Elcykeln logo Meny

Tung herrcykel av klassiskt snitt

Viarellis Anton ser vid första anblicken inbjudande ut. Designen är robust. Mattlackerad och grå ger den intrycket av att vara en stadig cykel som klarar det mesta. Den har en enkel kontroll, där man sätter på och av motorn, kontrollerar batteriets kapacitet och tänder lyktorna. Ingen hastighetsmätare och displayen har bara lampor som visar effektprogram, vad som är på och hur mycket av batteriet man har kvar. Vajrar och kablar är välpacketerade och dragna i ramen. 

På ett par rejäla 28-tums-däck ger jag mig ut på ett test, en mil lång tur på asfalt, gräs, grusväg, stig och ett par rejäla backar.  

En riktig Arbetshäst. Viarellis Anton körs bäst när den är fulladdad.

    Byggkvalitet

Betyg: 4

Jag cyklar över ojämn mark och blir snabbt varse om att den här cykeln inte är någonting för terrängcyklisten. Det skakar och stöter. Inga fjädringar som tar emot. Det är väldigt stumt. 

På asfalt är det en annan sak, och det är väl på sådant underlag den är byggd för. Den gedigna känslan finns kvar från första intrycket. Men det är en tung cykel, 29 kilo, som kräver sitt batteri för att vara lättcyklad. Utan elstöd blir cykeln tungtrampad. 

När jag kommer tillbaka från turen, är det just cykelns lite tunga och klumpiga känsla som jag har med mig. Men å andra sidan finns ingen plastighet, som man kan hitta hos andra cykeltillverkare. Till och med stänkskärmarna är i plåt, likaså det finfina kedjeskyddet.  

    Utrustning

Betyg: 4

Shimano Nexus 8 växlar, byter direkt när man vrider på växelhandtaget. 

Den enkla displayens minimalism räcker till de mest grundläggande behoven, men jag saknar hastighetsmätare, vilket borde ingå i en cykel i den här prisklassen. Att se hur mycket batteri som återstår var inte heller helt lätt. På den milslånga turen hade jag efter en halvmil bara två streck av fyra men en halvmil senare var det tre streck igen. Svårt att veta hur mycket man har kvar i batteriet.   

Jag sitter skönt på sadeln och ringklockan är lätt att komma åt med tummen. Fotbroms och handbroms är klart godkänt. Abus-lås med möjlighet att sticka in en vajer i låset ingår, en vajer är dock tillbehör. 

Viarelli har hittat rätt balans vad gäller grundläggande behov hos cyklisten.

    Cykelkänsla

Betyg: 3

Det här är en cykel för asfalt, för de som vill sitta stadigt. Anton ger en skön cykling, även om fjädringen är lika med noll. Motorn som sitter i framhjulet kan leda till att framhjulet släpper om det är halkiga löv eller grusväg, eftersom tyngdpunkten ligger bak på cykeln. Men det är ingenting jag upplever. Jag sitter som fastnitat på torrt underlag. Snäva kurvor och grusiga nedförsbackar står den pall för. Att slå i en trottoarkant eller knöligheter är inga problem, cykeln känns som en stridsvagn. 

    Motor

Betyg: 3

Den borstlösa 250-wattaren ger sig till känna direkt. Och inte bara med den extraskjuts som den ger, utan även ljudet som uppstår. Det är ett påtaglit läte, som man antingen vänjer sig vid eller irriterar sig på.

Jag cyklar till Tanto­lunden i Stockholm för att se hur den orkar med de lite tyngre backarna. Och jag kommer upp, men får jobba med växlarna för att hitta rätt läge. På ettans växel klarar de branta backar, utan att man behöver ställa sig upp. 

När jag ger mig på en riktigt brant backe, som inte är avsedd för cyklar, ger dock motorn upp. Det finns begränsningar. Men för vardagscyklaren räcker kraften gott och väl. Men när jag slutar att trampa fortsätter motorn att gå en kort stund, vilket nästan får mig att köra in i ett betongfundament. När jag ger mig på en riktigt brant backe, som inte är avsedd för cyklar, ger dock motorn upp. Det finns begräns­ningar. Men för vardagscyklaren räcker motorn gott och väl. Irriterande är dock det höga ljudet från motorn. Dessutom hänger den kvar en stund även efter att jag slutat trampa, vilket får mig att nästan köra in i ett betongfundament. 

    Utseende 

Viarellis Anton är en klassisk herrcykel, men med en modern touch. Den mattlackade ytan och de robusta materialen gör att den ser inbjudande ut. Den är diskret men inte tråkig. 

Viarelli erbjuder en pålitlig arbetshäst som bör kräva minimalt underhåll vid intensivt pendlande. Men man bör se till att batteriet är laddat när man ger sig ut på denna tunga cykel. 29 kilo är mastigt om man ska lyfta ner den i en cykelkällare eller bära upp den i lägenheten. 

Totalt: 14/20

Fakta – Viarelli Anton

Klass: Mellan

Webb:
www.swebike.se

Cirkapris:
13 400 kr

Vikt: 29 kg 

Motor: Borstlös 36V 250W (framhjul)

Batterikapacitet: 468 Wh eller 360 Wh

Testcykeln från: Swebike

Ur Allt om Elcyklar nr3 2016

Fredrik Sandberg

Fredrik Sandberg

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar