Tuff och sportig pendlarcykel

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Haibike Sduro Trekking 4.0 passar pendlaren som gillar den lite hårda och sportiga stilen.

Haibikes trekkingcykel Sduro 4.0 är en är en stabil kvalitetscykel, ganska styv men samtidigt lyhörd och lättrampad. 

Sen senaste generationen har fått en ny större display som styrs med rejäla och lättmanövrerade knappar. Framgaffeln är fjädrad. Även formmässigt är den här cykeln lite tuff av sig, och den är utrustad med ett brett styre: 72 centimeter. Sittställningen är lätt framåtlutad med ett brett grepp. 

Modellen passar pendlaren som gillar en lite sportigare stil, och kanske även vill kunna lasta en del: Pakethållaren är av det rejälare slaget och funkar fint för cykelväskor.

Motor:
Motorn, Yamaha PW-SE System med 250W och 70Nm, är pigg och kraftfull och svarar mycket följsamt. Det finns fyra effektlägen: eco+ (för den som verkligen vill maxa räckvidden), eco, standard och high. Man kan inte påstå att motorn låter mycket, samtidigt har jag upplevt ännu tystare.

Betyg: EEEE


Byggkvalitet:
Sduro trekking 4.0 känns rejäl och genomarbetad i sin konstruktion och är robust på alla sätt, utan att för den delen vara klumpig. 

Extrapoäng utdelas för det praktiska handtaget på batteriet (alla vet väl att man bör ta med sig batteriet när man lämnar cykeln på grund av stöldrisk?) som gör den tunga batteriklumpen lätt att bära. Batteriet är också mycket lätt att ta loss och klicka fast i sitt fäste på ramen.

Betyg: EEEE


Utrustning:
Cykeln är utrustad med tjugo utanpåliggande växlar och hydrauliska skivbromsar, Shimano Deore XT (180 mm fram och 160 mm bak). Bromsarna biter bra, inget att anmärka på där. Jag kan sakna att det inte finns någon visare vid växlingsreglagen där man kan se vilken växel man kör på. 

Eftersom det finns en tendens att ligga på en för trög växel när man cyklar elcykel och glömma att växla ner (man har ju ändå alltid kraft att trampa), vilket sliter onödigt på cykeln, känns det som en bra idé att ha den där lilla visaren som en påminnelse. 

Med cykeln kommer också ordentliga stänkskärmar, en robust och ganska stor pakethållare. Walkassist finns, och den är också utrustad med en riktigt kraftfull framlykta. 

Baklykta finns förstås också, liksom ett stadigt stöd. Lås ingår inte. Ett plus är den stora tydliga displayen där man kan bläddra mellan olika visningslägen. Den går också att koppla ihop med träningsapp via bluetooth, om du till exempel mäter din puls och vill se den där. 

Displayen bländar också automatiskt ner när man slår
på cykelns belysning, så ingen risk att du förstör mörkerseendet. Den går dock inte att ta loss.

Betyg: EEEE


Cykelkänsla:
Tajt, ganska styv och lättmanövrerad är ord som dyker upp när man ska beskriva cykelkänslan i Sduro Trekking 4.0. Att motorn är pigg och följsam är ett klart plus. I den bästa av världar hade den varit ännu tystare. Å andra sidan är detta en elcykel där man inte behöver få full panik om man får slut på batteri. Den är fullt ok att trampa fram på även utan assistans. 

Betyg: EEEE

 
Prisvärde:
Cykeln levererar vad man kan förvänta sig av en cykel i den här prisklassen.

Betyg: EEE


Utseende/design:
Rå, lite grov och sportig.

Totalt: 19/25

PLUS

+ Skön sportig känsla.

+ Pick motor

+ Helt ok att cykla med även utan assistans.

MINUS

– Motorn inte den tystaste.

Bild: 2019-07/haibike-bild3.jpg
Pluspoäng för att batteriet har ett handtag som gör att det är lätt att bära med.


Bild: 2019-07/haibike-bild6.jpg
Varför inte visa på reglaget vilken växel jag har i?


Bild: 2019-07/haibike-bild2.jpg
Cykeln har uppgraderats med en större och bättre display.

Haibike SDURO Trekking 4.0.

Klass: Exklusiv.
Pris: Ca 31 000 kronor.
Vikt: 23,5 kilo.
Motor: Yamaha PW-SE System.
Batterikapacitet: Yamaha InTube, 500 Wh.
Testcykeln från: Rideaway.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019