Specialized siktar mot krävande elcyklister

Björn Åslund

Björn Åslund

9 okt 2024

Specialized har släppt loss en ny elcykel, som tar sikt mot den övre delen av marknaden. Den nya Vado SL2 Carbon har en mittmotor på 50 Nm och ett batteri på 520 Wh. Ändå väger den blott 14,9 kilo i sin lättaste version.

 Vado SL2 Carbon är uppenbart ett fordon för krävande elcyklister, som också har en generös budget. Enklaste modellen  Vado SL2 Carbon 6 (bilden sidans topp) är prissatt till 77 000 kr, och i andra ändan av prislistan finns summan 110 000 kr för modellen Vado SL LTD Forward 50.

Här är det tänkt att cyklister som vill ha fart, stil, motion och nöje ska få sitt lystmäte tillfredsställt. Specialized marknadsavdelning har lagt ribban högt. Att kalla den elcykel beskrivs som en förolämpning. Men vi tar ändå risken att förolämpa den, för vi hittar inget annat än elcykel att jämföra den med. Vi tycker ändå bilderna talar för att det är en elcykel, den har ju en ram, dock av kolfiber som är ett lätt och starkt material. 

Och en elmotor, som är döpt till Turbo SL 2 och som ger upp till 50 Nm i vridmoment. I marknadsmaterialet anges att den kan klara 28 mph (miles per hour), sannolikt en modell för USA. Men vi utgår från att den EU-anpassade modellen har 25 km/tim som högsta hastighet med elassist.

520 Wh batteri ska ge långa körsträckor.

Det hela kan övervakas via en app, där man anpassa systemet efter egna preferenser. Appen kan visa effekt, pedalkadens och även hjärtfrekvens på cyklisten.

Grundmodellen är ganska naken, inga skärmar. Modellen Equipped (bilden nedan) är utrustad med bakre pakethållare för upp till 27 kilo last, och den är förberedd för frontpakethållare.