Zipforce har blivit tystare och lättare

Björn Åslund

Björn Åslund

1 jul 2023

TEST / Att bygga om en bra cykel till elcykel, kan vara ett alternativ till en helt ny elcykel. Svenska Zipforce kan beskrivas som en påhängsmotor för vanliga cyklar. Den finns i två nya versioner, vi har testat den lättaste Slim. 

Zipforce One har funnits sedan 2020, och nu är det dags för en ny generation med de två modellerna Slim och Distance. Slim har ett 211 Wh batteri och väger 2 kilo. Distance har 350 Wh batteri och väger 2,7 kilo. I övrigt samma motor.

Motorns kraft överförs via ett drivhjul som ligger an mot cykelns däck. Den kan monteras på antingen fram- eller bakhjulet, med en ställning som skruvas fast på cykeln. Vår testkörning innefattar inte montering av motorenheten, utan vi fick den färdigmonterad på en cykel hos tillverkaren.

Nya Zipforce har en trådlös trampsensor som ska fästas på ena pedalens arm, vilket ska förenkla monteringen. Nytt är också att man lyckats dämpa ljudnivån en del, som tidigare var på gränsen till högljudd.

Vad vi kunde bedöma är det enkelt att att lossa motorenheten, som sitter i ett monteringsfäste fastskruvat på cykeln. Den testade modellen Slim väger endast 2,3 kilo kan ju lätt bäras med i en väska. Perfekt när man vill göra cykeln mindre stöldbegärlig. 

Motorsystem:

Vi testade en cykel med Zipforce Slim monterad på framhjulet. Den var utrustad med inbyggda växlar i baknavet, men utan navbroms. Detta gjorde att funktionen regenerativ broms, som laddar batteriet, kunde utnyttjas ordentligt. När vi slutar trampa bromsar den tydligt. Trampar man baklänges ökar bromsverkan påtagligt. Hur mycket laddning som denna funktion ger, gick inte att utröna. 

Vi tänker oss att den generativa bromsen inte gör så stor nytta med fotbroms, eftersom det inte går att göra bakåttramp.

Det var lite märkligt att komma till utförsbackar, eftersom den regenerativa bromsen slår till när man slutar trampa. Men fortsätter man veva pedalerna rullar cykeln ungefär som man förvänta sig. Den regenerativa bromsen kan stängas av i appen, som finns både för iPhone och Android. I appen kan man också begränsa maxhastigheten till lägre än normala 25 km/tim.

Zipforce har en steglöst justerbar assistansnivå. På ungefär medel är den ganska snäll. På max assistans var det ordentligt drag, ungefär som kan förvänta sig av en elcykel med 250 watts navmotor. Till och med lite för mycket drag i låg fart, då den fick en tendens att sticka iväg lite okontrollerat.

Enligt Zipforces vd Måns Bengtsson kan man räkna med upp till 45 km körsträcka med Slim.

Zipforces konstruktörer har lyckats dämpa ljudet påtagligt. Den var ändå lite surrig i lägre fart, men med ökad fart minskade faktiskt ljudet.

Vi kollade på forum vad användare tycker (gäller främst tidigare modellen One). Många verkar nöjda, men det fanns vissa som haft svårt att montera motorn, och andra som klagat på att de blev nedstänkta vid regn. Dock finns stänkskydd för motorn att köpa.

Vi märkte också att cykel med frontmotor blev lite vinglig vid parkering, då tyngdpunkten flyttas framåt.

Vi tycker absolut att Zipforce har en roll att fylla. Har man en bra cykel, så är det verkligen nice att kunna elkonvertera till en prislapp långt mindre än en elcykel. Dessutom kan motorn lätt flyttas mellan olika cyklar, om de är försedda med ett monteringsfäste (kan köpas separat). 

Betyg: 3

Plus

  • Låg vikt
  • Tystare än förra modellen
  • Regenerativ broms

Minus

  • Med frontmontering vinglig vid parkering

Test Zipforce Slim

Klass:  Budget 0-10000

Pris: cirka 5 990 kr för Slim

Vikt: 2,3 kilo 

Batterikapacitet: 211 Wh

Testcykeln från: Zipforce, Stockholm.

Testcyklist: Björn Åslund.