Zipforce gör cykeln till elcykel

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Zipforce är en svensk uppfinning. Den ska göra att en vanlig cykel kan konverteras till elcykel. Den tycks enkel att montera. Och vår testkörning visar att Zipforce lever i stora drag upp till förväntningarna.

Denna test blir inte som vanliga tester av elcyklar, eftersom det inte är en hel elcykel, utan bara en liten portabel elmotor som kan omvandla en vanlig cykel till eldrift.

Vi stämmer träff med Zipforce AB i Stockholm, och möter vd Måns Bengtsson och Alexander Alpstig som är marknadsansvarig. Det får visa hur Zipforce monteras och förklara hur den fungerar. För övrigt är den också tillverkade i Sverige, vid en fabrik i småländska Lagan.

Måns Bengtsson är för övrigt också uppfinnaren bakom Zipforce, Han fick idén till när han ville börja cykla till jobbet, men tyckte det var för långt. Han började skissa på den första prototypen 2016. Målet var att föra samman en kraftfull elmotor med ett ordentligt batteri. Motorn skulle vara liten och smidig för att snabbt och enkelt kunna plockas av och därigenom minska stöldrisken. I år har man en färdig produkt som kan säljas.

Som ett elcykelbatteri

Själva motorenheten är i storlek och vikt jämförbar med ett elcykelbatteri. Den fästs på cykeln över ett av hjulen med ett monteringskit – önskas framhjulsdrift fäst den dels i framgaffeln dels i en skruv som håller framskärmen. Kraften från motorn överförs till cykeln genom ett gummihjul som trycker mot däcket. En trampsensor monteras vid vevhuset, för att kunna känna av när tramporna roterar.

Det är enkelt att lossa eller sätta fast motorn på cykeln. Den har ett snabbfäste, den lossnar när man skruvar ett antal varv på den stora spännskruven ovanpå motorn. När motorn sätts på plats används spännskruven för att reglera motorns tryck mot däcket. Man kan alltså välja tryck mot däcket beroende på situation, om det exempelvis regnar får man lägga på extra tryck. Vill man cykla utan eldrift så skruvar man upp den några millimeter ovan däcket.

Zipforce ska kunna monteras på de flesta cyklar, uppger Måns Bengtsson. Ska Zipforce sitta på bakhjulet måste dock bakskärmen oftast kapas en bit, för att motorns gummihjul ska nå däcket. De flesta väljer dock att montera på framhjulet, uppger man. Det brukar gå att montera den även på en dämpad framgaffel.

Även på lastcykel

De förklarar monteringen, och det framgår att inte är någon större utmaning för en någorlunda händig person. Troligen fixar man det på en timme. Enligt Måns Bengtsson så har den faktiskt sålts och monterats på tvåhjuliga lastcyklar, då har den monterats över bakhjulet.

Zipforcen är enkel att flytta mellan olika cyklar, så den kan delas på flera olika cyklar inom en familj.

Bild: 2020-08/dsc08810.jpeg
Zipforce har en app med fler funktioner än vad som kan ställas in på motorenheten. Man kan ställa in maxhastighet, se batteriets status och en del annat.

Själva motorenheten har bara ett par reglage, en på/av-knapp samt ett vred där man steglöst ställer effektnivån. Zipforcen har en app som ger fler funktioner. Man kan ställa in maxhastighet, man kan se batteriets laddning, se hastighet och även ställa in s k reverse mode. Detta innebär att man genom att trampa bakåt en aning aktiverar återladdning av batteriet (som på elbilar). Vi testade denna funktion, och den gav en mjuk och tydlig inbromsning genom att motorn omvandlas till en generator som ger ström, något som också sparar på bromsarna. Det är oklart hur mycket mer körsträcka funktionen ger, men vi tror den passar bäst i tät stadstrafik med mycket stopp, och kanske i långa nedförslut.

Batteriet på 313 Wh uppges ge cirka 30 km körsträcka om man kör med full effekt och trampar lätt. Väljer man låg effekt och trampar hårdare bör det räcka till cirka 50 km, uppger Måns Bengtsson.

Batteriet laddas som andra elcyklar, genom nätansluten laddare. Elcyklars batterier har begränsad livstid. Från Zipforce uppger man att reservdelar som batterier ska erbjudas i framtiden.

Så var det dags för en provtur ut i Stockholmstrafiken. Det är en klassisk herrcykel med Zipforce monterad på framhjulet.

Motorns effektnivå ställer man alltså med ett litet vred – det är lätt att ändra nivå under färd. Vi upptäcker snart att medelnivån är lagom på plan mark, det räcker för att motorn ska driva på rätt hyggligt upp mot elcykelfart (20-25 km/tim).

Men när vi kommer till rejäla motlut, så vrider vi upp nivån på max. Och då arbetar motorn ordentligt, det känns att den drar. Något som också bli tydligt är att den är ganska ljudlig. De flesta elcyklar är ju nästan ljudlösa, men icke Zipforce. Den låter faktiskt lite plågad när den får arbeta på max. På plan mark är dock ljudnivån mer acceptabel, men den hörs fortfarande tydligt.

Mjuk gång

Motorn har en påtagligt mjuk gång, inget ryck eller riv. I låg fart är pådraget ganska måttligt, du tar inte täten när rött slår om till grönt. Först när man kommer upp lite i fart får man en mer påtaglig skjuts från eldriften. Trampsensorn reagerar väldigt kvickt, motorn slutar driva direkt när trampandet upphör. 

En invändning mot Zipforce vi hört är ökad slitage på däcket som möter det drivande gummihjulet. Hur det är med den saken kan vi inte avgöra. Vad gäller cykelns däck, så är det dock viktigt att de har högt tryck (cirka 4 kilo) för att motorns gummihjul inte ska slira. Stenhårt däck med andra ord. Motorenhetens tryck mot däcket kan dock regleras – om den slirar – genom att dra spännskruven lite hårdare.

Vi avstår från betyg som vi brukar sätta på elcyklar, då Zipforce är en helt annorlunda produkt. Det samlade intrycket är dock att Zipforce är en fungerande produkt, som kan förvandla en vanlig cykel till elcykel. Och som snabbt kan plockas bort (eller sättas i läge så motorn inte bromsar drivande hjul), så man får en vanlig cykel igen.

Äger man en vanlig cykel i gott skick är nog Zipforcen ett intressant alternativ till att köpa en hel elcykel som betingar en betydligt större prislapp.

Plus

+ Lågt pris för att få eldrift på en cykel.

+ Mjuk gång.

+ Enhet är bärbar (väger under 3 kilo)

Minus

– Ganska korta körsträckor.

– Motorn är ljudlig.

Bild: 2020-08/dsc08815.jpeg
Trampsensorn monteras vid vevhuset.

Fakta– Zipforce (elmotor för elkonvertering av vanlig cykel)

Klass: Budget 0-10 000

Pris 5 990 kr

Vikt: 2,7 kilo

Motor: Kan sättas både på fram- eller bakhjul

Batterikapacitet: 313 Wh

Testexemplaret från: Zipforce AB, Stockholm