Stadig, stark och elväxlad

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

 Den röda, (finns även svart) Crescent Elsa drar blickarna till sig. Och det gör den sig förtjänt av. Prislappen är inte den minsta, men det märks också när man granskar cykeln.

Automatisk elväxel, som även kan växlas manuellt, drar upp priset, men bidrar å andra sidan till bekvämlighet. Fast frågan är om den extra kostnaden, som ger en prislapp över 30 000 kr, är värd det?
Momentstyrd mittmotor Shimano Steps, som lyhört anpassar motorkraften till hur hårt man trampar.

I grunden en traditionell damcykel med upprätt körställning. Elsa känns passande för stadscyklister som vill ha bekvämlighet, men som också vill kunna ta mycket last, kanske dra en släpkärra, och ändå orka branta backar utan större ansträngning.

Elsa har det mesta av utrustning som en normal cyklist behöver. Den har en fotbromsad navbroms, vilket uppskattas av många. Rullbroms på framhjulet, som är i princip underhållsfri och mycket pålitlig.

Att Elsa har goda lastmöjligheter syns kanske inte direkt. Men helsvetsad pakethållare är ju hållbart, och lägg till detta klick in-systemet AVS för väskor och korgar som introduceras i år. Stora väskor och korgar sitter stabilt på på bakre eller främre pakethållare, och kan lätt snäppas loss.

Bild: 2018-09/crescent-elsa-bild-7.jpg
Automatisk elväxel Shimano Nexus Di2 fungerar bra så länge batteriet är aktivt. Utan el kan man inte växla.

Utrustning

EEEE

Shimano Di2 Nexus elektronisk med åtta lägen.

Navbroms bak, trumbroms fram. Räcker gott, och plus för trumbroms som har minimalt servicebehov.

Klassiskt kedjeskydd och kjolskydd mot bakhjulet.

Belysning fram och bak.

Cykeln klarar mycket last, och då skulle vi hellre ha centralstöd, i stället för lutande stöd.

Korg på framgaffel. Ingår i systemet AVS som gör att den enkelt kan tas av och flyttas till paket­hållaren.

Ramlåset är godkänt av Stöldskyddsföreningen.

Motor

EEEE

Cykel drivs av Shimano Steps väl beprövade motorsystem. Det är driftsäkert och kan ge riktigt långa körsträckor, mer än tio mil på läge Eco är fullt möjligt. 

Steps har momentstyrning, som känner av hur hårt cyklisten trampar. Fungerar väl och krafttillskottet kommer naturligt. Steps har tre assistansnivåer, och oftast räcker läget Eco eller Normal. High behövs endast när det går riktigt tungt.

Men det automatiska växelsystemet Shimano Di2 stjäl kraft från motorn. Det är inte lika lättrampat som en cykel med utanpå­liggande växlar. Dock vill vi inte beteckna Elsa som tungtrampad.

Steps har fått nya reglageknappar på styret. De är lätt skålform­ade, och lite svårmanövrerade när man cyklar med handskar.

Stor och tydlig motordisplay, som visar hastighet, batteristatus, distans, odo och även motoreffekt i realtid. Den går lätt att plocka bort och sätta tillbaka.

Tyvärr har inte Shimano lyckats dämpa motorns vinande ljud. Den är inte tystast i klassen. 

Byggkvalitet

EEEEE

Elsa är helt klart byggd för ett krävande svenskt klimat. Ramen är kraftig och pakethållare av stadig modell är svetsad i ramen. Stänkskärmar av plåt bör hålla för omild behandling. 

Cykelkänsla

EEEE

Elsa är ju främst avsedd trygg och lugn cykling, och den känns väl balanserad och stabil. Kunde till och med släppa styret utan att cykeln blev orolig. Men uppstår situationer, som kräver stopp eller ändrad riktning, så är Elsa med och lyder kvickt. Bromsarna tar bra. Cyklisten är kort och gott den som bestämmer. 

Cykeln är utan dämpning, så knöggliga underlag känns. Så asfalt och andra släta underlag är att föredra.

Elväxeln Nexus Di2 fungerar bra i automatläge, även om den växlade upp lite väl snabbt i testredaktörens smak, men detta kan justeras från Steps display. Manuellt fungerade elväxeln som tänkt. 

Prisvärde

EEE

31 000 kr är mycket pengar. Men det är en välbyggd cykel, med stark motor och automatisk elväxel. Då är nog prislappen rimlig.

Utseende/design

Formen skiljer sig inte så mycket från andra klassiska damcyklar. Men den röda färgen, även på skärmar och pakethållare, gör den till en oemotståndlig ögonfångare. Inte prålig kanske, men definitivt en elcykel om man vill synas lite mer.

Plus

+ Kraftig konstruktion och väl balanserad.

+ Bekvämt med elväxel.

+ Bra motorsystem.

+ Goda lastmöjligheter med AVS-systemet.

Minus

– Prislappen.

Betyg: 20/25

Bild: 2018-09/crescent-elsa-bild-8.jpg
Denna fjäder dämpar styrningen. Cykeln känns väl balanserad.


Bild: 2018-09/crescent-elsa-bild-4.jpg
Korgen i AVS-systemet kan lätt snäppas av, och ersättas med annan korg eller väska. Eller sättas på pakethållaren.

Fakta– Test Crescent Elsa

Klass: Exklusiv

Pris cirka: 31 000 kr

Vikt: 25,2 kilo 

Motor:
Mittmotor Shimano Steps

Batterikapacitet:
418 Wh

Testcykeln från:
Cycleurope

Ur Allt om Elcyklar nr2 2018

Läs mer