Elcykeln logo Meny

Välbyggd för den flitige vardagscyklisten

Ecorides storsäljare Ambassador har för 2017 uppgraderats med riktigt stort batteri. Vilket kan vara en tillgång, för den är ganska tungtrampad utan el. Förmodligen beroende på att den är stadig och välbyggd.

Ecoride Ambassador (med 28 tums däck) är ett bra alternativ för den som vill cykla mycket och dagligen, och även dra en del last på den kraftiga pakethållaren. Det är en riktig välbyggd cykel med effektiva bromsar och en motor som drar bra, åtminstone på de högre effektlägena. 

Är man stor och kraftig så är Ambassador ett passande val. Är du liten och nätt, och dessutom vill kunna trampa utan motor, finns det andra cyklar.

Den passar för cykling i stan och ut på landet, så länge det inte är några riktiga backar. Framhjulsmotor gör att den här cykeln inte är någon riktig bergsbestigare. Men den har några plumpar i protokollet, där vi skulle önska lite bättre lösningar.

Ecoride är en etablerad tillverkare som säljs av många, så det ska vara enkelt att få service. Enligt cykelmekaniker är den lättservad, bland annat kan displayen mycket enkelt bytas.

Utrustning

EEEE

Testyckeln hade Shimano Nexus med åtta växlar (finns med tre). De låga växlarna kändes lagom, men de högsta var väldigt höga. Cykeln kan drevas om bak ganska enkelt.

Fotbroms på bakhjulet och fälgbroms fram. Tog utmärkt i torrt väglag, men fälgbromsar tappar en del när det blir blött. Fram- och baklyse, som tänds från motorpanelen. 

Ganska bred sadel för bekväm cykling, dock inte helt optimal för längre färder.

Stadig pakethållare, för upp till 25 kilo, med kraftig klaff för att hålla lasten.

Ramlåset Abus Pro Shield 5850 är godkänt av Stöldskyddsföreningen. Ett lås som är utformat för låsning med vajer.

Kraftig cykelkorg av aluminium.

Motor

EEE

Framhjulsmotor vars kraft regleras med rotatationssensor. Fyra lägen för hastighet och effekt, och ett autoläge. På de lägsta lägena känns cykeln ganska slö, men på högsta pinnar den på riktigt bra. Fiffigt är att man kan köra på lägre effekt, men snabbt kan få extra kraft och acceleration genom tumgasen på styret. Tumgasen fungerar även som gåassist.

Utan el till motorn är den påtagligt tungtrampad, inte alls rolig. Men batteriet på 14,5 Ah är ju riktigt stort, så risken för el-torsk är väl inte så stor.

Motordisplayen visar batteriladdning, effektläge, distans och trip samt medel- och maxhastighet. Knapparna på motorreglaget på styret sitter lite illa till, lite svåra att nå.

Något lite oroande är att stapeln för batteriladdningen sjunker när man belastar motorn hårt, och sedan går upp vid lägre last. Hur bra är egentligen batteriet, som är från Panasonic?

Genom att fälla upp sadeln, kan batteriet enkelt dras upp och tas bort. Laddning ska ta 5–7 timmar, enligt Ecoride.

Byggkvalitet

EEEE

Ecoridens ram, korg och många komponenter förefaller vara av god kvalitet och bör säkert hålla för många års flitig användning. Möjligen är kanske plastskärmarna aningen veka och pedaler av plast kanske inte de mest hållbara. 

Cykelkänsla

EEEE

Cykeln är lite tung, känns inte så kvick i reaktion när man börjar svänga häftigt. Men å andra sidan så känns den ganska följsam. Har man sedan provat in sig på bromsarna, så känner man sig trygg på cykelbanorna.

Motor med rotations­sensor och tung cykel, gör att den inte reagerar så snabbt när man vill öka farten. I synnerhet på de lägre effektlägena är den påtagligt seg. Men med högsta effekt drar den iväg rätt bra, även om accelerationen inte är svindlande.

Ganska upprätt körställning, vilket föredras av många, och passar bra i stadstrafik. Ska man köra långt utanför stan är det inte lika roligt.

Utseende 

Personligen har jag tidigare tyckt att Ecorides placering av batteriet har givit deras cyklar en obalans i utseendet. Men ju mer jag betraktar Ambassador 2017, desto mer vänjer sig det estetiska överjaget och uttrycker sitt gillande. Den ser helt enkelt ganska trevlig ut. Den höjer cyklistens snällfaktor, vilket bör vara ett plus i trafiken.

Totalt: 15/20

Ecoride Ambassador 28

Klass: Mellanklass

webb:
www.ecoride.se

Pris: Cirka 16 000 kr med åtta växlar, cirka 15 000 kr med tre växlar

Vikt: Cirka 26 kilo

Motor: Framhjulsmotor

Batterikapacitet: 522 Wh

Testcykeln från: Haga Cykel, Norrköping

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar