lättare motorsystem. I augusti 2020 kunde Allt om elcyklar berätta om en elcykel vars motorsystem inklusive batteri vägde endast 2 kilo. Och hela cykeln vägde endast 6,872 kg. Det var så extremt att den utnämndes till världens lättaste och hamnade i boken Guiness World Record.

Länk: https://alltomelcyklar.nu/nyheter/varldsrekord-6872-kg-elcykel/

Nu tycker vi ändå att Mahles elmotorsystem X20 förtjänar att lyftas fram. 3,2 kilo är ändå väldig lite, det är jämförbart med vikten på ett vanligt elcykelbatteri. Vilka cykeltillverkare som satsar på Mahles system har dock inte offentliggjorts.

Nyheten om Mahles motorsystem presenteras bland annat av Ny Teknik.

Länk: https://www.nyteknik.se/fordon/deras-drivlina-for-elcyklar-ar-lattast-i-varlden-7032813

Tittar man på komponenterna så väger själva motorn 1,4 kilo, och den sitter i det bakre navet. Mahle uppger att motorn levererar 23 Nm direkt på hjulet vilket då ska motsvara runt 55 Nm om det hade rört sig om en mittmonterad motor. Därtill ska navplaceringen ge de som cyklar en mer naturlig känsla i pedalerna.

Några uppgifter om batteriets energiinnehåll presenteras dock inte av Mahle. Orsaken till att denna uppgift utelämnas är sannolikt att batteriet är väldigt litet, och därmed blir körsträckorna begränsade och laddning krävs oftare. Vilket kan göra att batteriet slits ut ganska fort. 

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2022-05-10