Vikcykel med pigg navmotor

Björn Åslund

Björn Åslund

28 maj 2021

TEST/ Ecoride Flexer är en stadigt byggd vikcykel, med motor med bra ork. Trots vikfunktion och små mått är ändå cykelkänslan är faktiskt helt okej.

Flexer ser ganska nätt ut med små hjul, små pakethållare både fram och bak och små mått på ramen. Men totalt sett blir ändå vikten som en normalstor elcykel, och på en hel del punkter är den i nivå med en fullstor cykel.

Ramen viks ihop med ett gångjärn mitt på ramröret. Av den funktionen känns inget under färd. Cykel känns normalt stabil, även om man tvingas ståtrampa. Över huvudtaget är den överraskande normal i sitt uppförande, trots små dimensioner.

Det tar en minut högst att fälla ihop den till detta behändiga format. 24 kilo är dock en del att bära.

Att vika ihop den går på mindre än en minut, visar säljaren i butiken. Då är den definitivt mer förvaringsvänlig än en stor cykel. Men ett paket på 24 kilo cykel är kanske inte den nättaste för daglig pendling på tåget. Dock tror vi att den kan släppas ombord på SJs tåg, som inte tillåter vanliga hojar. Givetvis platser den i husbilen, i bagageluckan eller i båten. 

De små dimensionerna gör att Flexer är en realistisk elcykel för kortvuxna. Med sadeln i botten kan även ett barn i 10-årsåldern trampa den. Tunga personer bör dock vara medvetna om att maxvikten är satt till 85 kilo.

En begränsning med små hjul är lastmöjligheterna, då pakethållarna är små. Men båda pakethållarna har AVS-snabbkoppling, så man ska nog kunna få med en del om man väljer korgar, lådor eller väskor enligt det systemet.

Motor:

Cykelns framhjulsmotor verkar riktigt pigg. Färden börjar på lägsta Eco, ändå så pilar cykeln upp i elcykelfart utan större trampkraft på plan mark och i ett lätt motlut. 

Högsta effektläget Power (den har fyra lägen) har man nog inte användning förrän i ordentliga motlut eller i motvind. Vid lätt belastning blir det lite ryckigt med högsta, då motorn har en tendens att knuffa upp cykeln i så hög fart att den stängs av.

Alla effektlägen driver ända upp till cirka 26 km/tim, så den kan alltså snålköras i god fart på lägsta Eco.

Motorn styrs av en sensor som känner när tramporna roterar. Den är inte helt exakt, som det vanligen är med trampsensor. Det kan vara en reaktiontid från det att tramporna börja röra sig tills dessa att motorn drar. 

Displayen på styret är väldigt tydlig med visning i färg. Dock är knapparna som man växlar effektläge lite svårbearbetade med handskar. Enligt butikssäljare så är displayen helt vattentät genom vakumförslutning.

På displayen finns även lätt åtkomlig spak som kan aktivera gåassist. 

Cykeln är skyddad mot stöldförsök genom att det krävs en RFID-bricka mot displayen för att starta.

Ett rejält stort batteri på 576 Wh gör att Ecoride beräknar möjliga körsträckor på full laddning upp till 85 kilometer. En uppgift som verkar fullt rimligt under goda förhållanden och på lägsta Eco.

Betyg: 4

Displayen är har god synergonomi. Dock tyckte vi att knapparna för effektläge var lite trögjobbade med handskar på.

Byggkvalitet:

Den känns stadigt byggd, bara tyngden 24 kilo avslöjar att ramen är ordentligt dimensionerad.

Betyg: 4

Utrustning: 

  • Lyse fram och bak tänds centralt.
  • Fotbroms bak och skivbroms fram.
  • Frontplattform och pakethållare med AVS-koppling för korgar och väskor.
  • Ramlås Abus 5850 Shield.
  • Tre växlar Shimano Nexus.
Tack vare AVS snabbkoppling kan man montera korgar, lådor och väskor.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Flexer är ju en liten kompakt cykel, men under dessa förutsättningar och med dess begränsningar får den ändå godkänt under rubriken cykelkänsla. Man kunde ju befara att den känns lite rank och vek, men icke. Dess uppförande och cykelegenskaper har inga frågetecken, den kan mycket väl ersätta en fullvuxen elcykel. 

Men den har ju sina begränsningar. Maxvikten för cyklisten är rätt låg med 85 kilo. Små däck och kort ram ger tydligt stötig på ojämna underlag. Tre växlar känns lite snålt jämfört med andra elcyklar, å andra sidan är motorn ordentligt hjälpsam, så i praktiken är det ett mindre bekymmer.

Skivbroms i framhjulet bidrar till god bromsförmåga

Betyg: 3

Prisvärde:

Det finns billigare enklare vikcyklar, och det finns dyrare med fler finesser. Vi tror Flexer är någonstans mittemellan, och priset verkar rimligt. 

Betyg: 3

Utseende/design:

Av någon anledning åker läpparna upp i ett lätt smajl när ögat upptäcker Flexer. Den är ju lite gullig. Och den röda färgen på testexemplaret piggar ju upp.

Plus

  • Stark motor
  • Trevlig att cykla trots kompakta mått
  • Frontplattform och pakethållare med AVS
  • Stort batteri

Minus

  • Liten pakethållare bak.
  • Endast tre växlar

Totalbetyg: 18/25

FAKTA

  • Mellanklass 10 000 – 20 000 kr / Vikcykel
  • Pris cirka 18 000 kr
  • Vikt: 24 kilo
  • Motor: Navmotor framhjulet
  • Batterikapacitet: 576 Wh
  • Testcykeln från: Ecoride butik, Hornsgatan, Stockholm.

Läs mer