Vacker men vek vikcykel

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

12 feb 2021

Inget för vinterpendlaren kanske men sammantaget en elegant cykel som går lätt att ta med i bil, båt eller husbil och är lämpad för kortare utflykter.

El-vikcyklar är påfallande ofta rätt fula. Kringla är ett lysande undantag, med sin rena formgivning som flirtar med sjuttiotalet. Finns i sex fina färger. Batteriet har placerats lågt under sadel, vilket ger en bra balans. En elcykel med små 20-tumshjul blir annars lätt lite väl vinglig. 

Men batteriplacering skapar andra problem. När batteriet ska tas loss måste sadeln fällas upp. Låsmekanismen för sadeln känns inte tillförlitlig. Under min testtur vickade sadeln så mycket att jag undrade om den lossnat. Men det är den bristfälliga -låsningen som gör att sadeln hela tiden rör sig en smula.

Med mina två meter är jag strax över
de 195 centimeter som Kringla rekommenderar som maxlängd. Med sadel och styre upphissat maximalt hittar jag en bra sittposition. Styret flexar dock några centimeter i sidled när
jag tar i och själva låsningsmekanismen för vikningen knakar betänkligt. Jag känner mig inte helt trygg i tät trafik.

Bild: 2018-04/dsc01082.jpg
Sadeln tippas när batteriet ska tas loss.

Byggkvalitet

Aluminiumram ser fin och välbyggd ut med utmärkt lyster i lacken. Men stabiliteten i styre, låsmekanism och sadel med sin vikmekanism lämnar mycket övrigt att önska, speciellt om man har sadel och styre högt upphissat. På vikcyklar brukar kablar hamna utanpå ramen. Men här har man lyckats med konststycket att dra det mesta inne i ramen förbi vikningen. Kablarna samlas i en strumpa, för att inte hamna i kläm av misstag. Bra och ovanlig lösning!

Utrustning

De sju yttre Shimano­växlarna av enklare slag har ett vettigt omfång för eldrift och byts med distinkta lägen på växelväljaren. Fälgbromsarna med vajrar fungerar bra, men riskerar att frysa fast vid minusgrader. Man får också vara beredd på justering av bromsklossar och vajrar då och då, för att kunna stanna tillförlitligt. 

Själva låsningen av vikmekanismen har en bra säkerhetsspärr, likaså vikfunktionen av styret. För att ta minimal plats hopfälld går även tramporna att vika in. Vikcyklar har fördelen att de vanligtvis är tillåtna på tåg och bussar när de är hopfällda. Sadeln är bekväm, om än lös i sin låsmekanism.

Cykeln har reflexer men inga cykellyktor. Känns larvigt att man ska ha med sig lösa lampor med små batterier när cykeln redan är utrustad med ett stort batteri. Cykellås ingår inte i priset. Rekommenderad maxvikt på cyklisten är 100 kilo. Pakethållaren har angiven maxlast på blygsamma 15 kilo. Med ett par matkassar och min datorryggsäck överskrider jag med råge de 115 kilo som anges som maximal lastförmåga. Värt att tänka på om man är lite tyngre.

Cykelkänsla

I grunden pigg och lättsvängd med sina små 20-tumshjul. Perfekt för att ta sig fram i tät trafik. Men vekhet i ram, styre och sadel­fäste drar ner cykelkänslan rejält tyvärr. Det blir för sladdrigt helt enkelt.

Motor

Motorn av okänt märke finns i baknavet, en bra placering för att få maximalt väggrepp. Cykeln säljs bara på nätet och det kan vara svårt att hitta en cykelmekaniker som kan laga udda motorsystem om något händer. Under den ettåriga garantitiden går det bra att lämna in cykeln till en lokal reparatör och Kringla skickar de reservdelar som behövs. Alternativt kan köparen kostnadsfritt returnera cykeln för reparation eller utbyte.

Panel för att styra motorn är av den allra enklaste typen. Men ser vilket av de tre effektprogram man valt. På lägsta effektprogrammet minskas effekten och motorn slutar ge stöd redan vid 9 km/h.  På mitt­programmet ökar effekten och man får stöd upp till 18 km/h. På högsta programmet är det full motorstyrka (250 W) upp till den lagstadgade gränsen 25 km/h. 

Det är svårt att veta hur mycket laddning man har kvar i batteriet eftersom diodlamporna som visar det far upp och ner beroende på hur hårt motorn jobbar. Detta tyder på att batteriet är av enklare slag som inte riktigt orkar leverera när man vill ha maximal ström. 

Utseende 

Här tycker jag att Kringla lyckats riktigt bra, med att hålla formen så ren och elegant, kombinerat med spännande genomtänkta färgval. Batteriet smälter fint in och motorn har en diskret placering bak, delvis gömd bakom kuggkransar.

Plus

    Ren och vacker med många färgval.

    En kul flirt med 70­-talets minicyklar.

    Bra inre kabeldragning.

Minus

    Inga cykellyktor. Man får ta med lösa.

    Yttre växlar kräver mer underhåll.

    Vek ram med dålig stabilitet.

Bild: 2018-04/dsc01072.jpg
Låg tyngdpunkt med batteri under sadel.

Kringla EL

Klass: Vikcykel

Cirkapris:
13 995 kronor
inklusive frakt

Vikt:20 kg

Motor:Navmotor bak

Batterikapacitet: 360 Wh (36 V 10 Ah)

Testcykeln från: Kringla.com

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Läs mer