Elcykeln logo Meny

Topputrustad med enkel låda

Tyska Riese & Müller är kända för att inte knussla när de utrustar sina cyklar. Packster Nuvinci 60 har Boschs bästa mittmotorer, steglös Nuvinci-växel i baknavet och remdrift istället för kedja.

Riese & Müller är ett stort tyskt märke som nu bygger upp ett återförsäljar-nät i Sverige. Till denna säsong kommer lastcykeln Packster som har en flexibel lastplattform och är lite billigare än toppmodellen Load.
Packster har i grundutförandet utanpåliggande Shimano Deore-växlar. 
Men med ett tillägg på dryga
7 000 kr kan Packster utrustas som testcykeln, med remdrift och steglösa Nuvinciväxlar i baknavet. Därmed minskar behovet av ren-göring och underhåll radikalt. Eftersom remmen inte behöver olja är den lätt att hålla ren och betydligt mer hållbar än en smutsig kedja.  

Ska man cykla flitigt året om kan det vara värt att lägga ner lite extra pengar vid köpet för att spara in på reparationer. Svenska vintrar går hårt åt tungt lastade transportcyklar. Med utanpåliggande växlar kan några månaders daglig körning räcka för att slita ut både kedja och växelkransar. Har man slarvat med rengöringen så att växlingen hackar kan kedjan lätt skadas, speciellt med tung last. Med den steglösa Nuvinci-växeln i bak-navet är detta inget problem. 

Bild: 2018-03/dsc00566.jpg
I princip underhållsfritt med remdrift.

Utrustning

EEEEE

Här har man inte sparat på krutet! Men så har också denna cykel en rejäl prislapp. Skivbromsarna Tektro Dorado är mycket effektiva. Med fingertopparna kan man snabbt och med full kontroll få stopp på cykeln på några meter. Detta är extra viktigt om man cyklar med barn i stadstrafik. 

Remdriften och invändig steglös Nuvinciväxel i baknavet är perfekt för en lastcykel som körs på moddigt och grusigt underlag. Växeln kommer att hålla länge och man slipper rengöra kedja och kedjekransar. Vändradien på ekipaget är rejäl, cirka åtta meter. Men med ett grepp i röret ovanför batteriet kan man lyfta runt bakdelen när det är trångt. 

Motor

EEEEE

Här slår man på stort med Boschs bästa mittmotor Performance CX, som ger riktigt bra kraft när det behövs. Motorn är konstruerad med ett litet hjul fram för att förhindra kedjetrassel. När kedjan som här ersätter en rem, blir trassel­risken minimal. Det går faktiskt utmärkt att växla samtidigt som man tar i på tramporna.

I grundutförandet kommer cykeln med den monokroma Intuviadisplayen. Men det går att uppgradera till den stora färgdisplayen Nyon för dryga 3 000 kr. Den har en uppsjö av fiffiga funktioner, som exempelvis navigator. Batteriet är på 500 Wh men om man så önskar kan man få cykeln med två tandemkopplade  batterier. Hela 1 000 Wh är bra vid längre färder med tung last.

Men smakar det så kostar det, pristillägget för att få ett batteri till är dryga 9 000 kr! Tandembatterierna är ihopkopplade så att de laddas upp och ur parallellt, som vore det ett enda stort batteri. Därigenom håller de längre eftersom man sällan tömmer ett batteri helt. 

Byggkvalitet

EEEE

Utförandet på själva cykeln är inget att klaga på. En gedigen stum aluminiumram som ger stabil cykling. Finishen på ramen är i toppklass. Stödet som man drar upp cykeln på vid parkering är stadigt och bra. Själva ramkonstruk­tionen med ramrör både under och över batteriet skyddar och bidrar till ramens styvhet. Men lastlådan får mig närmast att tänka på Ikea. De olika delarna pusslas ihop och hålls sen sammanfogade av ett lastband, med en spännare av samma typ som man har till takräcken. Praktiskt och hållbart men en brutal lösning. Antingen tycker man det är en fräck lösning eller så längtar men efter något mer förfinat. 

Cykelkänsla

EEEEE

På platt underlag utan tung last går det alldeles utamärkt att cykla med motorn avstängd. Visst väger Packster en del med sina cirka 40 kg, men med den steglösa Nuvinciväxeln kan man hela tiden hitta rätt utväxling, så länge backarna inte är för branta. Men cykelkänslan blir faktiskt ännu bättre när motorn får hjälpa till. Cykeln blir kvickare och motorn är så följsam att man lätt glömmer bort att den är på. Med två hjul är det som att cykla en vanlig cykel, men betydligt längre mellan hjulen.

På främre gaffeln sitter en kort dämpare som gör cyklingen lite mjukare. Det bidrar också till en bättre kontakt mellan hjul och underlag, vilket ger en säkrare styrning. Den enkla men välfungerande dämparen i sadelstolpen gör färden njutbar även på gropiga vägar.

Utseende 

Själva cykeln utan lastlådan är mycket stilren och helgjuten i formen. Formen är avskalad och enkel, men absolut inte tråkig. Lådan med sitt brutala spännband är något helt annat, som om lådan inte riktigt hörde ihop med resten. Om man gillar den krocken eller ej är en smaksak.

För en familj är denna cykel en kännbar investering. Men utrust­ad med bra växlar, rem­drift och steglös växel i baknavet borde underhållskostnaderna bli blygsamma, även vid hård användning. Kort sagt en riktig brukshäst som väl bör tåla daglig användning året om.

Totalt:19/20

Packster NuVinci 60

Klass: Lastcykel

Webb: www.elcykelbutiken.se

Pris: 49 200 kr, grundutförande, 

54 800 kr, testcykeln

Vikt: Cirka 40 kg inklusive låda

Motor: Bosch Performance CX mittmotor 

Batterikapacitet: 500 Wh (1 000 Wh som tillval)

Testcykeln från: Elcykelbutiken i Göteborg

PUBLICERAD: 2021-02-12

Relaterade artiklar