Turbo Vado SL – för elcyklister med höga krav

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ visar på ambitioner att ligga i topp bland elcyklar. Och det är verkligen en elcykel som uppfyller de flesta önskningar. Men smakar det, så kostar det.

Lika bra att ta det från början. Nej, er testcyklist är inte avlönad av Specializeds marknadsavdelning. För den misstanken kan infinna sig när ni läser vidare. För vi ska inte heller dölja att det finns elcyklar, som höjer sig över mängden.

Testexemplaret Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ är toppmodellen i Vado SL-serien (som lanserades tidigare i år), vilket innebär de bästa komponenterna, största prislappen och en vikt på endast 16,5 kilo. Den finns i en något enklare modell Turbo Vado 4.0 EQ med skärmar och pakethållare, till en mer överkomlig prislapp, som väger 16,6 kilo. Både 5.0 och 4.0 finns också i en renrakad version utan skärmar och pakethållare, vilket gör att vikten hamnar på 14,9 kilo (för 5.0). Alla vikter gäller storlek medium utan pedaler.

SL står för Super Light. Att det är få kilon märks tydligt, när vi inleder testrundan med motorn avstängd. Är detta verkligen en elcykel med motor och batteri? Det går ju påfallande lätt att trampa och vi når elcykelfart utan större ansträngning (kring 25 km/tim) trots motorn i vila. Sedan blir det förstås ännu mindre trampmotstånd när vi aktiverar mittmotorn. 

Det finns fler fördelar med en lätt elcykel. Vid testet kunde jag kånka cykeln – upphängd på axeln – ett par trappor upp utan större ansträngning. För övrigt är batteriet inte löstagbart, så det är bra att cykeln kan bäras inomhus någorlunda enkelt.

Turbo Vado SL saknar dämpning, förutom en inbyggd fjäder (Future Shock 1.5) i styrstammen som ska fånga mindre ojämnheter från framhjulet. Det är alltså en cykel för asfalt och bättre grusvägar. Vi tror den passar cyklister som har långa sträckor till jobb och annat. Gärna också om du ibland vill trampa utan elstöd, då den rullar med så lite motstånd.

Vi noterar att den bara finns med herram med ett högt övre ramrör. Vi kan ana att Specialized förstått att det främst är herrar som kan tänka sig bortåt 50 000 kr på en elcykel.

Bild: 2020-08/dsc08849.jpeg
Endast 35 Nm i vridmoment, men ändå ger den bra med kraft.

Motor:

TEXTEN HAR UPPDATERATS

Mittmotorn Specialized SL 1.1 är något av en triumf för ingenjörerna. Här har man lyckats få till en bra mittmotor som endast väger 1,9 kilo. Siffermässigt inte mycket att skryta med; vridmoment 35 Nm och maxeffekt 240 Watt. Bosch och Shimanos minsta motorer ligger på 40 Nm. 

Men siffrorna säger inte allt. Specialized SL 1.1 drar riktigt duktigt kunde vi konstatera under testrundan. På plan mark räcker det lägsta effektläget för att utan större trampkraft hålla 25-26 km/tim, vilket gäller för undertecknad testcyklist som väger cirka 70 kilo. Är man tungviktare kanske ett högre effektläge behövs ibland.

Det finns ytterligare två effektlägen att ta till när det behövs kraft. Det högsta gav faktiskt riktig bra med kraft, så att vi kunde forcera ordentligt motlut i god fart (drygt 20 km/tim), givetvis också med en hel del tryck på tramporna. Helt klart finns här ordentligt kraft trots blygsamma 35 Nm. Och räcker inte effekten i en tung backe, går det att växla ned ordentligt (växlar, se under ”Utrustning”).

Vi noterar att motorn arbetar nästan ljudlöst, att den svarar väldigt tydlig och direkt på kraften man lägger på pedalerna, och att motorkraften fasas ut helt omärkligt kring 27 km/tim. Precis som man vill ha det.

Specialized uppger cirka 130 km körsträcka med fullt batteri 320 Wh, men det känns inte som någon större utmaning att komma längre. Vi körde mest på lägsta effekt och först efter 17 km försvann den första av tio streck som indikerar batteristatus. Vilket pekar mot 16-17 mil med 320 Wh, vilket visar på en extremt energisnål elcykel. Vado SL är även förberedd för ett extra batteri på 160 Wh (monteras som en flaskhållare), vilket bör ge ytterligare 50 procent körsträcka.

Displayen är centralt placerad på styret och kan lätt plockas bort. Den kan visa en mängd värden, förutom de vanliga som hastighet och effektläge, även bland annat kadens, effekt (även din effekt när motorn vilar) och förbrukade kcal. Den går att ställa in i fyra olika visningslägen med de värden som cyklisten själv väljer och prioriterar. 

