Välbyggd hoj för staden året runt

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Denna nya modell Batavus Luca lämpar sig bäst för vardagens tramp på cykelbanor, för färd till jobb, skola och butiken. Gärna då året runt, då drivlinan är ordentligt inkapslad så den tål vinter och slask.

Batavus Luca är lite av en arbetshäst för bekymmersfri vardagscykling. Ordenligt stor cykelkorg, möjlighet att hänga på cykelväskor. Låsbar styrstolpe gör att cykel kan parkeras och står stadigt på stödet. Lågt insteg gör att man lätt hoppar av och på.

Med navväxel och heltäckande kedjeskydd är drivlinan ordentligt skyddad för all smuts under vinterhalvåret. Vi noterar även gummibussningar vid kablarna, så att det inte ska läcka in vatten i ramen. En smart finnes är den justerbara styrstammen, så att styret blixtsnabbt kan ställas om i både höjd och lutning. Bra om cykeln ska delas av flera.

Vi tror att Luca passar den som vill cykla ganska flitigt i stan, och göra det året runt, oavsett väder. Luca bör vara en cykel som ska hålla många år, om den också vårdas hyfsat.

Batavus har rykte som sig att bygga stabila kvalitetscyklar. Det är knappast en cykel som ramlar i bitar, men å andra sidan är den rätt tungdriven. På denna typ av damcyklar med goda lastmöjligheter hittar vi annars vanligen navmotor. Men här har Batavus satt in en mittmotor. Priset går upp, men man får en mer naturlig cykelkänsla. Den aktuella mittmotorn Bosch Active Line känns lite klen, i synnerhet om cyklisten är tung, lasten stor, och det går uppför mycket.

Motor:
Bosch Active Line är i och för sig ett utmärkt motorsystem, men vi tycker är lite i underkant för denna cykel. Vridmomentet är 40 Nm, och det är i minsta laget om man vill ha ordentlig tryck i cyklingen. Ska det bli någorlunda åka av krävs att man använder de högsta effektlägena Sport eller Turbo. Kommer man till rejäla backar känns även Turbo lite klent.

Men Bosch-motorn har definitivt goda sidor. Motorsystemet sensorer väl känner av hur hårt man trampar, man har god kontroll över motorkraften. Något vi direkt märker är den låga ljudnivån, motorn hörs knappt

Bosch är också en väldigt vanligt system, i princip alla cykelhandlare kan ge service och reservdelar.

Batteriet på 400 Wh under pakethållaren krävde muskler för att dras ut. Cykeln var ju ny, så det kanske blir bättre efter lite användning.

Motordisplay Bosch Purion på styret är en ganska enkel cykeldator, som visar distans, hastighet, effektläge och batteriladdning (fem nivåer). Stora tydliga knappar.

När färden startade ansåg Purion att vi skulle kunna cykla 12 mil på lägsta Eco. Men i början rasade den siffran väldigt snabbt i förhållande till antalet cyklade kilometer, så vi tror mer att 7–8 mil är rimligt på Eco.

Betyg: EEE

Byggkvalitet:
Inte lätt att hitta några direkta frågetecken i kvalitet. Kablarna går i ramen. Vi noterar detaljer som bussningar som ska hindra fukt in i ramen vid kabelgenomgångar. Lite skrammel dock från kedjeskyddet.

Betyg: EEEE

Utrustning:
Shimano Nexus, sju växlar. Rullbroms fram, fotbroms bak.

Bak och framlyse tänds från motordisplayen. Godkänt ramlås. Stor korg.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:
Som detta är en välbyggd cykel som ska tåla vardagsbruk året runt, är den inte den allra häftigaste. Den är lite sävlig i sitt temperament, du kör exempelvis inte gärna Luca med elen avstängd. Med elen så blir den genast betydligt piggare.

Stor beröm för bromsarna. Rullbromsen på framhjulet är i princip underhållsfri, och tar väldigt bra. Fotbroms på bakhjulet som många svenska cyklister föredrar. Totalt sett mycket bra bromsförmåga.

Själva ramen och konstruktionen känns stabil i sig. Och det är inget oroligt över uppförandet, men styrningen påverkas lite av att det hänger en stor korg framtill. Så det är ingen cykel för vilda svängfester.

Vi noterar en detalj i sadelns egenskaper. Stoppningen är inte helt fast, utan har en tendens att gunga lite under skinkorna.

Betyg: EEE

Prisvärde:
Cykeln är välbyggd och har mittmotor från en kvalitetsleverantör. Då kostar det en slant.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Inte en cykel man skaffar för den häftiga formen. Rätt mycket vardag över Batavus Luca, men ändå viss elegans. Å andra sidan får man en cykel som bör överleva många år, om den sköts väl.

Totalt: 17/25

PLUS

+ Stadig konstruktion överlag.

+ Byggd för vintercykling.

+ Lastmöjligheterna.

+ Bra bromsar.

MINUS

– Motorn lite klen för cykeln.

Bild: 2019-07/1563484789_batavus-luca-2019-bild-2.jpg
Korgen är stor och kraftigt byggd. Det glesa gallret gör dock att småsaker inte ligger kvar.


Bild: 2019-07/batavus-luca-2019-bild-3.jpg
Lossa på reglaget och sedan kan styrets höjd och lutning enkelt justeras.


Bild: 2019-07/batavus-luca-2019-bild-4.jpg
Heltäckande kedjeskydd skonar kedjan vintertid.

Fakta– Batavus Luca E-Go.

Klass: Premium.


Pris. cirka 23 000 kr.


Vikt: 25 kilo.


Motor: Bosch Active Line.


Batterikapacitet: 400 Wh.


Testcykeln från: Cykel & Motor Norrköping / Vartex.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019

Läs mer