Trevlig hybrid med snäll prislapp

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Kayoba är varuhuskedjan Julas eget cykelmärke, som har en tydlig lågprisprofil. Prislappen på Kayoba Mind klart måttlig för en elcykel med mittmotor, skivbromsar och växlar från Shimano. Den är stadig och känns trevlig att cykla med el, och mittmotorn är förvånansvärt stark i vissa lägen.

På en del punkter inte helt oväntat ligger den efter, i jämförelse med mer kända märkesleverantörerna av elcyklar. Något som är direkt uppenbart är ganska litet batteri och ett mittmotorsystem av ett ovanligt fabrikat, men den uppför sig som en mittmotor ska. 

Kayoba Mind är en hoj av hybridtyp, alltså en kombination av sportcykel och stadscykel. Därmed blir sittställningen lite framåtlutad, för lägre luftmotstånd. Vi tror den passar bra som pendlarcykel över några mil, men vi skulle inte plåga den med hård vintercykling i kyla, salt och grus cykelbanor. Man kan inte förvänta sig de mest stryktåliga komponenterna när prislappen är  10 000 kr under andra cyklar med mittmotor.

Vi har kikat på vad cykelköparna tycker, då i kommentarer på Jula sajt. När detta skrivs finns bara fem kommentarer, alla ger högt betyg överlag. Dock med några kommentarer bland annat att manualen inte stämmer riktigt, och att pakethållaren är liten. Vi höjer dock ett litet frågetecken kring reparationer av elsystem och reservdelar. Julas varuhus har ingen cykelverkstad. Några reservbatterier finns inte på lager, men enligt Jula ska man kunna köpa batteri genom kundtjänsten. Finns även med s k damram, under namnet Kayoba Wind.

Motor:
Mittmotorn heter Bofeili T210, ett märke vi inte stött på tidigare. Den är momentstyrd och känner av hur hårt du trampar. Man kan välja mellan fem assistansnivåer. 

Upplevelsen är snäll, cykeln är ganska försiktig i accelerationen, trots ett uppgivet vridmoment på 70 Nm. Men motorn tycks ha bra segdragningsförmåga i låg fart, den kändes påtagligt stark vid start i branta uppförsbackar. Motorns ljudnivå är helt acceptabel.

Centralt på styret finns en stor och tydlig LCD-display som ger en del statistik; batteriladdning, medel,max och aktuell hastighet samt trippmätare.

Kayoba Mind är utrustad med ett Panasonic-batteri på 313 Wh som är dolt i nedre ramföret. Batteripaket är låsbart och det är smidigt att lossa och sätta tillbaka, faktiskt mycket smidigare än en del integrerade batterier på betydligt dyrare elcyklar.

Ett fullt batteri uppges ge upp till 70 km körsträcka under bästa förutsättningar (lägsta effekt, vindstilla, sommar m m), vilket vi bedömer som rimligt. Laddning uppges ta 6,5 timmar, vilket är ovanligt lång tid. Inte idealiskt om ska cykla långturer och vill ladda på lite när man pausar. 

Betyg: EEE


Byggkvalitet:
Ramen är fint svetsad och ser ut att vara gediget byggd. Men testcykeln var inte helt hundra. Vi hörde lite skrammel från kedjeskyddet och fabriken hade missat några kabelklamrar.

Betyg: EEEE


Utrustning:
Sadel är ganska hård. Shimano nio utanpåliggande växlar. Hydrauliska skivbromsar Shimano. Ett ordentligt kedjeskydd. 

Inget lås. LED-belysning fram och bak som drivs med egna batterier Pakethållaren är ovanligt smal.

Betyg: EEE


Cykelkänsla:
Med elassistans aktiverad och cykeln på rull känns den ju riktigt trevlig. Man sitter bra och har god kontroll över färden. Faktum är att prislappen inte avspeglar sig i cykelkänslan, förutom att motorn känns aningen försiktigt. På lägsta effektläget får du förstås trycks på en del själv för att nå elcykelfart. Kayoba Mind känns säker och stabil. Och stopp blir det kvickt med hydrauliska skivbromsar.

Men mungiporna åker ner en aning när vi stänger av eldriften. Den tidigare så pigga elcykeln blir nu en ganska seg, vi har definitivt testat andra cyklar som är mer lättdrivna utan eldrift. 

Vi undrar lite hur det känns i baken efter några mil, för sadeln var rätt hård.

Betyg: EEE

 
Prisvärde:
Är det så att Kayoba Mind håller vad den lovat i långa loppet, så är detta definitivt en prisvärd elcykel. Visst är den lite enklare på en del punkter, men prislappen är verkligen inte i överkant för en elcykel med mittmotor, även om prestanda och batterier inte är i klass med mer kända märken typ Bosch och Shimano.

Betyg: EEEE


Utseende/design:
Lite lätt sportig, men samtidigt lite detaljer som drar ned intrycket, exempelvis kablar som sitter utanpå. Kayoba Mind får dock beröm för det snyggt inbyggda batteriet. Och motorn är en ganska diskret sak. Knappt man ser att det är en elcykel.

Totalt: 17/25

PLUS

+ Lågt pris.

+ Smidigt ta ut batteri.

+ Bra segdragning med motordrift.

+ Hydrauliska skivbromsar.

MINUS

– Tungtrampad utan el.

– Lång laddtid.

Bild: 2019-07/kayboa-mind-bild-3.jpg
Bofeili T210 är inte den allra rapp- aste mittmotorn, men segdragningsförmågan i backar känns på- fallande god.
Bild: 2019-07/kayboa-mind-bild-6.jpg
Lyktan bak drivs av eget batteri.


Bild: 2019-07/kayboa-mind-bild-8.jpg
Shimano hydrauliska skivbromsar som tar bra.

Kayoba Mind.

Klass:  Mellanklass.

Pris. 14 999 kr.

Vikt: 23 kilo.

Motor: Mittmotor Bofeili T210.

Batterikapacitet: 313 Wh.

Testcykeln från: Jula, Kungens Kurva, Stockholm.

Ur Allt om Elcyklar nr1 2019