Världsrekord! 6,872 kg elcykel.

Björn Åslund

Björn Åslund

2 feb 2021

6,872 kg. Mer än så väger inte världens lättaste elcykel. Så extremt lite, att den listas i boken Guiness World Record. Men skaparen ger sig inte, han siktar på en ännu lättare elcykel.

Skaparen av denna lätta elcykel är Dr Dennis Freiburg, som är tidigare medarbetare vid Institutet för skärande tillverkning vid universitetet i Dortmund.

Han började för tre år sedan, men för första exemplaret stannade vågen strax under tio kilo. Men så kom han över en Merida-racer (Merida Scultura 2016), som vars ram var betydligt lättare, berättar bland annat den tyska sajten Ebike-News.de.

Självklart har det krävts lösningar som vi inte hittar på vanliga elcyklar. Batteriet är uppbyggt av en drickaflaska och placerad på dess plats i ramen. Batteriet storlek är 137 Wh och uppges ge 19 och 38 km körsträcka beroende på nivån på elstödet. Även styrelektroniken ryms i flaskan.

Batteriet är på 137 Wh och ryms i drickaflaskan. Foto: Timm Heese

Elmotorn är inget man köper från hyllan. Det är en egenutvecklad konstruktion, där motorn är försedd med en friktionsrulle som överför kraften direkt mot bakdäcket. Motorns effekt är begränsad till 250 watt, och hastigheten med eldrift är begränsad till 25 km/tim för att uppfylla de europeiska reglerna för elcyklar. Men utan strypning ger den 600 Watt och ska kunna nå 48km/tim, uppges på projektets hemsida. 

Komponenterna för eldriften väger totalt runt 2 kilo, uppger Ebike-News.de.

Några planer att börja tillverka den lätta cykeln för marknaden finns inte, uppger skaparen Dennis Freiburg.

Det tidigare världsrekordet för lätta elcyklar innehades av en schweizare, vars konstruktion vägde 7,66 kg. Trots nytt världsrekord på 6,872 kg ger sig inte Dennis Freiburg. Han har planer på att komma med till till 6,5 kg.

Som redaktör kan man ju fråga sig, varför eldrift på så lätta cyklar. Att hålla 25 km/tim är ju ingen utmaning på en cykel på 6,872 kilo även med bara muskelkraft. Istället handlar det som något annat, att helt enkelt att bevisa att man kan bygga världens lättaste elcykel. Och nu är det alltså gjort.

Motorn driver med rulle mot bakhjulet. Ostrypt kan den ge 600 Watt. Foto: Timm Heese

Läs mer på projektets hemsida:

www.thelightest.de

(Omslagsfoto: Timm Heese)

3-08-2020 

Läs mer