Välbyggd premiumcykel

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

31 jan 2021

Den första elcykel jag någonsin testade var av märket Tailwind och kom från Halmstadsföretaget Elhjulingen AB. Bo Ny som driver företaget, har en egen filosofi hur verksamheten ska utvecklas. Kunden ska provcykla ordentligt innan köp, så än så länge kan cyklarna bara köpas i butiken i Halmstad ! Nu, efter att sålt runt 300 elcyklar, vill Bo bygga en kedja av återförsäljare för Tailwind.

Tailwind Gale finns i två versioner, en med motor i framhjulet (14 600 kr) och så den med mittmotor som vi ska testa (21  800 kr). Jag har testat otaliga mittmotorer från Shimano, Yamaha och Bosch. Men på denna Tailwind sitter en kinesisk Bafang Max Drive som är ny för mig. Bafang är annars ett populärt och utprovat märke för folk som konverterar vanliga cyklar till elcyklar.

Cykeln tillhör ett växanda segment: bekväma lättskötta premiumcyklar med mittmotor, navväxlar med fotbroms, lågt insteg, upprätt körställning och fullt utrustad för vardagscykling med lyse och lås. Men konkurrensen i segmentet börjar bli stenhård. Tailwind Gale kostar några tusen kronor mindre än andra liknande modeller . Men är den lika bra? Dags att syna korten! 

Konkurrensen inom segmentet lättskötta premiumcyklar med mittmotor är stenhård. Vi testar Tailwinds bidrag.

    Byggkvalitet

Gedigen stark alumniniumram i fin finish. Men framgaffeln verkar aningen underdimensionerad och flexar lite bakåt när jag drar åt skivbromsen. Jag inklusive fotoutrusning ligger dock nära gränsen för maxlast (120 kg).

Stark välbyggd pakethållare som håller batteriet i ett fast grepp. Stänkskärmar i plast från tyska SKS. Även pedalerna är i plast vilket är ovanligt bland premiumcyklar.  Starka dubbelbottnade fälgar med rostfria ekrar ger hållbara hjul. Utmärkt att kablarna dragits inne i ramen!

Betyg: 4

    Utrustning

Detta är en fullutrustad cykel för vardagscyklande. Godkänt ramlås från AXA med en specialvajer som fästs i låset . Mycket kort dämpare i framgaffeln som inte går att låsa och även kort dämpning i sadelstolpen. Cykellamporna är kopplat till batteriet, enkelt och bra. Stadigt cykelstöd som inte skallrar förrän jag kommer ut på gatsten. Kedjan är helt inkapslat i ett plastskydd som effektivt håller smutsen borta. Men räkna med minst tio minuters demontering när du första gången ska olja och rengöra den rostfria kedjan. Skivbromsen fram (Tektro) är enkel men effektiv. Fotbromsen (Shimano) känns trög i jämförelse. Men bra att ha när bromsbackarna i skivbromsen sjunger på sista versen. 

Betyg: 5

    Cykelkänsla

Som vanligt med cyklar med lågt insteg är det svårt att få ramen riktigt styv. Här märks det först när jag gör hastiga undanmanövrar i hög hastigenhet. Knappast ett problem vid vardagscyklande. Batteri placerad i pakethållaren ger en högre tyngdpunkt.  Men lågt placerad mittmotor kompenserar bra, cykeln är relativt lättsvängd och stadig.

Utan elstöd så känns naturligtvis cykelns tyngd (27 kg). Men den rullar ändå rätt lätt på relativt smala däck. De åtta navväxlarnas omfång (Shimano Nexus) är bra anpassat för cykling med elassistans. De fungerar fint såväl i höga hastigheter som i branta uppförsbackar.

Betyg: 4

    Motor

Bafang Maxi Drive uppges ha ett vridmoment i klass med Yamahamotorn (80 Nm). Men i starten känns den beskedligare, skjuter inte riktigt iväg lika snabbt. När man väl fått lite fart på tramporna följer den fint och ger bra skjuts. Dessutom föredömligt tyst. Fem effektsteg gör det lätt kan hitta lagom stöd. Displayen som inte går att ta loss, har den sedvanliga informationen för valt effektsteg, laddningsgrad, hastighet, trippmätare etc. Batteriet är på hela 468 Wh, bättre än de flesta cyklar i klassen. Nyckel behövs för att slå på elsystemet och går då inte att ta ur under färd.

Betyg: 4

    Utseende 

Jag är inte helt förtjust i de dubbla ramrören fram men de behövs nog för att få en styvare ram. För övrigt är cykeln stilig med sin mörkgrå ram och silvriga skärmar och pakethållare.  En klassisk svensk cykelmodell som gift sig med ett kompetent motorsystem!

Visst ska en premiumcykel provcyklas och det ska vara nära till serviceverkstad. Men skynda på med återförsäljarnätet nu Bo Ny, så att fler än Halmstadbor kan prova denna cykel!

Totalt: 17/20

Fakta – Tailwind med mittmotor

Cirkapris: 
21 800 kr

Vikt: 27 kg

Motor: Bafang Maxi Drive

Batteri: 468 Wh, fulladdat på 6 tim

HEMSIDA: www.tailwindbikes.se

Ur Allt om Elcyklar nr2 2016