Stabil minicykel för hårdkörning

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

12 feb 2021

En bra, smidig cykel för elpendlare, som passar för besvärliga, moddiga vintrar. Det nätta formatet gör att den med fördel kan tas med på regiontåg eller förvaras i en lägenhet – även om den inte går att vika ihop.

Det är bara att erkänna: denna cykel väcker min köplust. Med lättsvängda små hjul, stadig ram och invändig navväxel med fotbroms är den en perfekt pendlarcykel för vinterhalvåret, när salt och grus snabbt kan slita ner yttre växelkransar och bromsbelägg. 

Kalkhoff Sahel Compact 8 går dock inte att vika ihop, en nackdel när man vill stuva in den i bil, båt eller husvagn. Fördelen är att man får en betydligt styvare ram, som är en fröjd att trampa. Med en snabbkoppling för att vrida styret, vikbara trampor och små hjul tar den minimal plats på arbetet, pendeltåget eller i en lägenhet. 

Det är en minimalistisk cykel som helt saknar dämpning, något som delvis kompenseras med breda hjul. Den som vill åka riktigt mjukt ska nog välja en annan cykel. Men saknaden av dämpning ger också nerv i färden. Man känner underlaget och farten, vilket jag gillar så länge vägarna är hyggligt jämna. 

Bild: 2018-04/dsc01003.jpg
Batteriet tas enkelt loss åt sidan.

Byggkvalitet

Cykeln är välbyggd och stark med väl genomtänkta lösningar för kabeldragningar som huvudsakligen går inne i ramen. Låsningar av styre och sadel känns pålitliga. Fin finish över lag, även om svets­skarvarna i aluminiumramen är aningen grova. Pedaler i plast känns lite enkelt på en sådan här exklusiv cykel. Stadig liten pakethållare och stabilt cykelstöd. Starka dubbelbottnade fälgar.

Utrustning

Skön sadel, ordentliga skärmar och en liten stabil pakethållare med plats för ett par mindre cykelväskor gör cykeln lämplig för pendling. Kan användas av hela familjen och snabbt anpassas för olika kroppslängder (fungerar även för mina två meter). Cykeln har två effektiva hydrauliska fälgbromsar (Magura HS11). 

Ett lätt tryck med fingrarna på bromshandtagen fångar upp cykeln mjukt och tyst. Känns lika precist och effektivt som skivbromsar. Dessutom går det enkelt att byta bromsklossarna för hand utan verktyg. Men man måste ta av hjulet. Ett set med fyra nya bromsklossar kostar cirka 200 kr. Extra bonus är fotbromsen som gör att man inte behöver byta bromsklossar så ofta. 

De åtta Nexusväxlarna i baknavet har ett lagom omfång för cykling med elstöd. Cykelns lampor får ström från en navgenerator i framhjulet – en rätt ovanlig lösning. Fördelen är att lyset fungerar även om batteriet är helt tomt eller är på laddning. 

Cykelkänsla

De små breda hjulen känns kvicka och smidiga i svängar. Batteriet är bra placerat i mitten och lågt ner vilket ger en lättsvängd cykel med fin balans. Den relativt korta ramen ger en upprätt cykelställning med mycket vindmotstånd. Känns lite tungtrampad utan eldrift, men väldigt pigg när motorn är igång. Ramen är styv och stum, man kan ta i rejält utan att den sviktar. Trygg i snabba undanmanövrar. 

Motor

Motorn är för mig en helt ny bekantskap: Impulse 2.0. Den är utvecklad och byggd i Tyskland av Kalkhoff, med rejält vridmoment på maximalt 70 Nm och dessutom ovanligt tyst. Den är dock inte så rivig de första metrarna.  En finess med motorn är att den stänger av sig en halv sekund när man växlar, vilket ger mjukare växelbyte som skonar kedjan. 

Den monokroma skärmen är relativt enkel och sitter fast. Den visar sparsamt med information: hastighet, trippmätare, totalt cyklad sträck batteriladdning och valt effektläge. Batteriet är på 396 Wh vilket börjar kännas aningen snålt. Det finns även ett batteri på hela 612 Wh som tillval. Med det större batteriet bör man komma en bra bit över tio mil, om man cyklar på lägsta effektläge.

Utseende 

Cykeln är enkel i sin uppbyggnad, men har en egen karaktär med sin X-formade ram. Här göms varken motor eller batteri, utan har placerats fint tillsammans under sadeln. Minicyklar brukar se ut som kompromisser men denna ger ett helgjutet och solitt intryck.

Plus

Riktigt stabil ram, ger trygghet och respons

Tyst stark mittmotor, bra batteriplacering

Navväxlar och fotbroms minskar underhållet

Härligt kvick och trygg i tät stadstrafik.

Minus

Ovanlig motor. Svårare att hitta mekaniker.

Tar mer plats än en vikcykel i bil och båt.

Bild: 2018-04/dsc01002.jpg
Stark styv ram ger fin cykling.

Kalkhoff Sahel Compact Impulse 8HS

Klass: Minicykel

Cirkapris:
20 000 kronor,
2016 års modell

Vikt:23 kg

Motor: Impulse 2.0 mittmotor, 250 W

Batterikapacitet: 396 Wh,
 (36 V 11 Ah)

Testcykeln från: Cykellandet.se, butik i Sundbyberg

Ur Allt om Elcyklar nr3 2017