Annons:

Tuff hybrid för stan

Lotta Hedin

Lotta Hedin

20 maj 2021

TEST/ En cykel utan trampor, eller ett mellanting mellan cykel, moped och elektrisk sparkcykel.  Så beskriver Vässla själva sin Bike. Vi skulle kalla den för en mycket liten och lätt elmoped, som med man med lite god vilja kan säga erbjuder en viss cykelkänsla.

Någon gång kan det vara spännande att utvärdera elfordon, som ligger lite i gränslandet till elcyklar. I dessa utkanter hittar vi Vässla Bike.

Den cykelliknande känslan kommer dels av den låga vikten, och dels för att man får köra Vässla Bike på cykelbanan. Bike har ungefär samma storlek som en elsparkcykel, men är utrustad med sadel, dämpning och betydligt rejälare däck än vad elsparkcyklar brukar ha. Maxhastigheten är 20 km/h. 

För att kryssa hit och dit i stan funkar den fint, liksom för kortare pendlingsavstånd. Men även om sadeln är välstoppad och det finns fjädring är det inget man vill köra några längre sträckor på. Vill du kunna ta med dig åkdonet på bussen eller i bilens bagage finns det andra varianter av liknande slag på marknaden som går att fälla ihop mer. Vässla Bike går att göra mindre, man kan vika in bakhjulet – men den blir ändå inte tillräckligt liten för att kunna packas in i en Tesla Model 3 till exempel.

Motor

Motorn i bakhjulet kan leverera 250W – lika mycket som motorerna på många elcyklar med andra ord. På elcyklar brukar man säga att drivning i baknavet kan kännas som att någon skjuter på cykeln bakifrån, men den känslan får man inte här. (Man trampar ju heller inte så det blir ingen upplevelse av att den extra assistansen kommer bakifrån.) Det finns tre körlägen att välja mellan vilket är bra. Vid start och när man ska krypköra i tät trafik blir det för ryckigt om man kör i ett läge där man får full kraft direkt. Topphastigheten är 20 km/h och i läge tre är Bike kvick att accelerera dit, i alla fall om marken är plan. I uppförsbackar orkar dock inte motorn riktigt och tappar fart.

Displayen visar hastighet, sträcka och återstående laddning och räckvidd, men den är ganska liten och kan vara svår att se när solen ligger på.

Batteriet är placerat inuti sadelstolpen och har en kapacitet på 691,2 Wh. Fulladdat ska det enligt specifikationerna räcka till en färd på upp till 40 km.

Betyg: 3

Nej, inga pedaler som en vanlig cykel. Foto: Peter Gunnars.

Byggkvalitet

Ramen är i aluminium och konstruktion och detaljer känns genomarbetade. Lösningen med batteriet i sadelstolpen är smart – på så sätt ligger det på plats och det finns ingen risk att det skramlar loss.

Betyg 4

Utrustning

  • Tre körlägen
  • Skivbromsar fram och bak
  • Fram- och baklykta
  • Tuta
  • Stöd med två ben
  • 14 tums däck, dimension (66-254) 14×2.5
  • Pakethållare och cykelkorg går att köpa till.

Betyg: 4

Cykelkänsla

Med lite god vilja kan man säga att Bike erbjuder en viss cykelkänsla, även om det inte är en elcykel. Den väger som många elcyklar, även om den är kortare. Ramen är nätt som på en cykel, det är inget som tar vind. Man kan trixa sig fram på de flesta ställen och man får köra på cykelbanor. 

Körställningen är upprätt som på en damcykel och dämpningen för också tankarna till en damcykel med gungande fjädring under sadeln. Men hjulen är allt för små för att det sa kännas cykellikt. Tyngdpunkten är också ganska hög vilket gör att det kan kännas lite vingligt ibland. Hjulbasen är tämligen kort och hela ekipaget blir högre än vad det är långt. Och framför allt: jag kan ju inte trampa.

Skivbromsarna fram och bak funkar utan anmärkning. Står stadigt stöd med två ben.

Betyg: 3

Trevlig design, och ordentliga backspeglar. Foto: Peter Gunnars.

Prisvärde:

Både 20 000 och 17 500 (17 500 är det kampanjpris som gäller när detta skrivs) känns väl mycket för denna pryl. Som jämförelse kostar en Vässla Moped klass 1 med nästan dubbelt så stort batteri och en topphastighet på 45 km/h för närvarande ca 25 000 kr. 

Betyg: 2

Utseende/design:

Vi får många uppskattande blickar nar vi susar fram genom staden. Designen är enhetlig och stilren. När backspeglarna är monterade på styret ser den lite ut som en jättestor, välklädd och vänligt sinnad insekt som kommer åkandes. Ganska gulligt faktiskt.

Plus:

  • Egen fin design
  • Smidig i stan

Minus:

  • Dyr
  • Tappar fart i backar

Totalbetyg: 16/25

FAKTA

Vässla Bike 

  • Pris: 20 000 kr (Kampanjpris 17 500),
  • Mellanklass
  • Vikt: ca 25 kg (varav batteriet ca 3,5 kg)
  • Motor: Hubmotor Bak 250W
  • Batterikapacitet: 691,2 Wh
  • Testcykeln från: Vässla

Läs mer