Elcykeln logo Meny

Snygg cykel för elpendlare

En lätt och smidig cykel, utrustad med allt man behöver för elpendling, förutom lås.

Här har man ersatt pakethållaren med en elegant ställning för cykelväskor. Smart! För trots allt är det ju sällan som en pakethållare används för att ta med sig saker. Det blir så mycket snyggare också jämfört med att ha paket-hållare. Utrustad med väl-beprövade Shimano Steps mittmotor, hydrauliska skivbromsar och 26-tums hjul med smala däck. En vacker cykel, perfekt att använda i stan. 

Cykelns vikt är optimerad vilket gör den lättcyklad utan elstöd. Lätt att bära i en hand om man vill lyfta den upp för trappor. Ett sluttande ramrör gör det enklare att kliva av och på. Cykeln passar dessutom fler i familjen tack vare ett rejält spann på sadelhöjden och det skapligt låga insteget. På gropiga grusvägar kan man kanske sakna dämpning. Men genom att man tagit bort dämpningen sparar man vikt. Det gör också att man lätt kan ha med sig cykelväskor på framgaffeln. 

    Byggkvalitet

Betyg: 5

Ramen är relativt slank men ändå förvånansvärt stum, trots det avsmalnande övre ramröret. Cykeln är pålitlig även vid snabba undanmanövrar. Stabil infästning av motorn och rejäl stark fram­gaffel ger trygghet. Styva stänkskärmar i plåt med stänkskydd fästade nertill. Starka fälgar med bra ekrar. Kort sagt: ett fint ­bygge!

    Utrustning

Betyg: 4

Tio utanpåliggande växlar, Shimano Deore, räcker utomordentligt för stadscykling. 

Hydrauliska skiv­bromsar Shimano M315 som tillhör de lite lägre segmenten från Shimano. Fungerade alldeles utmärkt på testcykeln. Belysningen fram placerad inne i ramen – elegant. Skönt att man alltid har lampor med sig och gott om el för att hålla dem tända. Ger tillräckligt ljus för att synas och även se skapligt. Men lite klent om man ska ge sig ut på mörka skogsvägar. Två blinkande lyktor på varsin sida om baknavet är en ovanlig och kul lösning. Men kanske lite väl låg placering för att vara synliga i tät stadstrafik. 

    Cykelkänsla

Betyg: 5

Med en vikt på 20,3 kilo känns den lätt för att vara en elcykel. Man kan gott cykla utan elstöd utan att det blir för tungt. Med moment­sensor så reagerar motorn följsamt på hur hårt jag trampar.  El­stödet anpassas smidigt och utan fördröjning, när jag ökar eller minskar trycket på pedalerna. Detta ger en organisk cykelkänsla. Motor tillsammans med min kraft på tramporna blir ett. Med den sportiga framåtlutade ställningen får man relativt lite vindmotstånd och bra kontakt med cykeln.

    Motor

Betyg: 5

Shimano Steps och tio växlar gör att den här cykeln kan klara riktigt branta backar. Den har bra drag i starten men är inte riktigt lika stark som värstingarna bland mittmotorer. Shimano Steps har bra krut i starterna, inga problem att komma först när det slår om till grönt i en korsning. Med motor och batteri placerade lågt, i mitten av cykeln, blir den stadig och lättsvängd. Bra med låg tyngdpunkt om man har med sig ett barn i en barnsadel.

Men ska man pendla året om får man bereda sig på att göra rent kedjekranarna och pyssla om kedjan rätt ofta. En sandig, smutsig kedja sliter hårt på kuggkransar.

Displayen är rejäl och lättläst med bra storlek på knappar. Den visar det man förväntar sig på en premiumcykel som hastighet, laddningsgrad, valt effektprogram, cyklad sträcka etcetera. Reglering av effektläge och visning på displayen sköts med knappar vid vänster handtag. Cykeln rullar så lätt att man bör komma riktigt långt på en laddning.

    Utseende 

Jag tycker den är vacker med en sidenmatt lack och ganska slank ram. Riktigt snyggt med en naken skärm bak och en smäcker ställning för cykelväskor. Sportig framtoning med smal sadel. Motor och batteri väl samlade. Stilrent med infälld lampa i ramen fram och diskreta diodlampor bak, nere vid navet. 

Detta är en cykel gjord för urbant liv som passar mycket bra för elpendling. Den är stilren, men inte på bekostnad av funktioner som en pendlare behöver för att cykla året om. 

Totalt: 19/20

Fakta – Trek Conduit

Klass: Premium

Cirkapris: 28 000 kr

Vikt: 20,3 kg

Motor: Shimano Steps mittmotor

Batterikapacitet: 418 Wh (36 V 11,6 Ah)

Testcykeln från: Sportson Södermalm, Stockholm

Ur Allt om Elcyklar nr1 2017

Gustav Forsberg

Gustav Forsberg

PUBLICERAD: 2021-01-31

Relaterade artiklar