Ser tung ut – men rullar lätt

Björn Åslund

Björn Åslund

17 feb 2021

Franska Moustache är inriktat mot mer exklusiva elcyklar, och enbart med Bosch motorsystem. Moustache Friday 27 är en klart allsidig cykel, för både asfalt och grus. Väljer man den heldämpade versionen kan färden gå ut på stigarna.

Man slås direkt av de grova dimensionerna, inte minst på de feta däcken. Tungt tänker kanske någon, men faktiskt inte tyngre än de flesta elcyklar. Rullar som vilken bra elcykel som helst, och den går utmärkt att trampa utan el. En uppenbar vinst med breda däck är väggreppet. Det blir verkligen tvärstopp nära man trycker in bromshandtagen. Sedan kan ju minska däckstrycket lite, och få en riktigt mjuk gång, eftersom cykeln har både framdämpare och dämpade sadelstolpe. Grova kraftiga däck är också en bra garanti mot punkteringar, vilket bidrar till driftsäkerhet.

Sittställningen är inte så framåtlutad som många hybrider, men inte helt upprätt heller. Moustache Friday 27 kan fungera för den flitiga långpendlaren i stadsmiljö, men också som en långfärdscykel. 500 Wh batteri på lägsta effekt lär innebära körsträckor på över tio mil under goda förhållanden.

Friday drar ju ögonen åt sig, även oärliga sådana. Ett rejält grovt lås sätter vi upp på önskelistan, då cykeln är helt utan lås.

Motor:

Bosch Performance satt på testcykeln, med ett uppgivet vridmoment på max 63 Nm. Och det går att säga mycket gott om detta. Piggt, dragvilligt och nästan tyst. Den som vill ha riktigt mycket elmuskler, både mer segdragning och acceleration, kan välja Performance CX med ett vrid på upp till 75 Nm.

Men vi tror att grundmodellen Performance räcker för de allra flesta. Inga problem att dra sig upp för långa tunga backar här inte, i synnerhet inte på de högre effektlägena. Men oftast räcker lägsta ”Eco” bra, om man vill köra lugnt i 25 km/tim.

Centralt på styret hittar vi den större displayen Intuvia, som ger en del data om vald assistansnivå (fyra nivåer och gåassistans), laddning och körsträckor. Har även en port för USB-laddning. Intuvia kan enkelt plockas bort, för att minska stöldrisken.

Batteriet på 500 Wh i ramröret ligger bakom en lucka, som är lätt att öppna. Det är ganska enkelt att låsa upp och plocka ut. Bosch batteri är utformat med ett bärhandtag, så att det kan bäras.

Betyg: EEEEE

Byggkvalitet:

Inga frågetecken kring byggkvaliteten. Vi noterar att alla kablar är inbyggda i ramen, så långt det går, och kabelgenomgångarna är tätade med bussningar.

Betyg: EEEEE

Utrustning: 

Dämpad framgaffel 80 mm, ej låsbar, men justerbar preload (beror på åkarens vikt). Fjädrande sadelstolpe, som kan ställas in. På det en Brooks lädersadel – den är hård och glansig och måste nötas in för att anpassas till ägaren.

Styret med snabbkoppling så det kan vinklas 90 grader i sidled.

Däck Schwalbe SuperMoto-X 27.5x 2.35. Hydrauliska skivbromsar Shimano MT200 (180/ 160 mm skivor). Shimano Deore tio växlar.

Framljus och bakljus med LED. Tänds från motordisplay.

En kraftig liten pakethållare med snabbfästen typ QL3 (kan tas bort) för Ortliebs sidoväskor. Vi skulle önska en framkant på pakethållaren, att spänna packningen mot.

Inget ramlås.

Betyg: EEEE

Cykelkänsla:

Moustache Friday är lite av en luring. Den ser ut att vara klumpig och tungtrampad, men så är inte alls fallet. Cykeln i sig känns som vilken välbyggd elcykel som helst, den är stadig, följsam och trygg i sitt uppförande. 

Med extra grova däck är du säkrare i kurvor med sladdrisk, men framför allt ger kombinationen skivbromsar och däcksgrepp extremt kort stoppsträcka. Riktigt bra att ha i större städer med intensiv trafik, där olika trafikslag blandas och situationer uppstår.

Framgaffelns dämpare är visserligen med fjädrar, men tillsammans med den kraftiga däcken och en fjädrande sadelstolpe, har man en hyfsad åkkomfort som fångar en del av vägens ojämnheter.

Bosch Performance-motorn driver på riktigt gott, den svarar fint på hur hårt man pressar pedalerna. På plan mark når man snabbt 25 km/tim redan på Eco, så mer elmuskler behövs inte. 

Betyg: EEEEE

Prisvärde: 

Svårt att sätta betyg på prisvärdet på dyra cyklar, men vi tror att den har en rimlig prislapp. Det är ju ändå en riktigt fin cykel.

Betyg: EEE

Utseende/design:

Lite tung och färgen är dyster, men i verkligheten ganska yster. Garanterat en cykel som syns i mängden med sitt grova tuffa utseende. Och det förtjänar den.

Plus

+ Stark motor

+ Rullar lätt

+ Bromsförmågan

Minus

– Lås saknas

Bild: 2019-10/moustache-friday-27-bild-2.jpg
Frontlampan.


Bild: 2019-10/moustache-friday-27-bild-3.jpg
Framgaffels dämpare kan inte låsas, men ställas in för åkarens vikt.


Bild: 2019-10/moustache-friday-27-bild-4.jpg
Grova däck och hydrauliska skivbromsar. Snabbt blir det stopp.

Moustache Friday 27

Klass:

Exklusivt 30 000 – 40 000 kr

Pris: 37 000 kr

Vikt: 25,3 kilo

Motor: Bosch Performance

Batterikapacitet: 500 Wh

Testcykeln från: Elovelo, Stockholm

ur Allt om Elcyklar 2/2019

Läs mer