Trivsam pålitlig vardagscykel

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

Italienska Lambretta med mittmotor är en nykomling i det populära segment cyklar med lågt insteg. Roserio har en välbeprövad mittmotor från Bosch i instegsversionen Active Line. Räcker mer än väl för vardagscyklande.

Det finns många skäl att välja en cykel med lågt insteg. Denna cykeltyp är bekväm i stadstrafik när man lätt vill kunna hoppa på och av. Nuförtiden är det inte heller knutet till kön. Själva ramtypen är utmanande för konstruktörer. Det blir gärna lite svajigt. Men Lambretta har genom sitt väl tilltagna ramrör fått en tillfredsställande styvhet. När jag provar snabba undan-manövrar känns det kontrollerat.

Denna cykel är utrustad med hela tre bromsar. Förutom den pålitliga fotbromsen i Nexus växelnav finns två hydrauliska Magura HS11 fälgbromsar. De är tysta, effektiva och tack vare hydrauliken lika känsliga som bättre skivbromsar. Dessutom mycket enkla att byta bromsbackar på. Fälgen blir lite svart av gummit men vad gör det på en vardagscykel?

Sittställningen är upprätt vilket ger god uppsikt men också stort vindmotstånd. Men med elstöd och ett batteri på 400 Wh spelar vindmotståndet inte så stor roll. Cykeln har kort dämpning i framgaffeln plus en fjädring i sadelstolpen. Man sitter mjukt men kanske lite för svampigt för min smak. Sadeln är mer bekväm än sportig. Priset är aningen högt jämfört med de billigaste konkurrenterna med motsvarande komponenter. 

Bild: 2018-04/dsc01651.jpg
Dämpning även i sadelstolpen men batteriet på pakethållaren gör cykeln lite trögsvängd.

Byggkvalitet

Inget mycket att klaga på här. Aluminiumramen är välbyggd med kablar dragna inuti ramen. Snyggt och säkert. ­Roserio har ett styre som kan fällas i olika vinklar. Vanligtvis brukar sådana leder glappa lite. Här är leden utan glapp och styret mycket stumt. Efter några mil upptäcker jag att batteriet sitter lite löst. Två muttrar som håller släden på plats har lossnat. Även bakskärmen har tappat en mutter i ett fäste. Borde varit självlåsande muttrar.

Utrustning

De åtta invändiga Shimano Nexus-växlarna i baknavet har ett bra omfång. Med elstöd kan jag trampa sittandes upp för en lång mördarbacke på lägsta växeln. Det är ett bra spann på de åtta Nexus­-växlarna. Tyngsta växeln ger en relativt långsam tramphastighet vid 25 km/h. 

Med Boschmotorns lilla kedjekrans fram och ett bra kedjeskydd är risken minimal för att få olja på byxbenet. Stadigt stöd och en pakethållare som är godkänd för 25 kilo. En barnstol kommer dock väl högt eftersom batteriet är placerat i pakethållaren. Batteriet glider in på en släde och låses fast med samma nyckel som går till det godkända Abuslåset. Bara en nyckel att hålla reda på! Ringklockan sitter smart placerad under vänster handtag så att man når det med tummen.

Cykelkänsla

Med den upprätta körställningen och en vikt på nära 25 kilo blir cykeln onekligen lite tungtrampad utan elstöd. Men inte värre än att man kan cykla med elen avslagen om batteriet är tomt. De släta däcken gör att den ändå rullar relativt lätt. Med elstöd påslaget känns det som en piggare cykel men samtidigt lugn och säker i sin karaktär. Med effektiva bromsar, en motor som hela tiden reglerar kraften efter hur hårt jag trampar och enkel växling kan man låta tankarna få fara iväg under turen. 

Motor

Bosch Active Line har funnits några år och är ett tryggt val. Karaktären är snäll, snarare än rivig. Detta passar den som gärna cyklar lite lugnare. Den monokroma Intuviaskärmen är löstagbar och innehåller tillräckligt med information: valt effektprogram, kvarvarande laddning, cyklad sträcka, hastighet etcetera. Vid vänster handtag finns knappar så att man lätt kan byta effektprogram utan att släppa handtaget. Boschmotorn är förhållandevis tyst vilket är vilsamt.

Även Boschbatteriet visar sina kvaliteter. Även i långa, branta backar levererar det tillräckligt med ström till en hård­jobbande motor utan att tappa i spänning. Det finns ett usb-uttag i Intuviaskärmen för den som vill ladda sin mobil.

Utseende

Här i Norden vimlar det av mörka diskreta cyklar. Den mycket ljusa gråa färgtonen, som nästan blir vit, gör Roserio elegant. Cykeln ser lättare ut än den är. Detta är en brukscykel utan blingbling eller attityd. Enkelt och prydligt utan att vara tråkigt. Känns avslappnat. 

Plus

+ Fullt utrustad för dagligt elpendlande året om

+ Pålitlig, tyst Boschmotor

+ Smidig att hoppa av och på

+ Dubbel dämpning för mjukare cykling

Minus

– Lite dyr jämfört med några konkurrenter

– Väl snäll för den som vill ha en aktiv cykel

Bild: 2018-04/dsc01655.jpg
Cykellyktor kopplade till elsystemet.

Lambretta Roserio

Klass: Lågt insteg

Cirkapris:
26 990 kronor

Vikt:24,8 kg

Motor:Bosch Active mittmotor, 250 W

Batterikapacitet: 400 Wh,
(36 V 11 Ah)

Testcykeln från: swebike.se

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017

Läs mer