Elcykeln logo Meny

Välbyggda Loader kommer långt

TEST/ Ecoride Loader är uppenbarligen en lastcykel byggd för rejäla tag och med bra komponenter. Stort batteri ger lång körsträcka, men en starkare motor skulle sitta fint, åtminstone om man vill cykla mycket i motlut.

Det finns en rad ganska billiga lådcyklar, och så finns de lite dyrare och mer påkostade. Ecoride Loader finns i det senare segmentet, vilket märks på konstruktionen. Den känns rejält byggd på många sätt, bland annat hydrauliska skivbromsar, ett ovanligt stort batteri, elcykelväxlar och feta däck av kvalitetsmärket Schwalbe.

Lådan har sittplatser för upp till fyra barn, som kan sitta bältade. Med cykeln följer ett kapell med bågar som skyddar mot vädrets makter. Är det trångt i lådan, finns pakethållare som kan rymma cykelväskor.

Ramen är ledad, så att hela lådan och framhjul svänger. Det kan vara lite tungstyrt i lägre fart, och man bör inte försöka ståtrampa i backar. 

En stor lådcykel är inte idealisk på trånga cykelbanor. En del cyklister har låg fart, och det kan vara svårt att ta sig förbi. Men har du breda fina cykelbanor och måttligt med trafik är det ett riktigt trevligt fordon. Dock inte alltför gropigt, för denna typ av konstruktion utan dämpning känner ofrånkomligen av en knölig vägbana. 

Alla de här komponenterna av grövre kaliber ger en ganska tung cykel, cirka 75 kilo. Trots vikten är den hyfsat hanterbar i trånga utrymmen, då man kan lyfta bakdelen genom handtaget på pakethållaren.

På plan mark är rullar det på hyfsat trots alla kilon, om man ställer motor på högsta effektläget. Till skillnad från många andra lådcyklar har denna mittmotor, från Bafang. Men vi tyckte nog att Loader förtjänar en motor med mer ork, fast å andra sidan skulle det dra sannolikt upp prislappen.

Så den passar nog bäst där backarna är måttliga. Men gärna långa dagliga trampsträckor, då batteriet är riktigt stort.

Stort batteri på 691 Wh och pakethållare med både klaff, remmar samt AVS-fäst för väskor och korgar.

Motor:

Här är det alltså mittmotorn Bafang M400 som står för eldriften. Den har ett uppgivet vridmoment på 80 Nm, vilket låter rejält mycket. Trots att det är mittmotor där man kan växla till låga växlar känns inte kraften tillräcklig, åtminstone när man hamnar i branta backar. I de värsta backarna sackade ekipaget ordentligt trots lägsta växel, högsta effekt och mycket kraft på tramporna. Bafang M400 är helt enkelt i underkant för 75 kilo lastcykel, åtminstone om man tänker sig dra tungt och i backig miljö. 

Över huvudtaget så tyckte vi de två högsta effektlägena behövdes för att hänga med i stadstrafik på plan mark och i mindre backar.

Som det är en mittmotor har den momentstyrning, den reglerar motorkraften efter hur hårt du trampar. Något störande surr från motorn noterade vi inte.

Sedan var det riktigt trevliga, ett bamsestort batteri. Fulladdat finns här 691 Wh (36V/19,2Ah) vilket är det största vi noterat bland lastcyklar, vilket innebär att här finns energi för långa turer. Ecoride uppger upp till åtta mils körsträcka, vilket säkert inte är fantasi under goda förutsättningar.

Till vänster på styret sitter displayen som visar hastighet, distans, laddning, m m. Den inkluderar även knapparna för att byta effektläge. Vi noterar att den har Ecoride stöldskydd, som gör att en RFID-bricka måste användas, för att starta systemet. Tyvärr finns ingen varning om stöldskyddet, så i värsta fall försöker tjuvarna ändå släpa iväg cykeln. Men de lär bli besvikna när de misslyckas starta eldriften. 

Betyg: 3

Byggkvalitet:

Att döma av de komponenter som Ecoride specar så är denna lastcykel byggd med sikte på kvalitet. Ecoride uppger att både fälgar och ekrar är extra kraftiga, vilket vi gillar, då detta är känsliga punkter på tungt lastade cyklar.

Betyg: 5

Utrustning: 

Utmärkta hydrauliska skivbromsar med 180 mm skivor i kombination med breda däck ger korta stoppsträckor. Bromsar tar jämt på bägge framhjulen (ingen tendens till oönskat svängande). Skivbromsen har p-broms, som manövreras med bromshandtagen, dock var de lite meckiga att låsa upp ibland.

  • Shimano Nexus 5-växlat elcykelnav.
  • Ringklockan, lite väl diskret ljud i stadstrafik.
  • Belysning fram och bak.
  • Skyddande kapell med bågar ingår.
  • Ramlås Abus 5850 Shield
  • Pakethållare med AVS-snabbkoppling, samt både klaff och remmar.

Betyg: 4

Cykelkänsla:

Den democykel vi testade hade motorn fartspärrad till 20 km/tim, vilket egentligen är en ganska vettig fartgräns på en tung lådcykel. Visst kan den köras i högre hastigheter, så länge cyklisten vet vad man gör. Men hastiga manövrar i hög fart kan få en lådcykel ur balans, så man ska ta det lugnt.

Annars känns den helt okej vid färd. Det är ju en tung konstruktion, så man får tänka lite annorlunda i trafiken, framför allt ta det vackert vid kurvtagningen. 

Utväxlingen var inte riktigt i vår smak. De två högsta växlarna hade vi ingen större glädje av, då kadensen var låg. Dock är det en ganska enkel sak att ändra utväxlingen genom ett större drev på bakhjulet. Det skulle kunna innebära mer kraft på de lägsta växlarna, vilket skulle göra susen i tunga uppförsbackar.

Betyg: 4

Hydrauliska skivbromsar som tar alldeles utmärkt.

Prisvärde: 

Prislappen drar iväg uppåt, vid jämförelse med många andra lastcyklar. Men Ecoride har satsat på lite högre kvalitet än många andra tillverkare. Och ett stort batteri. Då får man betala lite mer.

Betyg: 3

Utseende/design:

Ser ut som en klassisk lastcykel och skiljer sig väl egentligen inte mycket från andra, förutom mittmotor och batteriets placering som är på klassisk Ecoride-manér bakom sadelstolpen.

Fotnot: Cykel som testades var av 2020 års modell, men det är endast smärre uppdateringen på 2021 års Loadar. På året modell finns alltså 691 Wh batteri. 

Plus

  • Välbyggd och stadig
  • Riktigt bra bromsar
  • Stort batteri

Minus

  • Motor kunde vara starkare
  • Plingklockan svagt ljud

Totalbetyg: 19/25

FAKTA

  • Test Ecoride Loader
  • Klass: Lastcykeln
  • Pris cirka 33 995 kr
  • Vikt: 75 kilo
  • Motor: Mittmotor Bafang M400
  • Batterikapacitet: 691 Wh
  • Testcykeln från: Ecoride butik, Stockholm
Björn Åslund

Björn Åslund

PUBLICERAD: 2021-06-10

Relaterade artiklar