Winora Sinus: Välbyggd och bekväm

Björn Åslund

Björn Åslund

15 apr 2021

TEST / Winora Sinus i9 har ett lite diskret yttre, men den är mer kompetent än vad dess yttre signalerar. Bosch mittmotor Active Line Plus ger ordentligt med elhjälp och den har ett stort batteri. Cykeln har bra bromsar och den mesta av utrustning som behövs. Men en fin elcykel ska väl ha lås?

Winora är en stor tysk tillverkare inriktade på premiumcyklar. Märket är lite okänt i Sverige, men är absolut inget risktagande. Cykeln är byggd av komponenter från kända tillverkare, så blir det strul så kan du få hjälp av de flesta cykelverkstäder.

Just denna modell tycker vi passar som pendlar- och stadscykel. Sittställningen är ganska upprätt, så den är kanske inte optimal i blåsiga landskap. Men den funkar för rätt långa turer, batteriet på 500 Wh bör kunna ge cirka 12 mil på lägsta effektläget Eco innan det är dags att ladda.

Cykeln ska klara en vikt på 130 kilo, så är du tung är Sinus i9 ett alternativ. Ramen är av unisex-typ med låga ramrör, dock inte jättelågt insteg. Den finns också i herrmodell.

Det mesta av utrustning finns, men vi saknar ett ramlås, vilket man behöver på en elcykel. I synnerhet på denna, som det är lite plockigt att ta ut batteriet som är dolt i ramen bakom en lucka.

Mittmotorn Bosch Active Line Plus har ett vridmoment på 50 Nm. Redan på lägsta effekt Eco känns tydligt att cyklisten får motorstöd.

Motor:

Mittmotorn Bosch Active Line Plus finns mycket gott att säga om. Den har ett vridmoment på 50 Nm och känns betydligt piggare än lillebror Bosch Active Line med 40 Nm. 

Redan på lägsta effekt Eco känns tydligt att man får hjälp och på högsta effektläget Turbo (av 4) tuggar den på riktigt ordentligt i uppförsbackar. Som man dessutom kan växla ned, ska det mycket till innan motorn känns i underkant.

Motorenheten är föredömligt tyst och kraften fasas ut mjukt kring 26 km/tim, vilket inte vissa konkurrentsystem klarar lika elegant.

Winora har valt den stora displayen Bosch Intuvia, som är lätt att lossa (för att minska stöldrisken). Den kan visa en mängd värden, som återstående distans, max hastigheter m m. och här sätter man på belysningen.

Bosch manöverpanel till vänster på styret ett föredöme. Knapparna är stora tydliga och det snäpper till tydligt när man trycker ned dem.

Batteriet är väl tilltaget med 500 Wh. Det sitter i nedre ramröret bakom en lucka. Batteriet går att ladda på plats, men vill man ta med batteriet så är det lite plockigt med luckan som ska öppnas. Detta kräver lite övning innan alla moment sitter. Det är definitivt enklare hantering med batterier utanpå ramen och då finns modellen Winora Tria med liknande specar.

Betyg: 4

Stor och tydlig display Bosch Intuvia, som är enkel att lossa.

Byggkvalitet:

En cykel med denna prislapp ska vara av god kvalitet. Vi hittar inget som motsäger detta. En liten plusdetalj en lite grövre kassett som bättre står emot den kraft en mittmotor alstrar. Bra tänkt.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Utanpåliggande växlar Shimano Deore 9 växlar (10 är det normala med Deore). Färre växlar betyder grövre kassett som håller längre.
  • Inget ramlås.
  • Hydrauliska skivbromsar Tektro.
  • Pakethållare med Racktime snabbkoppling.
  • 28 tums däck Schwalbe Road Cruiser
  • Belysning fram och bak som drivs av huvudbatteriet.

Betyg: 4

Belysningen tänds från displayen och drivs av huvudbatteriet.

Cykelkänsla:

Jag sätter mig på cykel och trampar igång med motorn på lägsta Eco. Det dröjer inte lång stund innan känslan ”vill ha” infinner sig. Det är ingen enskild detalj som sticker ut, utan mer en samlad känsla av att sitta bra med god kontroll över reglage och styre, känna cykelns stadga, och att motorn driver tyst men ändå bestämt.

Om vi tar detaljer så har vi de hydrauliska skivbromsarna, som uppför sig precis som väntat. Bra kontroll över bromsförmågan.

Sinus i9 har dämpad framgaffel med stålfjädrar. För att vara denna typ av enklare dämpare tycker vi de får godkänt, de fångar ändå en del skak. Vill man styv framgaffel kan den låsas.

Vi stänger av motorn också, och konstaterar att denna Winora är hyfsat lättdriven. Men så har en utanpåliggande växlar.

Den väger 23,5 kilo, men är hyfsat bärbar då man kan greppa och lyfta den via ramröret. Väljer man herram, så missar man den fördel.

Betyg: 4

Prisvärde:

Prislappen drar iväg lite, men du får en välbyggd elcyklar för pengarna, bland annat ett stort batteri och en trevlig motor. Då kan det kosta så här mycket.

Betyg: 3

Utseende/design: 

Inte en elcykel du skaffar om vill få uppmärksamhet. Den är diskret mörk och ramen är ganska konventionell. Batteriet är ju infällt i ramen, så det är inte helt tydligt att det är en elcykel.

Plus

  • Pigg mittmotor
  • Bra skivbromsar
  • Lättdriven utan motor

Minus

  • Inget ramlås
  • Bökigt lossa batteriet

Totalbetyg: 19/25

FAKTA:

  • Klass: Premium 20 000 – 30 000
  • Pris cirka 29 900 kr
  • Vikt: 23,5 kilo
  • Motor: Bosch Active Line Plus
  • Batterikapacitet: 500 Wh
  • Testcykeln från: Bjöörns cykel, Nyköping