Winther drar ovanligt mjukt
Björn Åslund
12 feb 2021
840 är basmodell i danska Winthers utbud av elcyklar. Elassisten
driver ovanligt mjukt och lyhört för att vara navmotor med rotationssensor. I stora drag en riktigt välbyggd cykel, med få plumpar i protokollet.
Insteget är lågt och cykeln har fotbroms. Av erfarenhet vet vi att äldre damer gärna vill ha cyklar med just dessa egenskaper. Dessutom går det att montera cykelkorg fram, om -sådana behov uppstår.
Denna Winther-modell finns också i herrmodell. Men den testade modellen med lågt insteg fungerar bra som unisexmodell, då den har utmärkta cykelegenskaper.
Styret kan både vinklas och höjas, så cykeln kan passa såväl den som vill cykla framåtlutad, som den som föredrar upprätt ställning.
En del elcyklar med navmotor och -rotationssensor kan dra iväg lite okänsligt men denna drar snällt och mjukt. Winther 840 reagerar samtidigt ovanligt kvickt på hur fort man trampar. I synnerhet så stannar motorn genast när trampandet upphör.
Byggkvalitet
Ram och komponenterna förefaller av godtagbar kvalitet och bör säkert hålla för många års flitig användning.
Utrustning
Shimano Nexus med
sju växlar.
Fotbroms på bakhjulet och fälgbroms fram. Tog utmärkt i torrt väglag.
Baklyset är alltid igång när elen är påslagen, bidrar till synlighet. Framlyset tänds från motordisplayen.
Ganska bred men ändå fast sadel för bekväm cykling, dock inte helt optimal för längre färder.
Stadig pakethållare, för upp till 25 kilo, med kraftig klaff för att hålla lasten.
Ramlås är monterat.
Täckande kedjeskydd, dock inte helt inkapslad kedja.
Däck som är punkteringsskyddade.
Cykelkänsla
Börjar med att trampa en bit med elassisten avstängd. Cykelns tyngd känns, men den rullar ändå lätt, och jag tar mig upp för en ganska brant backe, dock med viss ansträngning. Mer tungtrampande elcyklar utan el har vi definitivt suttit på.
Elassisten slås på och genast rullar vi fram lätt, även på de lägre effektlägena. På högsta effekt susar vi fram i god fart, och det är heller inte särskilt motigt att överskrida 25 km/h där motorn stängs, och sedan fortsätta med enbart muskelkraft.
Batteri i pakethållaren ger en något högre tyngdpunkt men det har endast marginell betydelse i praktiken. Väldigt snabba svängar kan ge en lite vinglig känsla, men normal kurvtagning känns hur tryggt som helst.
De samlade intrycket av Winther 840 är att den främst passar dem som vill cykla ganska lugnt och stillsamt. Men den är med på noterna, om det krävs snabba reaktioner i en svår situation.
Motor
Framhjulsmotor från Promovec regleras med rotatationssensor, av en ny typ med fler sensorer. Elassisten har en påtagligt mjuk gång, som gör att cykeln känns lugn. En säkerhetsfunktion är att elassisten alltid startar på lägsta effekt. Ingen risk för rusningar.
Fem lägen för hastighet och effekt. Den rullar på rätt hyfsat redan på de två lägsta effektlägena och motorn drar hela vägen upp till 25 km/h på alla effektlägen. På högsta tar den backar och motvind ungefär som man kan förvänta sig av en 250 watts navmotor.
Motordisplayen visar batteriladdning och effektläge, den har även gåassistans lätt åtkomlig. Manöverknapparna är dock små och lite pillriga.
Batteriet verkar vara av bra kvalitet. Vi pressade cykeln hårt i en uppförsbacke, utan att batteriindikatorn tillfälligt gick ned och sedan upp.
Standardbatteriet på 280 Wh är litet, det blir förstås måttliga körsträckor, 30–50 km, enligt tillverkaren. Men större batterier finns, för den som vill ut på långfärder.
Utseende
Kanske inte någon iögonfallande cykel, men den har en sober snygg elegans. Den gråbruna kulören bidrar till ett lugnt intryck. Som alternativ finns nyansen bordeaux.
Plus
+ Rullar lätt, både med och utan motor
+ Känslig motorstyrning
+ Väl utrustad
Minus
– Litet batteri
Winther 840
Klass: Lågt insteg
Webb: winther-cykler.dk
Cirkapris:
16 000 kronor
Vikt:Cirka 24 kilo
Motor:Framhjulsmotor Promovec
Batterikapacitet: 280 Wh (större finns)
Testcykeln från: Jacks Cykel, Nyköping
Ur Allt om Elcyklar nr3 2017