Tre vikbara elcyklar (som passar i bakluckan)

Lotta Hedin

Lotta Hedin

24 jun 2021

TEST/ Att hala fram en hopfällbar elcykel ur bagageutrymmet och bara veck- la ut och trampa iväg – det är både barnsligt roligt och vuxet praktiskt på samma gång. Vi testade tre olika modeller, med vitt skilda karaktärer. 

Sommarsverige från cykelsadeln är något helt annat än Sommarsverige genom bilrutan. Kombinationen bil plus cykel som går lätt att lasta ger en möjlig- het att ta sig till de finaste platserna och njuta dem från cykeln, utan att behöva gå all-in och köra en fullskalig cykelsemester.

Allt om Elcyklar ingår i samma förlag som tidningen Elbilen. Till sommarnumret har de testat tre vikbara elcyklar. Det blev en vikcykel i vardera bil, när Elbilens redaktörer gav sig iväg på roadtrip till Visingsö: Monark dElbar, Lifebike C-pact G7och Vello Bike + Titanium. 

Den sistnämnda sticker ut i jämförelse med de andra två, och det av flera anledningar. Den är betydligt lättare, betydligt dyrare, körläge väljs genom en app i mobilen, och framför allt – den har en drivlina som kan regenerera och återladda ström till batteriet i till exempel nedförsbackar. På så sätt kan räckvidden bli längre. (” I princip oändlig”,skriver tillverkaren på hemsidan,men om det verkligen stämmer låter vi vara osagt.) Med sina knappa tretton kilo i vikt ger Vello Bike+Titanium en lätt och härlig cykelkänsla, och den är smidig att lyfta i och ur bilen. Vello är också den cykel som bäst anpassar motorassistansen efter hur man trampar – det känns naturligt och inte ryckigt. Designen och körställningen är av den sportigare stilen. Den extralätta Titanmodellen som vi lånar är tänkt att särskilt attrahera racing-publiken. Nöjer man sig med vanlig ram och ett kilo mer
i vikt kan man kapa drygt elva tusen på prislappen (33 500 kr istället för 44 600 kr). Då får man också bredare och grövre mönstrade däck, istället för de smala släta landsvägsdäcken som sitter på den variant vi lånar. 

Cykeln kan köras även utan app – men då bara i ett default-körläge. Det blir lite tråkigt när batteriet i telefonen laddar ur, vilket det ju kan göra när man är ute i spenaten. Ironiskt nog är Vello den enda av de tre cyklarna som inte har USB-uttag att ladda mobilen från. 

Monark dElbar och Lifebike C-pact G7 är mer traditionella elcyklar med hopvikningsfunktion. De väger båda runt 20 kilo och blir därmed jobbigare att lyfta in och ut ur bagageutrymmet. Upp- och hopvikning fungerar dock smidigt. Monark är den stadigare av de två, med klassisk upprätt sittposition. Lifebike har ett smalare styre – lite för smalt, tycker vi. Lifebike är bakhjulsdriven och Monark framhjulsdriven. Båda, och framför allt Lifebike, kan kännas något ryckiga i högt assistläge, eftersom det är en viss fördröjning mellan det att föraren lägger kraft mot pedalerna och motorn skjuter på med assistans. I högsta assistläget räcker det hos dessa två dessutom med ganska så försiktig och långsam trampning för att komma framåt i full hastighet. Jätteskönt, tycker vissa, men den som vill ha en elcykel som så långt som möjligt liknar en vanlig cykel kan ha vissa invändningar. 

Lottas val. För mig står det mellan Vello och Monark. Helst skulle jag vilja ha båda, och låta dagsform och humör styra om jag vill känna mig sportig och lätt som en italiensk racercyklist på 50-talet (Vello) eller mer rejäl, och trampa iväg i upprätt sittposition med en knippa nyskördade morötter på pakethållaren (Monark). Innan jag bestämmer mig skulle jag be att få provcykla ”vanliga” Vello Bike+ som inte har titanram och är ett kilo tyngre, men 11 000 kr billigare. Eftersom den fortfarande är rätt dyr skulle jag också vilja testa regenereringsfunktionen på Vello lite mer innan jag slår till – det är väldigt ont om backar på Visingsö och vi kunde inte få en riktigt klar bild. 

Johans val. Om man ska ha med sig cykeln i en bil så skulle jag välja en Vello. Extremt liten och lätthanterlig. Men den är väldigt dyr. Av de två billigare varianterna blir valet … det är lite hugget som stucket. Men jag väljer Lifebiken. Den är billigast, och det är inte så stor skillnad mellan den och Monarken. 

Fredriks val. Det här var inget svårt val. Monarken har allt man behöver, den är lätt att hantera, man får en skön cykelpo- sition, den är rask och enkel att manöv- rera med sina tre växlar som man väljer med handvred. Älskar fotbroms. Bra byggkvalitet och snygg. 

Vello Bike+ Titanium är minst både uppfälld och ihopvikt. Den väger dessutom klart minst av de tre. Foto: Peter Gunnars.
Vello Bike+ Titanium ihopfälld.

Vello Bike+ Titanium: 

  • Pris: 44 600 kronor.
  • Motor och batteri med regene- reringsfunktion inbyggt i bakhjulet. Batteristorlek: 172 Wh. Räckvidd: 30–50 km i turboläge. Längre ju mer regenerering som används.
  • Oväxlad. Skivbromsar. Fem olika körlägen. Remdrift. App för att växla körläge, se batteristatus mm. Vikt: 12,9 kg.
  • Mått ihopfälld: 57x79x29 cm. 
Lifebike C-pact G7 har batteriet dolt i ramen.. Foto: Peter Gunnars.
Lifebike C-pact G7 ihopfälld.

Lifebike C-pact G7: 

  • Pris: 15 495 kronor. Bakhjulsdriven. Batteriet placerat inuti ramen (går att ta loss). Batteristorlek: 378 Wh. Räckvidd: 40–70 km.
  • Fem olika nivåer av assist.
  • Sju växlar. Skivbromsar fram
  • och bak. Usb-uttag.
  • Vikt: 20 kg.
  • Mått hopfälld: 85x40x65 cm. 
Monark dElbar har en klassisk stil och sittpositionen blir upprätt. Den är lätt att fälla ihop, men ganska tung.  Foto: Peter Gunnars.
Monark dElbar ihopfälld.

Monark dElbar: 

  • Pris: 17 990 kronor. (rek pris.) Framhjulsdriven. Batteriet bak (går att ta loss). Batteristorlek: 418 Wh, Räckvidd: 40–80 km på en laddning. 
  • 5 assistnivåer. Tre växlar (navväxlar). Fälgbroms fram, fotbroms bak. Lyse fram och bak samt pakethållare fram och bak ingår. Usb-uttag. Vikt: 21 kg.
    Mått ihopfälld: 81x66x46 cm. 

Läs mer