Elcykeln logo Meny

Svenskbyggd funktionell klassiker

TEST / Svenska cyckelmärket Pilen har byggt cyklar i klassisk stil med betoning på funktionalitet sedan 1989. Deras elcykel, som kort och gott heter Pilen EL1, är ett barn av samma anda och bjuder på upprätt komfort med eldrivlina från Shimano.

Text och foto: Lotta Hedin

Om du är ute efter en klassisk elcykel att trampa fram på i upprätt körställning, och samtidigt är beredd att lägga lite extra pengar på kvalitet, då är Pilen EL1 ett alternativ att titta närmare på. Här är insteget lågt och designen ren utan större krusiduller. Till skillnad från många billigare elcyklar av detta snitt har EL1 en mittmonterad motor i vevnavet, vilket ger bättre balans och naturligare cykelkänsla är när motorn sitter i fram- eller bakhjulet.

Sju eller åtta navväxlar i kombination med tre olika assistanslägen och den starka motorn ger föraren kraft att ta sig fram överallt, även i branta uppförsbackar. Breda däck och fjädring i den lika breda sadeln gör färden bekväm, även på skumpiga grusvägar. 

Cykeln finns i flera utrustningsnivåer och kan dessutom specialanpassas med olika tillval. Skivbroms fram och fotbroms bak är standard i den lägsta utrustningsnivån, men en rekommendation är att även kosta på skivbroms bak. Skivbromsar biter mycket bättre, och att utrusta cykeln med sådana både fram och bak känns som en bättre matchning mot den starka Shimanomotorn än enbart fotbroms bak. I alla fall om du planerar att utnyttja kraften och hastigheten till fullo och köra lite tuffare.

Motor:

Shimano Steps E-6100 ger upp till 250 W effekt med 60 Nm vridmoment. Det är klart tillräckligt och mer därtill för en sådan här typ av cykel. Motorn som är mittmonterad i vevpartiet är också mycket tyst och ger en följsam kraftöverföring.

Du kan välja mellan tre olika grader av motorassistans: Eco, normal och high. Även walk-assist finns, något som kan vara bra om du lastar fullt i den medföljande cykelkorgen och på pakethållaren och behöver hjälp från motorn när du leder cykeln. 

Steps cykeldator/display som visar återstående räckvidd, hastighet, tid, kadens med mera finns på styret och går lätt att knäppa bort och ta med sig i fickan.

Betyg: 5

Byggkvalitet:

Enkel, genomtänkt, och gedigen konstruktion. Rejäl pakethållare och stöd med två ben som gör att cykeln står stadigt när man ställer den ifrån sig. Pilen trycker extra på sina starka hjul som bland annat är utrustade med dubbelbottnade fälgar.

Betyg: 5


Pakethållaren är stadig och har en rejäl klämma.

Utrustning: 

  • Sju eller åtta manuella eller elektroniska växlar. 
  • Skivbroms fram och fotbroms standard. 
  • Belysning fram och bak
  • Cykelkorg.
  • Godkänt lås.
  • Schwalbe-däck av ballongmodell. 
  • Goda möjligheter finns att designa sin egen cykel efter tycke och smak. Däckfärg, färg på cykel och fälgar och en massa annan utrustning går att anpassa och uppgradera mot tillägg.

Betyg: 4


Bred fjädrad sadel i kombination med breda däck gör färden mjuk även på steniga grusvägar.

Cykelkänsla:

Motorn ger en behagligt mjuk kraftöverföring vilket ger bra cykelkänsla utan ryck. Skulle batteriet ta slut (vilket det inte gör i första taget eftersom det rymmer över 400 Wh) är Pilen EL1 bland de trevligare elcyklarna när det kommer till att cykla utan motorassist.

Det finns ingen fjädring eller dämpning i framgaffeln eller övriga ramen, men de väl tilltagna ballongdäcken och fjädringen i sadeln gör färden bekväm även på knöliga grusvägar.

Betyg: 4 

Prisvärde: 

Det relativt höga priset är den här cykeln nedsida – det kan kännas väl högt för en vanlig klassisk elcykel. Mot det får man väga en hög kvalitetskänsla och något som förhoppningsvis håller länge. Pilen EL1 börjar på 26 995 kr, men vill man ha den utrustad med åtta elektroniska växlar (istället för sju manuella) och skivbroms både fram och bak hamnar man på 31 195 kr. Utöver det kan att lägga pengar på tillval som snyggare cykelkorg, annan färg på fälgarna, med mera. 

Betyg: 4

Utseende/design:

El1 har inte riktigt samma utpräglade retroanstrykning som Pilens övriga sortiment. Och det är ju rimligt, för det vore kanske lite motsägelsefullt med en elcykel som ser ut som något ur en fyrtiotalsfilm. Stilen är fortfarande klassisk men EL1 fått en mer tidlös design än det övriga sortimentet. Ramen har en mjuk s-form och insteget är lågt. 

Plus

  • Hög kvalitet i konstruktion.
  • Bra eldrivlina.
  • Tyst och lättrampad – även när motorn är avslagen.

Minus

  • Baklyktan drivs av eget batteri.

Totalbetyg: 22/ 25

Fakta:

  • Pilen EL 1
  • Klass: Premium
  • Pris: Från 26 995 kr
  • Vikt: 25,7 kg
  • Motor: Shimano Steps E-6100
  • Batterikapacitet: 418 Wh
  • Testcykeln från: Gamla stans cykel, Stockholm
Lotta Hedin

Lotta Hedin

PUBLICERAD: 2021-03-26

Relaterade artiklar