Elcykeln logo Meny

Välutrustad med snäll motor

Batavus storsäljare har en del smarta detaljer. Lämplig för stadens cykelpendlare, men motorn kickar inte riktigt.

Batavus cyklar kommer från Nederländerna, kanske världens mest utvecklade cykelland. Med en sådan cykelkultur bör man kunna bygga smarta cyklar. Och det gör Batavus.

Batavus Torino har funnits i ett antal år, och tillverkaren utvecklar den lite för varje ny årsmodell. Det är en rejält byggd elcykel som känns stadig och trygg att cykla på. Cykeln är välutrustad för sin prisklass med flera smarta detaljer, som ett riktigt bra kedjeskydd och numer ett styrlås som fixerar framhjulet.

Vi tror den passar för cykelpendlare inne i stan, men kanske inte för den som vill dra tunga lass i långa backar, eller har en stressad vardag. Motorsystemet är nära nog tyst och drar iväg ganska försiktigt. Vi skulle önska en mer tydlig kick från motorn när det går tungt.

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Ram i aluminium. Skärmar i plast. Riktigt stabil pakethållare. Känns som en robust konstruktion, som bör hålla för många års drift.

    Utrustning

Betyg: 4

7 inbyggda navväxlar från Shimano. Rullbroms fram och trumbroms bak. Bromsverkan godkänd. Led-belysning fram och bak, som tänds från motorns manöverpanel. På tidigare Torino medföljde cykelpump, ej på denna. Har styrlås som underlättar lastning. 

Helkapslat kedje­skydd vilket gör att kedjan bör hålla länge. Kjol/rockskydd över bakhjulet. Pakethållare med både klaff och spännremmar. Lastkorgen är i kraftig metall. Ramlås Axa Defender, godkänt av Stöldskyddsföreningen. Finns i tre ramstorlekar; 48 (S), 53 (M) och 57 (L).

Fotnot: Batavus Genova är en liknande cykel, med exempelvis dämpad framgaffel men utan korg, för cirka 1 000 kronor mer.

    Cykelkänsla

Betyg: 4

Torinon känns anpassad för den som vill ha en lugn och pålitlig cykel. En cykel som bara väntar i cykelstället på nästa färd, men inte för att fara som en stressad tok för att vinna sekunder, utan bara för att ta sig till nästa resmål under värdiga former. 

Konstruktionen ger en stadig och skön gång. Ramen känns riktigt stabil och styrningen följsam. Men elmotorn som drar lite försiktigt sätter dagordningen. Den lockar inte till hårdkörning med rivig acceleration och inbromsningar. 

Bromsarna, som bland annat fick anmärkningar i Testfakta förra våren, känns absolut inte som någon svag punkt. Dock tycker vi att Torinon är lite tungtrampad när elmotorn får vila. Styrlåset är en smart liten detalj. Styret rätas upp och fixeras. Cykeln kan då stå stadigt på sitt sidostöd, vilket helt klart underlättar lastning.

    Motor

Betyg: 3

250 W motor i fram­navet. Fem effektlägen som alla ger motorkraft upp till till högsta hastighet (cirka 25 km/h). Motorstyrningen är med rotationssensor i pedalerna. När man trampar så drar motorn och då räcker det med att slötrampa för att motorn ska dra. Batavus brukar anses ha ett snällt motorsystem, och det stämmer. 

Motorn drar mjukt och fint, men vi hade uppskattat mer kraft för att kunna forcera tunga backar med lätthet. Nu fick man också lägga rätt mycket tryck på pedalerna i backarna, även med eldrift på max effekt. I jämförelse med tidigare Torino känns eldriften inte så rapp.

Framhjulsmotorn arbetar diskret, det vinande ljudet är knappt hörbart. 

Liten manöverpanel med led-lampor som visar batteristatus (fem nivåer) och valt effektläge. Manöver­knappar upplevde vi dock som lite små och pilliga med vinterhandskar. Här saknas mätare för hastighet och distans. Vi noterar att Torino 2017 års modell fått ett större batteri än föregångare, nu på 400 Wh. Finns även 500 Wh.

    Utseende 

Torinon inger viss respekt, tack vare en del eleganta detaljer, mjuk ramform samt den skimrande dovt bruna färgen (finns i blått). Det här är en cykel för den som vill cykla med lite stil, dock inte iögonfallande pråligt. 

Ögonen gläds åt trevliga detaljer, som sadeln och styrets handtag. Men var tog förra årets stiliga cykelkorg, i flätat trä, vägen? Den gav elegans åt Torinon. Årets modell med korg i metall är inte lika flådig, å andra sidan verkar den riktigt hållbar.

Totalt: 16/20

Fakta – Batavus Torino E-Go

Klass: Mellanklass

Cirkapris: 17 000 kr

Vikt: 25 kilo

Motor: Batavus framhjulsmotor

Batterikapacitet: 400 Wh

Testcykeln från: Bjöörns Cykel, Nyköping

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar