Smidigt och elegant hemmabygge
Gustav Forsberg
31 jan 2021
Nishiki låter som något som importeras från Asien. Men cyklarna byggs här hemma, på Hisingen nära Göteborg. Deras lätta, renskalade Assist SL blev en succé förra året.
Syskonet Assist FX är utrustad för elpendlare med ljus, skärmar och stadig pakethållare.
För att enkelt kunna användas året runt, har FX invändiga växlar i bak-navet. Då finns inte plats där för Assist SL:s momentstyrda motor där, som känner av hur hårt man trampar och svarar därefter. Assist FX har därför en enklare motor i framnavet som slår av och på beroende på om man trampar eller ej. I gengäld slipper man problemet, att vintertid rengöra yttre växlar ofta.
Displayen är liten och svår att läsa.
⇒ Byggkvalitet
Betyg: 5
Väldigt fin ram, med fint utjämnade svetsskarvar. En både stark och elegant lösning med pakethållaren, som ser ut att sväva i luften utan sedvanlig fästning fram mot ramen. Den är istället fäst i bakskärmen i metall och ordentligt inbultat med ett fäste vid baknavet. Det ser svagt ut men är förvånansvärt starkt.
⇒ Utrustning
Betyg: 4
Assist FX åtta inre navväxlar av typen Shimano Alfine, en lite bättre serie än Nexus-serien. Bromsarna fram och bak är Shimano ZEE:s hydrauliska skivbromsar, byggda för att vara pålitliga men lite enklare än Shimanos XT-serie.
Men om man huvudsakligen ska ha cykeln för pendling på bra vägar, så lär ZEE-bromsarna räcka gott. Enkelt med bra parkeringsstöd. Stänkskärmar i metall som sitter ihop med den stadiga pakethållaren.
Skönt med fast belysning som får sin ström från cykelns batteri. Inga lösa batterier som ska laddas eller lampor som ska ta med. Belysningen ger tillräckligt bra sken för att både synas bra och se skapligt själv. Jag saknar dock ett godkänt lås men det finns färdiga fästen i ramen för Abus Bordo, vikbara lås.
Framgaffeln av stål är odämpad vilket jag för egen del inte tycker är någon stor sak i stadstrafik. Jag tycker att det gått lite mode i detta med dämpning. Dämpare med kort slaglängd gör ändå inte så stor nytta.
⇒ Cykelkänsla
Betyg: 4
Med kort avstånd mellan hjulen och relativt små däck (26-tum) blir den smidig och kvick i stadstrafik. De små hjulen gör också att man accelererar snabbare vid starter. En pigg cykel!
Med smala hårdpumpade däck och ringa vikt rullar den här cykeln lätt. Utan elen påslagen känns den som en vanlig cykel, om än lite tyngre. Men den är ändå några kilo lättare än den genomsnittliga elcykeln. Går att bära i en hand, om man ska upp eller ner för en trappa.
Med elen påslagen kommer kraften och farten. Men motorn låter lite rått, speciellt i starten. Cykelkänslan minskar en del tyvärr, i och med ett elstöd som bara slår på och av, beroende på om man trampar eller ej.
⇒ Motor
Betyg: 3
I framhjulets nav finns en Promovec.
Är man lat kan man lufttrampa sakta så går motorn hela tiden utan att man anstränger sig. Motorn har olika effektprogram så att man kan bestämma hur mycket hjälp man vill ha. När jag provar den i lite kraftigare uppförsbackar orkar den inte riktigt. En navmotor verkar ju direkt på hjulet och får ingen hjälp av att man växlar. Så den orkar inte lika bra i backar som en mittmotor. Men på vanlig väg med måttliga backar räcker kraften utmärkt.
Lcd-displayen är mycket liten, så liten att jag som är lång får luta mig ner för att se vad det står. Här kan man se vilket elstöd man valt och hur mycket laddning man har kvar. I övrigt är det rätt sparsmakat med information. Vid omkullkörningar kan det vara bra med små skärmar som är lättare att skydda. Och med en fast skärm är det är en sak mindre att ta med till cykeln på morgonen. Nackdelen är att cykeln blir mer stöldbegärlig än en cykel med avtagen skärm.
Batteriet som är på 11,2 Ah, ligger inne i ramen. Aningen pilligt att ta loss men det är en vanesak. Kan såklart laddas även när det sitter kvar i cykeln.
⇒ Utseende
Hade vi haft betyg för utseende skulle jag definitivt gett den en femma. Den är så ren och fin i formerna och med en mycket elegant lack. En riktig pralin! Till utseendet bidrar också de rena, stiliga stänkskärmarna och pakethållaren som ser ut att sväva ovanför bakdäcket. Batteriet är lyckat integrerat i ramen – utan att det blir för klumpigt.
Jämfört med syskonet Assist SL saknar Assist FX en del cykelkänsla på grund av den enklare motorstyrningen. Men vill man ha en genomtänkt cykel för elpendling, som fungerar även när det är blött och slaskigt, finns det stora poänger med FX med sina inre växlar. Man slipper återkommande rengöring av yttre växlar och kedjekransar. Dessutom en utmärkt pakethållare för barn eller cykelväskor och bra stänkskärmar.
Totalt: 16/20
Fakta – Nishiki Assist FX
Klass: Premium
Cirkapris: 25 000 kr
Vikt: 21,2 kilo
Motor: Promovec, 250 W motor i baknavet
Batterikapacitet: 367 Wh, 36 V/10,2 Ah
Testcykeln från: Sportson Södermalm, Stockholm
Ur Allt om Elcyklar nr1 2017