Sportig på gränsen till bushoj

Björn Åslund

Björn Åslund

12 feb 2021

Den intensivt röda färgen antyder sportighet. Och så är verkligen fallet
med Merida E-Spresso 600 med Shimano Steps. Den är riktigt häftig att dra på hårt med, slänga sig in i kurvor, och sedan bromsa bestämt och kontrollerat.

E-Spresso Steps 600 EQ Tour har lågt insteg, och är tänkt som en unisex-modell för både herrar och damer. Vi tror den passar främst för cyklister som har tänkt sig att kunna dra iväg längre sträckor på flera mil på asfalt. Lite lätt framåtlutad körställning passar ju om man vill ligga och pressa längre sträckor. 

Motorn och cykeln har inget på-tagligt motstånd när motorn är i vila, så den lämpar sig för den som vill kunna göra cykelturen till en motionsrunda med känsla av vanlig cykel.

denna testcykel betecknas som instegs-modellen bland Meridas hybrid-cyklar med mittmotor, den finns med bättre bromsar och andra växelsystem. Modellerna finns med överliggande ramrör och då kallas den ”Sport”. 

Bild: 2018-04/merida-e-spresso-steps-600-bild-3.jpg
Täckande kedjeskydd som skonar byxorna.

Byggkvalitet

Känns som en riktigt gedigen konstruktion. Snyggt svetsad ram i aluminium. Vi noterar stänkskärmar som är monterade på ett flertal fästpunkter. 

Utrustning

Dämpad framgaffel. Ramlås godkänt av Stöldskyddsföreningen. Smal hård sadel. Shimano Deore med nio växlar. Stadig pakethållare. ­Hydrauliska skivbromsar. Belysning fram och bak. Skruvhål för ställ till vattenflaska (ovanligt på elcyklar).

Öppen kabeldragning under ramrör, gör det lätt att byta kablar.

I grundskicket är den välutrustad, men är man lite petig kan man sakna fjädrande sadelstolpe och låsbar dämpning på framgaffeln (kan behövas när man vill trampa hårt).

Cykelkänsla

Här har Merida fått till en riktigt rapp elcykel för den som vill kunna köra lite på gränsen. Ett starkt motorsystem i kombination med riktigt bra bromsar, en ram med låg tyngdpunkt och hydrauliska skivbromsar ger en riktigt trevlig kombo, för den som vill ha en elcykel med sportiga egenskaper. Man kan fara fram rätt vilt, växla riktning och hastighet, utan att cykeln tvekar. Man får nästan hålla i sig så det inte blir lekstuga på cykelbanan. Men det är du som cyklist som bestämmer, och cykeln lyder villigt.

Utanpåliggande ­växlar Shimano Deore med nio lägen, är mycket lättarbetat. Växlarna ­flyter in, i linje med övriga egenskaper.

Motor

Mittmotorsystemet Shimano Steps. Det är lätt att trampa redan på läge ”eco”, och väljer man sedan ”normal” och i synnerhet ”high” så blir det verkligen drag. Dock bara upp till 25,8 km/h, för sedan stannar motorn.

I kombination med nio växlar, så att man kan växla ned, så blir det svårt att hitta backar som inte denna cykel kan klättra upp för i god fart.

På ”eco” räcker fullt batteri tio mil, troligen mer om man trampar någorlunda flitigt, visar vår erfarenhet. Lite störande är det påtagliga vinande motorljudet.

Den kombinerade displayen och cykel­datorn visar en mängd värden, som distans, hastighet, återstående körsträcka på de olika effektlägena, samt laddning i procent. Det finns även en stapel som indikerar hur hårt motorn belastas, den åker upp och ner ganska tydligt, beroende på hur hårt man trampar.

Utseende 

Den röda färgen är ju verkligen en ögonmagnet. Sedan är ju ramen en ganska konventionell hybrid med lågt insteg. Det totala intrycket är ju åt det sportiga hållet. Men verkligheten är ­värre än så; den kan bli en riktig bushoj för den som vill pressa den till max. 

Plus

+ Riktigt bra cykel­känsla, full kontroll

+ Starkt mittmotor­system

+ Väl utrustad i grundutförande

Minus

– Faktiskt ingenting. En riktig kanoncykel.

Bild: 2018-04/merida-e-spresso-steps-600-bild-2.jpg
Shimano Steps cykeldator visar bland annat batteristatus i procent och motorns belastning med en stapel.
Bild: 2018-04/merida-e-spresso-steps-600-bild-5.jpg
Shimano Deore med åtta växlar, ett växelsystem, flyter fint.

Fakta – Merida E-Spresso Steps 600 EQ

Webb: merida.se

Cirkapris: 27 000 kronor

Vikt:Cirka 23 kilo

Motor:Mittmotor Shimano Steps

Batterikapacitet: 418 Wh

Testcykeln från: Merida

Ur Allt om Elcyklar nr4 2017