Stöldskydden. Är de effektiva?

Björn Åslund

Björn Åslund

11 maj 2021

Numera finns olika typer av stöldskydd på de vanligaste elcyklarna. Crescent har stöldskyddade batterier. Ecorides har ett stöldskydd som kräver ägarens RFID-bricka för att få igång eldriften. Men hur bra är dessa i praktiken? Vi kollade med cykelbutiker som borde ha viss inblick i om tjuvarna avskräcks av dessa skydd.

Lås räcker sällan. Cykeltjuvar tar gärna våra elassisterade dyrgripar, för att omsätta dem till pengar. Men om det går att spärra elsystemet på ett smart sätt, så borde ju lockelsen minska. Crescent och Ecoride, som båda är stora på elcyklar, har valt olika angreppssätt för att göra eldriften oanvändbar för en tjuv.

Förra året introducerade Crescent sitt digitala system Koppla, som bland annat innebär att elcyklarnas batterier fick stöldskydd. Det betyder att ett batteriet har en unik kod, som gör att det inte kan användas på annan Crescent. Vidare innebär Koppla att annat batteri, stulen från en annan Crescent, inte kan flyttas till en annan elcykeln. På batteriet finns också en etikett om Koppla som är tänkt att avskräcka batteritjuvar.

Dekalen på Crescents batteri är tänkt att avskräcka potentiella tjuvar.

På Ecorides cyklar i Ambassador-serien finns skyddet i displayen på styret. För att kunna starta eldriften måste displayen vidröras av en RFID-display, om ägaren valt att aktivera denna funktion.

Att intervjua cykeltjuvarna om stöldskydden är avskräckande bedömde vi som utsiktslöst. Istället tog vi kontakt med cykelhandlare, som rimligen bör få signaler från sina kunder hur verksamma skydden är.

Vår rundringning ger dock inte en entydig bild. En slutsats är att den kan ta tid innan tjuvarna lärt sig att elcyklarna har ett extra skydd utöver låset.

Smart system

Anton Wiggberg vid butiken Elcykelpunkten i Stockholm, ser för och nackdelar med de olika systemen.

-En del tjuvar har ännu inte fattat att nya Crescent är stöldskyddat med Koppla, det märker vi. Det kommer in misstänkta kunder som vill köpa batterier till sådana cyklar.

– Men Crescents system är smart. För att starta en stulen cykel utan batteri måste den lämnas till en handlare. Kommer de in halvsuspekta typer som inte har kvitto till cykeln, så får de ingen hjälp av en seriös cykelhandlare, säger han.

Ännu har Kopplas skydd inte haft någon större effekt, bedömer Anton Wiggberg, men han tror att så småningom kommer tjuvarna upptäcka skyddet, och då låta Crescent vara i fred. Han hoppas även att Crescents GPS i Koppla Connect, som finns på de dyraste modellerna, installeras på fler modeller. Detta skulle förenkla spårning av stulna cyklar.

Ecorides system med RFID-brickor är han inte lika övertygad om.

– Tjuven kan köpa ny display och RFID-bricka hos vilken cykelhandlare som helst.

Ecorides stöldskydd på flera av cyklarna i Ambassador-serien är att en RFID-bricka måste beröra displayen för att starta systemet. Foto: Ecoride.

En liknande iakttagelse kommer från Roger Harrfors, som driver butiken Söders cykel i Stockholm.

-På Ecoride gör skyddet ingen skillnad. Det är bara att köpa en ny display och bricka, säger han.

Roger Harrfors tycker att Crescents Koppla verkar vara en bra idé, men han märker inte att Crescents elcyklar börjar ratas av tjuvarna. Han känner till några fall där Koppla-batterier blivit stulna.

Färre batteristölder

Cykelbutiken Levin&Nilsson i Halmstad är storsäljare av Crescent. Under 2020 såldes man 100-tals elcyklar av det märket, uppger Peter Carlsson. Han tycker sig se en skyddande effekt av Koppla.

– Det är färre batteristölder i år, vi nog bara hört talas om några enstaka batteristölder. Året innan var det nog 20 batteristölder.

Samtidigt konstaterar han att äldre Crescent elcyklar utan Koppla finns ute i mycket flera antal i Halmstad, så det är lite svårt att jämföra risk för stölder och batteristölder.

– Vi tror på Koppla och hoppas det är lösningen. Men det finns förstås risken att tjuvarna hittar en lösning för att avkoda batterierna, säger Peter Carlsson.

Koppla verkar ha haft visst skyddande effekt, menar Joakim Nellborg vid cykelbutiken Nellborgs i Linköping.

-Vi har sålt många elcyklar med Koppla under 2020, men bara sålt några få batterier. Om det är färre stölder beror det också på att Crescents batterier fått en bättre låsanordning. Koppla tillsammans med låset verkar vara en bra kombination, säger Joakim Nellborg.

Bra för branschen

Han tror att Crescents satsning på Koppla är bra för hela cykelbranschen, eftersom ingen annan tillverkare tagit steget till ett ordentligt stöldskydd av batterier. På sikt kommer andra tillverkare att införa liknande skydd, hoppas han.

Hos Sportson-butiken på Vasagatan i Göteborg har man märkt effekt, åtminstone av Crescents Koppla.

-Det verkar som att tjuvarna sett stickern Koppla på batterierna, den skrämmer bort dem. Vi har i alla inte haft kunder med Koppla som drabbats, säger Vincent Thor som är butikssäljare.

Ecorides RFID-skydd tycks inte haft någon effekt, enligt Vincent Thor.

– Vi vet att många Ambassador har stulits och jag tror inte RFID skyddar. Det är inte så tydligt för tjuvarna att den är stöldskyddad.

Hos Haga cykel i Norrköping verkar man sett effekt av både Koppla och Ecorides RFID.

-Jo, här jag tänker efter så har vi inte haft någon kund under 2020 som sagt att de blivit bestulna, säger Dick Samuelsson som är delägare till Haga Cykel.

Artikeln hör ihop med STORTEST: Storsäljarna 2021 i duell.

Läs den på Readly

Läs mer