Välbyggd snabbcykel
Björn Åslund
31 jan 2021
En speedbike måste inte tömma bankkontot. Yosemite Speedbike är välbyggd nog för de högre hastigheterna.
Biltemas Speedbike har elassist ända upp till 45 km/h, och skiljer sig därför påtagligt från vanliga elcyklar. Den hör hemma i fordonskategorin EU-moped klass 1. Sålunda får den inte köras på -cykelbanor. Det krävs körkort klass AM eller högre. Den ska vara -trafikförsäkrad och ha registreringsskylt. Cyklisten ska ha hjälm. En cykel som inte platsar på cykelbana blir ju aningen -begränsad. Men som pendlarfordon ute på -landsbygden fyller den sin funktion när man dessutom kan hålla hög fart över långa sträckor.
Speedbiken skiljer sig en del från Biltemas lågprissegment. Prislappen är betydligt högre och flertalet av komponenterna är från kända leverantörer, som Tektro och Shimano, vilket vi tolkar som att Biltema satsar uppåt i kvalitet. Speedbiken lever i stora drag upp till rimliga krav. Att cykeln känns välbyggd är en lovvärd ambition med tanke på de högre hastigheterna. Men någon extrem snabbcykel är det inte, för det är knappt man når 45 km/h. Bil-temas Speedbike har elassist ända upp till 45 km/h, och skiljer sig därför påtagligt från vanliga elcyklar.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 4
Biltemas cyklar är billiga och har nog aldrig siktat mot segmentet toppkvalitet. Men vi tror att Biltema höjt ribban på denna hoj. Flera av komponenterna är från kända leverantörer, vilket känns mer gediget än lågpriscyklar med delar från namnlösa tillverkare.
⇒ Utrustning
Betyg: 4
Yosemite Speedbike är väl rustad, med några undantag. Den saknar skärmar och pakethållare, vilket borde vara standard på en sån här cykel, vars främsta målgrupp troligen är jobbpendlare. Men sådant går förstås att eftermontera.
En smart finess är att belysningen både fram och bak alltid är påslagen när batteriet är aktiverat. Bidrar alltså till synlighet på vägarna. Framljuset är det rejält tryck i, vilket underlättar vid hög fart i mörkret. Hydrauliska skivbromsar av märket Tektro Dorado. De var något tungmanövrerade, men bromsverkan förefaller ändå riktigt god. Dämpad framgaffel som är enkelt justerbar. Vi uppskattar backspegeln, för i hög fart med starkt vindbrus är det svårt att uppfatta bilarna bakom. Sadeln från Selle Royal är hård och hyfsat smal. Helt klart en sådan som fungerar på längre turer, utan risk för skavsår. Det är nio utanpåliggande växlar av typen Shimano Deore. Ett dilemma på en speedbike kan vara att få en bakkrans som ger vettig kadens i både hög och låg fart. På denna blev valet att den har ovanligt låg kadens på lägsta växeln.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 4
Yosemite Speedbike är ju riktigt trevlig att cykla. Utmärkt sittställning, om man gillar lite framåtlutad position. Stötdämpare som tar upp en del av ojämnheter från vägbanan. Det finns inga tveksamheter i balans och riktning när man cyklar. Man har full kontroll över färden, även när det är slingrigt. Den känns stadig och trygg. Batteriet i ramen bidrar till ganska låg tyngdpunkt. Eldriften kanske inte är den vassaste, men man når 45 km/h om man trampar på ordentligt.
Kort sammanfattat, så gav vår ganska korta testkörning inga oroväckande signaler. Detta kan vara en riktigt prisvärd snabb elcykel, om den håller i långa loppet.
⇒ Motor
Betyg: 3
Speedbiken har en motor med 500 watts effekt inbyggd i bakhjulet. Den kommer från tillverkaren Bafang, och är av typen 8Fun. Motoreffekten styrs av en rotationssensor som i sin tur påverkas av trampfrekvensen, alltså ju fortare man trampar desto mer drar motorn. Med en så pass stark motor kan man befara viss ryckighet när motorn drar igång, men den drar förhållandevis mjukt. Så ut på vägen för att se vad fartmonstret klarar. Men någon raket är det inte. Även med högsta effektläget 9 får vi lägga på en hel del trampkraft för att nå 45 km/h. Så det är mer cykel än moped där motorn gör hela jobbet. Men hej vad det går undan, i jämförelse med vanlig elcykel. Redan vid 35 känns det ju fort. Något som drar ned intrycket lite är det pillriga effektreglaget, som är svårt att manövrera med vinterhandskar. På reglaget sitter även en boost-knapp, som gör att motorn drar upp till 25 km/h utan att man trampar. Vi undrar dock om detta är inom lagens gränser, upp till 20 km/h utan pedalkraft ska det väl vara? Batteriet är på 48 volt och rymmer 417 Wh och är snyggt inbyggt i ramen. Det är enkelt att ta ur och sätta tillbaka, och självklart låst. Biltema uppger 30–80 km körsträcka med fullt batteri. Vi tror att verkligheten ligger i siffrornas nedre spann, då hög fart helt enkelt kräver mer energi på grund av vindmotståndet. Lite tungtrampad är cykeln med motorn avstängd.
⇒ Utseende
Den har en klassisk diamantformad ram med grova dimensioner, men framåtlutad körställning. Batteriet är diskret inbyggt i ramröret, så det är inte tydligt att det är en elcykel. Ser snarare ut som en vanlig pendlarhybrid. Så omgivningen, särskilt bilister, lär nog bli lite förvånad över en cyklist som forsar fram i 45 km/h. Lite mer elcykelstuk hade inte skadat. Men snygg är den.
Totalt: 15/20
Fakta – Yosemite Speedbike
Klass: Moped klass1/ Speedbike
Webb: www.biltema.se
Cirkapris: 19 999 kr
Vikt: 23 kilo
Motor: Bakhjulsdriven Bafang 8Fun
Batterikapacitet: 417 Wh
Testcykeln från: Biltema, Norrköping
Ur Allt om Elcyklar nr1 2017