Annons:

Äntligen! Sommarens tidning finns nu på Readly

Björn Åslund

Björn Åslund

1 jun 2023

Äntligen. Sommartidningen är ute på den digitala tidningssajten Readly (länk nedan). Späckad med innehåll för dig som har eller ska skaffa elcykel.

56 sidor med aktuellt innehåll, hälsar chefredaktör Björn Åslund, som ser fram emot sommarens långa turer på elcykeln.

PS. Stötta gärna våra annonsörer, som bidrar till att vi kan göra tidningen.

FÖLJ LÄNKEN NEDAN:

https://se.readly.com/products/magazine/allt-om-elcyklar

NYHETER

Biltema motsätter sig kraven från en kund som anmält ett trasigt batteri till Allmänna reklamationsnämnden. Biltema passar på att anklaga Batteridoktorn för farliga reparationer, som kan orsaka brandfaror. Men Batteridoktorn slår tillbaka.

Batteriet stals från elcykeln. Cykeln och batteriet var knappt två år gamla. Att få fram ett ersättningsbatteri var allt annat än enkelt. Bikester, som sålt cykeln, kunde inte ordna ett nytt batteri.

KONVERTERA MERA

Julle Rommedahl bygger om vanliga cyklar till elcyklar. Något som kräver viss kreativitet, för det dyker nästan alltid upp överraskningar. Kunden Bengt Magnusson har i alla fall kommit 4500 mil med sin konverterade Nishiki.

SKIPPA SKAKET

Dåliga och skumpiga vägar? Du behöver inte dyra och tunga dämpare på elcykeln. Det finns andra effektiva metoder att minska skaket, berättar skribenten Per Wickman.

TRAMPA LÅNGT – 9000 MIL?

Dags att ge trampa ut i Europa. Här finns det stora cykelledsnätet Eurovelo, med en total längd av 9000 mil.

I våras cyklade Martin Valldeby 140 mil på Eurovelo 8, från Grekland till Kroatien. En tur med en vissa överraskningar, som väldiga backar och bromsar som lade av.

ELCYKELNS HISTORIA

Tidiga elcyklar visades på 70- och 80-talet. Men 1994 hände avgörande saker i Japan. En ny lag tillät hjälp från en elmotor på max 250 watt och vridmomentsensor. Yamaha var först ut med elcyklar enligt de nya lagarna, berättar skribenten Dag Midböe.

OCH SÅ TESTER AV ELCYKLAR

Crescent Elmer testad.

Våra cyklande redaktörer granskat ett gäng nya elcyklar. 

E-fly och Momas är två nya cykelmärken som vill etablera sig på den svenska marknaden. 

Momas Jason Urban+ fick gott omdöme, för sina starka motor. Men den var nog lite väl snabb.

E-fly Via är lite av en korsning mellan en klassisk damcykel och en hybridcykel, framtagen för att vara lätt att underhålla och använda. Cyklar du asfalt och föredrar fotbroms kan den bli en vän i vardagen.

Högst betyg fick Canyon Precede On 5 med 22/25. Det var svårt att hitta brister på den cykeln.

Nya Crescent Elmer som ska klara hela 180 kilo levde dock inte helt upp till förväntningarna. Motorn Shimano Steps kändes i underkant, redan utan last. Batteriet var en överraskning, det kom inte från Shimano.

Läs mer