Välbyggd hoj med måttlig prislapp
Björn Åslund
17 feb 2021
Denna Trek TM1+ Lowstep är en riktigt trevlig bekantskap. En välbyggd elcykel med ett bra mittmotorsystem, om än inte det starkaste, men till en måttlig prislapp.
Trek TM1+ Lowstep kan vara en alldeles utmärkt vardagscykel i stan. Lågt insteg gör att man lätt hoppar av och på, om det krävs vid alla stopp. Konstruktionen känns balanserad och stadig. Och de hydrauliska skivbromsarna gör verkligen sitt jobb. Cykeln är i princip fullt utrustad. Vill man hänga på en cykelkorg, så ska det gå att montera.
Vi noterar detaljer, som ordentliga gummibussningar vid kablarna, så att det inte ska läcka in vatten i ramen. Dämpning i både framgaffel och sadelstolpe, dock med ganska kort slaglängd. Visserligen ett enklare växelsystem Shimano Altus, men det räcker gott med åtta växlar på en elcykel.
Bosch Active Line är ett motorsystem som man hittar på många elcyklar. Därmed är det enkelt att hitta cykelhandlare som kan ge service och ordna reservdelar. Men reservbatterierna kostar, vi hittar prislappar kring 6 000–7 000 kr.
Trek TM1+ Lowstep finns även som herrmodell med högt ramrör. Finns som modellserien TM2+ med starkare motor.
Utrustning
EEEE
Schwalbe Energizer Life däck, punkteringsskyddade.
Shimano Altus, åtta utanpåliggande växlar.
Dämpad framgaffel, ej ställbar. Dämpad sadelstolpe. Kort slaglängd ger inte så tydlig dämpning.
Justerbar styrstam, så höjd och vinkel kan anpassas.
Hydrauliska skivbromsar Shimano. Bromsar bra som förväntat.
Bak och framlyse tänds från motordisplayen
Ramlås godkänt av Stöldskyddsföreningen
Normalbred sadel. Pakethållare med remmar.
Motor
EEEE
Bosch har uppgraderat sitt motorsystem Active Line, som är instegsmodellen hos Bosch. Något vi direkt märker är den låga ljudnivån, motorn hörs knappt. Tystare än så här behöver det inte bli.
Vi noterar att motorsystemets sensorer väl känner av hur hårt man trampar, det är tydligt på lägsta assistansnivån Eco. När cyklingen går lätt, så ger motorn nästan inget krafttillskott alls. Kommer man till en backe och måste trycka på så blir det ändå tydligt mer kraft. Klämmer man in med högsta nivå Turbo så trycker den tydligt på mer.
Trots blygsamma 40 Nm i vridmoment, så känns denna nya Bosch Active aningen piggare än tidigare generation. Men du är inte först iväg vid grönt ljus, det finns definitivt mittmotorer som är mer på hugget.
Motordisplay Bosch Purion är en ganska enkel cykeldator, som visar distans, hastighet, effektläge och batteriladdning (fem nivåer). Stora tydliga knappar. Dock går displayen inte att plocka loss från styret. Bra att den sitter stadigt, men å andra sidan kan det inte lossas för att göra cykeln mindre stöldbegärlig.
Batteriet på 400 Wh bör räcka minst tio mil, troligen mer, om man cyklar mest på nivå Eco. Visserligen får man trampa lite mer själv, men cykeln är i grunden ganska lättdriven.
Byggkvalitet
EEEE
Inte lätt att hitta några direkta frågetecken i kvalitet. Men det ska det inte vara på cyklar i denna prisklass. En ovanlig lösning, som ger pluspoäng, är ordentliga bussningar på kablar som minskar risken för fukt i ramen.
Cykelkänsla
EEEE
22,5 kilo är lite lättare än många andra elcyklar. Hyfsat lätt att trampa med motorn i viloläge är dock denna Trek. Kombinationen med ett välutvecklat motorsystem ger en fin helhet. Ibland stänger du av det, och cyklar ganska obehindrat. Blir det tyngre sätter du på elassistansen, vars kraft fångar din trampkraft lyhört och väldigt tyst. Nästan så man funderar, är motorn igång?
Konstruktionen är väl balanserad, du kan släppa händerna från styret och cykeln fladdrar inte. Över huvudtaget upplevs den som med på noterna. Trampa, bromsa, sväng – och cykeln lyder dig utan att visa egen avvikande vilja.
Batteri på pakethållare kanske inte helt idealiskt om man vill montera barnstol, då tyngdpunkten blir ganska hög.
Prisvärdhet:
EEEE
Rätt mycket elcykel för denna summa pengar. Många liknande elcyklar har en aningen större prislapp.
Utseende
Stort batteri i pakethållaren signalerar ju elcykel lång väg och ser lite klumpigt ut. Färgen kunde kanske vara lite piggare, cykelns egenskaper är ju piggare än färgen. Fast färgen och formen ger ändå ett intryck av kvalitet, vilket nog är cykelns signum.
Plus
+ Tyst och lyhört motorsystem.
+ Lättcyklad utan el.
+ Stadig konstruktion överlag.
Minus
– Motordisplayen går inte att lossa (ökar stöldrisken).
Betyg: 20/25
Fakta– Trek TM1 + Lowstep
Klass: Premium
Pris: Cirka 22 000 kr
Vikt: 22,5 kilo
Motor: Bosch Active
Batterikapacitet: 400 Wh (finns 300 eller 500)
Testcykeln från:
Bjöörns Cykel, Nyköping,
bjoornscykel.se
Ur Allt om Elcyklar nr2 2018