Välbyggd stadscykel för mycket last

Björn Åslund

Björn Åslund

21 maj 2021

TEST / Specializeds nya modell Turbo Como SL  är byggd för att minimera underhåll, samtidigt ska den vara enkel att hantera. Helt klart en trevlig elcykel för den som cyklar mycket och ofta i stan. Men prislappen är inte den minsta.

Är detta en elcykel? Vid första anblicken ser man bara en cykel med mjukt formad ram och kraftiga däck. Men snart fastnar ögonen på den lilla klumpen – mittmotorn – nere vid pedalerna. Men var är batteriet?

Det har Specialized har byggt in det i det grövre nedre ramröret. Skönt att slippa den fula batteriklumpen. Fast å andra sidan kan man inte ta med batteriet, för att minska tjuvars intresse. Så du bör ha ordentlig förvaringsplats och se till att skaffa bra lås (medföljer ej).

Turbo Como SL är utformad främst för cykling i stan. Den saknar dämpning i ramen, men har å andra sidan riktigt feta däck. Sittställningen är upprätt och ramen har ett ganska lågt insteg, vilket gör den till en unisexmodell. Lastplattform med korg fram och hållare för cykelväskor gör att den kan bära en hel del last, upp till 35 kilo. 

SL står för super light. 21.5-22 kg är lättare än många andra elcyklar, men lätt är den inte. Ramen har formats med ett bärhandtag, som underlättar om den ska flyttas.

Testexemplaret var Turbo Como SL  4.0. Den finns i version 5.0 med remdrift och åtta interna växlar.

Displayen visar batteristatus och effektläge. Men en knapp växlar man effektläge. Det vore smidigare om den satt på styret.

Motor:

Motorsystemet, som är Specialized SL 1.1, kan ge upp till 240 Watt och har ett vridmoment på 35 Nm, vilket är ganska måttligt för en mittmotor. På lägsta effekt är den lite sävlig. Mellanläget känns mer lagom för att nå elcykelfart utan större ansträngning. Högsta effekt räcker i ganska tunga backar och för att hålla god fart på plan mark. Men 35 Nm inte är jättestarkt, med både stark motvind och uppförsbacke tappar den tydligt fart. 

Det hörs ett lätt vinande när motorn arbetar. Den svarar tydlig på trycket man lägger på pedalerna, och motorkraften fasas ut mjukt kring 27 km/tim.

På övre ramröret finns en liten display som visar batteristatus och rymmer knappen som man växlar effektläge. Dock tycker vi att den knappen kunde varit lite mer rejäl och distinkt, eftersom man gärna använder den ofta.

Uppgiven körsträcka med fullt batteri på 320 Wh är cirka 90 km körsträcka på lägsta effekt, vilket vi bedömer som högst rimligt efter provturen. Som tillbehör finns en s k Range Extender, som är ett extra batteri som ska ge ytterligare cirka 55 km.

Como SL 4.0 är utan display på styret. En display kan köpas separat, eller så använder man mobilappen Mission Control som kan ge mängder av information och inställningar om drivsystemet. Bland annat kan man ställa in önskad körsträcka som batteriet ska räcka. De tre effektlägena kan justeras individuellt för att matcha önskad cyklingsstil. 

Betyg: 3

Byggkvalitet:

En elcykel i detta prisläge får bara inte kompromissa med kvaliteten. Specialized har också ambitioner att ligga i topp, och vad vi kunde se verkar man inte snålat komponenternas kvalitet.

Betyg: 5

Utrustning: 

  • Hydrauliska skivbromsar
  • Korg av kraftig plast
  • Väskhållare för cykelväskor
  • Integrerat bärhandtag i ramen 
  • Däck 27,5 x 2,3 tum
  • Shimano Nexus elcykelväxel fem växlar
  • Belysning alltid tänd (för synlighet)
  • Ej ramlås

Betyg: 5

Skivbroms och feta däck. Bromsförmågan är verkligen topp.

Cykelkänsla:

Den unisex-anpassade ramen gör det lätt att kliva av och på cykeln. Snyggt styre och minimalt med synligt kablage, men styret kan inte höjas eller sänkas.

Ramen är odämpad men de feta däcken gör att man kan få viss dämpning genom att minska lufttryck.

Korgen är fast monterad i ramen, den svänger inte som på många andra cyklar. Därmed kan man lasta ganska tungt fram med minimal påverkan på cykelns stabilitet.

Como SL känns riktigt stadig att cykla, och kombinationen breda däck och bra skivbromsar ger riktigt kort bromssträcka i en akut situation.

Cykeln har Shimanos växlar för elcykel med fem interna växlar, vilket troligen är mer hållbart. Det är ganska stora hopp mellan växlarna, vilket gör att de fungerar från låg till hög fart. Vi noterar att cykeln är lättrampad med motorn i vila.

Det är flera detaljer som visar att Specialized tänkt på året runt-cyklisten, som stänkskärmar med lång stänklapp. Är du en seriös vintercyklist satsar du på 5.0-versionen som har remdrift. Det blir garanterat mindre smuts i drivlinan och mindre bekymmer.

Betyg: 5

Prisvärde: 

Bryr man sig om detaljer och vill ligga på topp med Como SL så kostar det. Men det går att få riktig bra andra elcyklar till lite lägre pris.

Betyg: 2

Utseende/design:

Feta däck och mjuka snygga linjer ger en lite tillbakalutad design. En elcykel som signalerar att du vill vara snäll i trafiken.  

Plus

  • Bromsförmågan
  • Välbyggd
  • Tar mycket last
  • Stadig med även last i korgen

Minus

  • Prislappen är stor
  • Inget ramlås

Totalbetyg: 20/25

FAKTA

  • Specialized Turbo Como SL
  • Klass: Lyx
  • Turbo Como SL 4.0 41.499 kr. 
  • Vikt: 21,5-22 kilo
  • Motor: Mittmotor Specialized SL 1.1.
  • Batterikapacitet: 320 Wh
  • Testcykeln från: Specialized, Sverige.

Läs mer