Vill man komma åt ännu fler funktioner i batteri och motor finns appen Mission Control. En intressant funktion är att man kan ställa in önskad körsträcka som batteriet ska räcka. Du kan i princip välja jättelångt, typ 400 km, men får då förstås en motor som bara ger pyttelite elstöd.

Batteriet sitter inne i det nedre grova ramröret och kan inte lossas med mindre än att motorn först plockas bort. En nackdel då många väljer att plocka loss batteriet, för att minska stöldrisken. Laddningen görs via en port nere vid motorenheten.

Betyg: 5

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Byggkvalitet:

Det finns inget som tyder på annat än att det är hög kvalitet på ram, hjul, och alla andra komponenter. Plus i kanten för snygg kabeldragning.

Betyg: 5

Bild: 2020-08/dsc08838.jpeg
Shimano XT utanpåliggande 12 växlar och mycket stor växelomfång.

Utrustning: 

Hydrauliska skivbromsar 160 mm skivor. Tar som de ska.

Lättvikts framgaffel i kolfiber.

Förlängda stänklappar på skärmarna som minskar sprut på bl a motor (varför sådana inte finns på fler cyklar är en gåta).

Frontlampan av allt att döma med riktigt bra tryck (310 lumen). Till och med dagtid sommartid kan vi se ljuskäglan på marken i skuggiga partier. Även baklyse som är väl synligt. 

Utanpåliggade 12 växlar Shimano XT. Växelsystem främst för krävande mtb, som ska tåla hårdare tag. Vilket vi märkte, det gick att växla med bra motorpådrag i uppförsbacke utan att växeln bråkade. Kassett med 10-45, vilket innebär 450 procents växelomfång, vilket är mycket. De lägsta växlarna är riktiga klätterväxlar.

Tre fästen för vattenflaskor, varav ett för extra batteri.

Pakethållare med Rack-Timefästen.

Inget lås dock. En sån här dyrgrip kräver det yppersta av lås (och kanske larm), vilket man köper separat.

Betyg: 5

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Cykelkänsla:

Varför elcykel? Turbo Vado SL riskerar att avslöja att en bra cykel (utan el) ju kan var riktigt lättrampad i många lägen. Så varför då el? Jo, det kommer andra sämre lägen, som motvind, tunga backar, ibland regn och allmänt usla dagar. Då kan en riktigt bra elcykel vara skillnaden, som gör att cykeln blir det självklara valet.

Turbo Vado SL känns väldigt styv och direkt i sin konstruktion. Inget som ens andas fladder. Det är du som är herren, och cykeln din lydiga tjänare, som följer minsta vink när du svänger, bromsar och vill byta tempo.

Sittställningen är lite lätt framåtlutad. Breda ergonomiska handtag fördelar vikten från händerna som vilar på styret. Sadeln är visserligen av modell ganska smal, men inget rumpan inte reflekterar alls över. Med andra ord man sitter fint där.

Då komponenter är av hög klass, och allt fungerar som tänkt är det en fröjd att cykla. Växlarna flyter in, bromsarna har bra verkan, motorn jobbar på fint, cykeln är stadig och lydig och du sitter fint. Inget som stör. Vad mer kan vi önska? Inget faktiskt.

Betyg: 5

Bild: 2020-08/dsc08841.jpeg
Riktigt bra tryck i belysning, både fram och bak.

Prisvärde: 

Förvånansvärt många är beredda att lägga en halvmiljon på en bättre bil. Då ska det väl inte vara omöjligt att ta tiondelen av den summan för en riktig bra elcykel. Du har forfarande kvar en rejäl summa till bra bil. Jo, vi tycker Turbo Vado SL 5.0 har ett rimligt pris, trots att det är högt med elcykelmått.

Betyg: 3

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Utseende/design: 

Rena raka linjer och lite stram. Det inbyggda batteriet och motorns små yttermått gör att det inte är direkt uppenbart att det är en elcykel. Den är inte heller värst flashig, vilket gör att eventuell cykeltjuv kanska inte förstår cykelns rätta värde och prislapp.

Plus

+ Lättrampad utan motor

+ Motor med bra drag, trots litet vridmoment

+ Lång körsträckor per laddning

+ Låg vikt

+ Belysningen

Minus

– Dyr (men troligen värd prislappen)

– Batteriet inbyggt, kan inte lossas enkelt

Totalbetyg: 23/25

Fakta: Specialized Turbo Vado SL 5.0 EQ

Klass:  Lyx 40 000 – 

Pris cirka 48 999 kr

Vikt: 16,5 kilo

Motor: Specialized SL 1.1 (mittmotor)

Batterikapacitet: 320 Wh

Testcykeln från: Specialized 

Läs mer