Batteriet är byggt för att kunna byta celler

Björn Åslund

Björn Åslund

15 okt 2024

Företaget Gouach Batteries har en omvälvande idé för hur ett cykelbatteri ska konstrueras. Utgångspunkt är att det ska vara enkelt att reparera. Ägaren ska kunna byta ut defekta battericeller på några minuter.

Än så länge är finns inte det reparerbara batteriet på marknaden. Företaget kör nu en finansieringsrunda på crowdofundingsajten Indiegogo, berättar bland annat Ebike-news.de, för att komma vidare i utvecklingen av Infinite Battery, som innovativa batteriet döpts till.

 Konstruktionen skiljer sig en del från normala cykelbatterier. De enskilda cellerna är inte fastlödda, istället används ett modulärt system utformat så att enskilda eller alla celler enkelt kan tas bort och ersättas med nya.

En utmärkande egenskap är att batteriet ska vara kompatibelt med nästan alla vanliga elcyklar. Utvecklarna säger att de har kunnat efterlikna systemkommunikationsprotokollen för de stora varumärkestillverkarna. Det gör att batteriet, med en kapacitet på 460 Wh och en vikt på 3,6 kg, enkelt kan ersätta befintliga batterier, med undantag för batteriet integrerade i ramen. Gouach levererar ett universalfäste för att fästa det på elcykeln. Kabeldragningen görs med hjälp av ett verktygsfritt plug-in system. Allt ägaren behöver göra är att välja rätt motortyp i tillhörande app.

Ägare av äldre elcyklar vars originalbatteri inte längre finns som reservdel skulle kunna dra nytta av denna lösning. Batteriet skulle också vara ett intressant alternativ för hemmabyggare som vill sätta ihop sin egen elcykel eller för cyklisters bara vill ha ett extra batteri.

Utvecklarna uppger att de har lagt stor vikt vid säkerheten. Batterihanteringssystemet (BMS) är speciellt utvecklat och certifierat enligt ISO-13849. Utöver de vanliga sensorerna för spänning, ström och temperatur har batteriet en accelerations- och en fuktighetssensor.

En crowdfunding-kampanj för Infinite Battery pågår just nu. Det aktuella priset för ett enskilt batteri är 318 euro, vilket är en rabatt på 23 procent jämfört med det planerade försäljningspriset på 415 euro. 

Man planerar för global försäljning i januari 2025.